PDA

Se hel versjon : Trenger svar raskt!! (om grøt)

Nome
14-02-2002, 18:37
Denne sletter jeg etter en liten stund..

Mattias liker ikke risgrøten sin, så jeg ba samboer om å kjøpe en anne som kunne brukes fra 4 mnd. Han kom hjem med en med en av havre ris og hvete.. Men denne er jo lagd av helmelkspulver!!!!!???? De skal jo ikke ha kumelk, så hva er dette??? Noen som bruker denne allikevel???

Hormonella
14-02-2002, 18:45
Jeg brukte den jeg når Lucas var rundt fire mnd!
Bruker grøt med melk i nå også, forsåvidt gjort det heletiden!

malimor
14-02-2002, 18:48
Jeg har brukt den,Eirin syns at den var kjempegod. Hun fikk så vodt i magen av risgrøten,men de fikk hun ikke av denne.

Denise
14-02-2002, 19:12
Er det ikke melkepulver i alle grøtene da?

Vet i hvert fall at det er det i den vi bruker nå (Havregrøt m/banan og mango, fra 6 mnd)

Tini
14-02-2002, 19:24
vi har brukt den hele tiden også,Julia liker ingen andre..

Asja
14-02-2002, 19:35
Er det Nestle sin havregrøt mer ris og hvete? Det var i hvert fall den vi begynte med og Iman likte den kjempe godt. Forresten, alle som blandes med vann er laget med kumelk, men det er ikke farlig - de er laget slik at små mager tåler det!

Hilsen Asja & Iman:elsker2:

Nelle
14-02-2002, 20:18
Hvete og havre inneholder gluten derfor anbefales det at det introduseres mens mor ammer.
Det blir anbefalt å starte med ris og mais da disse grøtene er glutenfrie.' Disse to grøtene skal blandes med morsmelktillegg eller morsmelk. Etter en stund ble jeg litt lei av å pumpe meg så jeg blandet dem ut med vann. Da ble grøtene smakløse. derfor hadde jeg litt banan eller dessert på glass opp i. Magen kan bli litt hard av ris men med litt banan opp i så unngår du det.
Endel barn kan reagere på gluten.

Lykke til
.Nelle:klem:

siss
14-02-2002, 20:29
Trodde man fikk hard mage av banan jeg??? :uff:

Nelle
14-02-2002, 20:36
Heisan Siss!
Banan inneholder fiber som får fart på magen. (Det meste av frukt)
Det virker altså ikke stoppende.
Synne hadde i seg 3/4 banan i dag og det fikk fart på sakene.

Nelle:klem:

Huldra
14-02-2002, 20:37
Vi har brukt både grøter som skal blandes både med vann og morsmelk/morsmelkerstatning. Har ikke merket noen forskjell. Eneste forskjellen tror jeg er at man skal introdusere gluten (den som skal blandes med vann) sakte og mens mann ammer slik at reaksjonene ikke blir så sterke i magen eller utvikle allergi mot gluten... Det er iværtfall det jeg har hørt og fått med meg.

PS. Har som siss hørt at man får _hard_ mage av banan... derfor ga jeg litt svisker i drikka.

Kaija
14-02-2002, 20:46
Hvis du vil unngå at Mattias skal få i seg kumelkproteiner foreløpig bør du vente med grøtene som har melkepulver i seg. Det finnes flere grøttyper som skal blandes med melk, så om han ikke liker risgrøten er det andre typer å velge i. Vi ventet en god stund før vi brukte grøt med melkepulver. Syntes ikke det var noe problem å variere grøten likevel.

:mervink: Kaija

Nelle
14-02-2002, 21:07
Banan igjen! Det er riktig at banan kan gi hard mage men i følge helsesøster og egen erfaring kan den også gi motsatt effekt.
Uansett så er det ikke lurt å venne barnet til at det alltid skal være søtsmak av grøten.
Er barnet plaget av hard mage så er sviskesaft som tidligere nevnt lurt. Litt Maltekstrakt er også bra for hard mage.
Nelle

Philomène
14-02-2002, 22:58
Det er jo morsmelsertatnong som den er laget med, saa du slipper aa tilsette det selv :)
Den har vi forresten smaksprövd i dag :nam:
Ellers kan du bruke maisgröt, den er ikke tilsatt melk og du kan blande den med morsmelk om du vil.

Vi har alltid litt fruktmos oppi, har forelöpig brukt banan eller fersken (i glass) for det inneholder Cvitamin som hjelper jerninntaket (hele penget med gröt). Men vi brukte först med gröt alene, för vi introduserte frukt.

Lykke til med grötspisingen!