Se hel versjon : Frukt og grønnsaker?
:gal: Lurer fælt på hva jeg kan begynne å gi Bjørnar.. Han er 4mnd og en uke nå, og har så smått startet med litt grøt og blåbærpurè YAMMIE !
Noen gode forslag?? Skal det kokes, moses vispes, mixes med melk/ vann:gal: ?
Vil jo lage selv da.. for da vet jeg hva han får i seg:elsker:
:vink: Tyfon
Pure av alle slag kan du ha i grøten eller gi den alene som dessert. Trenger ikke å gjøre noe med den,bare gi den rett fra glasset. Det gjør ihvertfall vi.
Sondre er kjempeglad i pure,særlig pære og jordbær/eple. han får ca 1/4 glass hver dag etter middagen,og det går ned på høykant.
:klem: fra Mondeo og Sondre :baby:
Jeg synes det er greit å lage maten selv. Veldig lett, kan fryses. Middag: Du kan begynne med potet, gulrot(anbefales), blomkål, squash, avocado. Kokes, moses, blandes gjerne med litt av kokevannet for fin konsistens.
Dessert:Banan, eple, pære.
Lykke til!
:mervink: Caty og Kasper:baby:
Må være spennende og godt for småttisene å få smake nye ting:p Du kan kjøpe bla. rismel og maismel på butikken (ofte de litt større kjedene som har slikt) og lage grøt selv.
Kokte grønnsaker som er mosa eller pressa gjennom tesil er greit å begynne med, men det er ofte en fordel å begynne med en ting om gangen(for å se om barnet tåler det) og blande det med morsmelk eller evt vannet du har kokt grønnsakene i. Mosa frukt kan også være godt og dessuten en god c-vitamin kilde etterhvert. Dersom barnet ammer får han de næringsstoffene han trenger gjennom morsmelka frem til han er 6 mnd, men det kan være greit å venne det på nye smaker. Dersom magen blir litt treg (lettere å få treg mage når de begynner med fast føde), kan du koke litt sviske, mose dem litt og sile av kjøttet for så å bruke litt sviskesaft i grøten.
lykke til:vink:
Våres jente får frukt hver dag og det har hu fått i en måned nå, hun er 6 måneder nå.
Det vi lager selv er most banan, eple og pære. Eple og pære koker vi først sånn så det blir mye lettere og mose.
Helsesøster sa også til oss at det lønte seg og koke frukten, for da er det mindre sjanse for at de skal reagere allergisk på det.
Klem.
:D :mervink: :)
Ylva fikk veldig treig mage av banan, så hvis vi ga det blandet vi med kokt sviske!
Ellers var avocado-og tomatmos en stor hit i begynnelsen. Jeg flådde og tok ut steinene av en tomat, og moste sammen med en halv avocado og litt morsmelk (event. erstatning) med stavmixer. Kjempesunt i tillegg til godt! Da hun gikk over til vanlig melk i stedet for morsmelk oppi laget jeg dobbel posjon, krydret halvparten og brukte som dip til oss....
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.