PDA

Se hel versjon : Bygge selv eller kjøpe gammelt?

Macy
03-06-2003, 21:55
Vi har så lyst på hus.Bor nå i leilighet,så det hadde
vært greit med vårt eget nå.Saken er hva som er best
å bygge nytt eller kjøpe gammelt,for så å pusse opp??
Hva bor dere i??Eget eller leid?

VIANA
03-06-2003, 22:00
Vi var på utkikk etter hus.Alle hus vi var å så på var i pris-klasse 800-900 000.Og ved hvert hus var det alltid noe vi ville forandre eller noe som måtte gjøres.Så da ville det uansett bli dyrt.Vi fikk tilslutt billig tomt og fant da ut at det billigste ville bli å bygge,og da hadde vi jo også muligheten til å velge ut huset sånn som vi ville ha det

Men klart finner man ett gammelt billig hus som er beboerlig så går det jo ann å gjøre litt etter litt

Nellemor
03-06-2003, 23:16
Vi fikk tak i billig tomt og er nå nesten ferdig med å bygge vertikalt delt tomannsbolig sammen med foreldrene mine. Ikke fordi vi så gjerne ville bo sammen med dem, men fordi det ble billigere på den måten. Vi kjøpte tomten sammen og deler alle utgifter på graving, sprenging, asfaltering osv. :)

Vi har bodd på 70 kvadrat i 8 år nå og med tre små barn er det i trangeste laget, fordi vi egentlig bare har to soverom. Så nå gleder vi oss stort til vi flytter i løpet av sommeren. :D

Det som har vært fint med å bygge selv er at vi har kunnet bestemme hvordan alt skal se ut. Jeg har fått drømmekjøkkenet og en fantastisk flott, stor stue. Ikke minst får alle barna hvert sitt soverom og vi har bygget et ekstra til den lille :baby: vi håper å få neste sommer. Og det å kjøpe et hus med fem soverom ville blitt for dyrt her hvor vi bor. Dessuten finnes det ikke mange enebolger med så mange soverom i den prisklassen vi har råd til uansett - så vi er veldig fornøyde. :)

Jexi
03-06-2003, 23:37
Hva med å kjøpe et gammelt,og pusse det opp skikkelig da?

Delfinus
03-06-2003, 23:39
Å bygge nytt er jo drømmen da, men herregud så mye jobb! Å pusse opp kan jo også være spennende-tror jeg hadde valgt det jeg! Billigere blir det og, stort sett!

FlyAway
03-06-2003, 23:49
Vi bor nå i et gammelt hus... Veldig gammelt, men deler er restaurert, selv om det fortsatt trengs MYE oppussing her...

Vi har faktisk planer om å foreslå å rive den eldste delen av huset, den er helt for jævli, mildt sagt! Skal men rive ned det som er ubrukelig der, kommer det ikke til å stå igjen noe særlig mye tror jeg.. Vi bruker ikke denne delen av huset nå.. Så vi vil heller bygge på i motsatt ende, tilsvarende det vi river, og så sy opp igjen hele huset utvendig :) Litt av en jobb, men tror det blir det beste resultatet! Vi bor jo på gård, og det vil si stort hus, og skal man bygge like stort nytt hus, blir nok det myyyye dyrere enn å restaurere... Huset er ca 150 kvm i grunnflate, med to hele etg, slik det er nå, men vi bruker bare ca halvparten av huset nå...

For vår del er det spennende å pusse opp, jeg koser meg når jeg planlegger og gjennomfører oppussingsprosjekter jeg :p

Hvis man kan gjøre mye selv, og gjøre det meste før man flytter inn, kan det bli billig å kjøpe gammelt hus. Men samtidig må man huske på at det er mye som kan følge med av skader på gamle hus, både innvendig og utvendig...

Arkadia
04-06-2003, 00:00
Vi bygger, fordi vi aldri fant noe som passa. Vi ville ha god plass og livsløpsstandard. Det er dyrt å bygge, dyrere enn å kjøpe. Hadde valgt å kjøpe brukt om vi hadde hatt muligheten.

Anitra
04-06-2003, 13:10
Vi kjøpte gammelt (bygd i 1870), og blir vel aldri ferdige med å pusse opp ;)
Men for oss har det uansett lønnt seg, for rett etterpå steg boligprisene ;) (Kjøpte i 1997 for 540.000)

Hadde jeg hatt muligheten,så hadde jeg nok kjøpt gammelt hus igjen,for oppussing og slikt syntes jeg bare er gøy,men da ville det blitt et større hus enn det vi har nå. Med stooort kjøkken ;)

Tidligere bruker
04-06-2003, 14:06
Det er stor forskjell på å pusse opp og renovere gammelt hus, bare så det er sagt. Vi har kjøpt gammelt og renovert; nytt tak, vegger, vindu, samt alt nytt innvendig. Dette blir dyrt hvis en skal bruke leid hjelp, men billig hvis en kan gjøre ting sjøl. Vi angrer nok ikke, har omtrent halvparten av det vi hadde hatt i lån om vi hadde bygd. Likevel har vi et "nytt" hus i alle fall det som er ferdig..... Men det er mye jobb og ikke det samme som å male noen strøk eller legge ny parkett.....

Så dette avhenger veldig av om du faller for et gammelt hus, beliggenhet osv. Vi bor kjempesentralt, noe som hadde vært veldig vanskelig om vi skulle bygd; de tomtene er utsolgt for 70 år siden omtrent ;)

Snorkfrøkna
04-06-2003, 14:19
Opprinnelig melding fra Lillelars
Dette blir dyrt hvis en skal bruke leid hjelp, men billig hvis en kan gjøre ting sjøl.

Enig i dette. Det kommer an på hva dere kan gjøre selv. Vi har kjøpt gammelt hus og pusser opp, men sambo er snekker og gjør nesten alt selv. Hvis dere er som meg (med ti tommeltotter :uff: ), så hadde jeg nok heller bygd et hus. Det er mye koseligere å flytte inn i et nytt hus, enn å bo i et gammelt som skal pusses opp (tar som regel ganske lang tid, spesielt hvis man skal finansiere deler av det uten lån). Vi har bodd i oppussing i tre år nå (først leilighet og nå hus, og det er ganske slisomt, spesielt med små.

Lykke til :)

Macy
04-06-2003, 14:22
Takk for gode råd :)
Vi har ikke bestemt oss ennå,men vi har vært på
2 visninger.Håper drømmehuset dukker opp en dag :D

Nelle
04-06-2003, 14:23
Etter å ha eid boliger som er ferdige fra før og også bygd nytt så erfarer vi at det har blitt dyrere å bygge selv.
En må regene med atskillige mere utgifter enn det som oppgies når en skriver under kontrakten av byggesettet.
Vi angrer ikke, men vi har i de årene vi har bodd her brukt all fritid og penger på hus og hage for å bli ferdige.
Nå går det heldigvis mot slutten.
En bør like å holde på. Og er man så heldige å ha familie e.l som kan hjelpe så er jo det flott.