PDA

Se hel versjon : Nestle ...

Nika
14-02-2002, 21:34
Hei ....

Har sett det har blitt skrevet div. ting om Nestle her, bl.a om boikotting av dem, ol....
Så, nå lurer jeg på hva dette gjelder? Noe jeg tydeligvis har gått glipp av....:uff:
Noen som kan fortelle meg?
Vi bruker kun Nestle sine produkter til tulla vår, og syns de er veldig bra.
Nå er jeg spent på svar...:)

:vink:

MonAmi
14-02-2002, 21:38
Hvert år dør mer enn 1 million spedbarn fordi de ikke blir ammet (i følge FN`s barnefond UNICEF). Amming gir alle barn den beste start i livet, men i den tredje verden er morsmelk livsviktig.

Brystmelk er den beste føde for småbarn. Den inneholder alle nødvendige næringsstoff, den er gratis og trenger ingen tilberedning. Morsmelk beskytter barnet mot infeksjoner og sykdommer. Dette er spesielt viktig blant de fattige i verden.

Også underernærte mødre kan amme, og det er billigere og bedre å gi mor mer mat enn å gi barnet morsmelkerstatning. Kvinner som ikke ønsker skal selvfølgelig kunne velge å la være, men valget skal tas på grunnlag av riktig og god informasjon – og ikke ut fra barnematprodusentenes reklame!

I 1981 vedtok medlemslandene i WHO et regelverk som gjelder barnematprodusenter i hele verden, kalt WHO-koden.

Reglene begrenser barnematprodusenters markedsføring, og den forbyr blant annet all reklame for morsmelkerstatning.

I Norge og andre industriland blir regelverket stort sett fulgt opp, men gang på gang ser vi brudd, oftest i den tredje verden.

Nestlé produserer halvparten av all barnemat som selges i verden, og de får dobbelt så mange klager for brudd på WHO-koden som andre produsenter.

I 1993/94 gjorde IBFAN en undersøkelse i 20 land som viste at Nestlé brøt WHO-koden på flere måter:

- de delte ut gratisleveranser av morsmelkerstatning til sykehus

- de drev salgskampanje ved å levere ut gratisprøver av morsmelkerstatning til mødrene, det var varereklame på reseptblokker og varereklame på laken.

- De drev aktiv markedsføring til helsepersonell i form av direkte reklame, gratisprøver av morsmelkerstatning og gaver.

Hvilke mor vil ikke at barnet sitt skal bli like tykk og god som barnet på reklameplakaten de ser på veggen i sykehuskorridoren? Og hvorfor er barnet på bildet så smilende og fornøgd? Fordi det får morsmelktillegg – selvfølgelig!!

Hva skjer?

Når mor kommer hjem får hun ikke lenger gratisprøver.

Morsmelkerstatning kan koste opp til en halv månedslønn i ett fattig land:

- foreldrene sper ut pulveret med mer vann enn det som er tilrådelig

Bruksanvisningen på pakkene står som oftest på engelsk, noe de aller fleste ikke behersker:

- feildosering og feilernæring

Lite tilgang på vann samt dyrt brensel:

- flaskene bli ikke (ordentlig) rengjort – det gir økt infeksjonsfare

Vannet er ofte forurenset og blir ikke kokt før det brukes:

- stor fare for infeksjoner og sykdom

I tillegg kan vi se at

- moren blir fort gravid igjen fordi hun ikke ammer

- helsekostnadene i landet stiger

Konsekvensene er åpenbare; barna blir underernært, får alvorlig diarè og risikerer å dø på grunn av uttørking. Dette gjelder over 1 million barn i verden folkens!! Hvert år!

Les gjerne mer på hjemmesidene til ammehjelpen i Sverige, og på sidene til NAFIA.

NAFIA er en nordisk arbeidsgruppe som informerer om amming i et internasjonalt perspektiv og som overvåker barnematprodusentenes virksomhet. De gir ut tidsskriftet NafiaNytt med minst ett nummer per år.

For mer info

Boikotten vil fortsette helt til Nestlé slutter med uetisk markedsføring i alle land og 100% følger WHO-koden fra 1981 samt de resolusjoner som har kommet i ettertid.

Barnematkoden gjelder i Norge under barnets første leveår. Det er ulovlig å reklamere eller gi tilbudspris på varer som omfattes av barnematkoden.

Koden omfatter produkt som kan skade eller forstyrre ammingen, for eksempel morsmelkerstatning. Den gjelder også for tåteflasker, narresmokker og brystskjold. Om du ser reklame for dette tips oss gjerne, eller du kan sende en e-post til NAFIA.

Bli med du også!

Støtt boikotten og vis din solidaritet med de fattige kvinnene!

Hvordan?

Vi ber deg om å slutte å kjøpe følgende produkt (Nestlé produserer mer enn du tror):

Drikker:

Nescafè - noe av det som er lettest å gå forbi i butikkhyllene, da vi har mange gode alternativ.

Boikott av Nescafè spesielt har resultert i at produsenten faktisk merker nedgang i

salget.

Husk også at Nescafè blir reklamert gjennom internettsiden "Send et Nescard". Vi er mange som har fått e-postkort gjennom denne siden, neste gang kan du huske på å velge et annet type postkort når du skal sende en hilsen

Nesquik sjokolade- og bringebærdrikkpulver

Nestea
Jede automatdrikker (varme og kalde, finnes veldig mange steder!)
Coffe-Mate melkepulver

Perrier flaskevann

Frysevarer:

Findus

Frionor

Nordfilet A/S

Grøt, velling, barnemat:

Nestlé barnemat på glass. – Småfolk er ett godt alternativ

Findus

Syltetøy, saft, desserter:

Findus

Snop:

Drammens Is/Nestlé Iskrem

After Eight

Disney Barnesjokolade

Disney Partymix

Disney Melkesjokolade

Lion

Nuts

Quality Street

Rolo

Smarties

Toffe Crisp

Toffo karameller

Ole Brum/Winnie the Pooh barnepastiller - alt snop med Disney på er Nestlé

Dyrefòr:

Friskies

Gourmet

KitKat

Kosmetikk:

Cosmetic France

Lancome

L`Oreal

Garnier

Biotherm hudpleie

Maybelline sminke

Diverse:

Buitoni pasta og pastasaus

Maggi buljongterninger og posesupper og smakstilsetninger på flaske.

Viking Melk
Hapå
Ymse frokostblandinger, bl.a cheerios

Nika
15-02-2002, 13:52
:trist!:

Huldra
15-02-2002, 14:08
Ja, jeg sa også oj, oj, oj første gang jeg leste dette, og prøver å holde meg unna disse produktene, men det er jo snakk om svært maaaange produkter, så det er ikke lett. Enkelte ganger må jeg også ty til noen av disse desverre, men jeg prøver iværtfall...

Oppfordrer herved alle til å gjøre det samme, til å gjøre sitt aller beste!!

Trultomteia
15-02-2002, 19:37
Jeg prøver også å boikotte Nestlé, men det er ikke lett. Det er veldig mange Nestléprodukter ute i butikkhyllene. Og mange produkter som er eid av Nestlé. Senest i dag kjøpte jeg frossenvarer fra Findus. :( Hadde helt glemt at det var Nestlé. Tror jeg må gå over den lista igjen og pugge på hva jeg ikke skal kjøpe.

Acsa
18-02-2002, 11:38
Jeg har jobbet med denne boikotten en del år. For de som mer mer interessert anbefaler jeg boka "The politics of breastfeeding".

Nestléboikotten fungerer best i Storbritannia. Der har de fokusert mest på Nescafé, siden det er den enkeltvaren Nestlé tjener mest på. Og den er ikke så vanskelig å klare seg uten, heller...:D

Om man lar være å kjøpe alt det andre også varierer fra forbruker til forbruker, det får være et individuelt valg. Jeg synes også det er vanskelig å unngå alt - det er jo sånn det er når store multinasjonale selskaper kjøper opp mer og mer og mer... Men, tenk på at for hver gang du lar være å kjøpe en vare fra dem, der du vanligvis ville kjøpt noe fra dem, taper de penger! Ikke stress om det blir en Findus-pakke her og der, blir det slitsomt er det lettere å slutte med hele boikotten.... ;)

Noen tror at dette er noe Nestlé drev med på 70-tallet, og at de nå har blitt "snille". Det stemmer at de roet seg litt etter mye medieoppmerksomhet og boikott, men på 90-tallet ble de verre igjen. Som jeg har skrevet et annet sted her inne forteller de nå mødre i Zimbabwe at de må gi barna sine Nestlé morsmelkserstatning, hvis ikke får barna AIDS og dør....
:sint: :sint:

Anel
20-02-2003, 14:32
Oij!!
Her var det mange produkter jeg ikke viste at nestlè hadde.
Skjerpings på meg ihvertfall.

okt mamma
22-02-2003, 20:31
Støtter ikke jeg ihvertfall...

teiteste jeg har hørt/lest....:gal: :sint: :grrr:

VIANA
22-02-2003, 23:39
jøss,har nestle så mye???

Vel, vi bruker mye nestle skjønner jeg,og er fornøyd med det

tidligere bruker
22-02-2003, 23:53
Det er jo veldig dumt at Nestle gjør som de gjør synes jeg.. Men jeg kommer nok ikke til å boikotte dem for det.

Men jeg viste ikke at Nestle hadde så mange av produktene.. :eek:Men jeg er fornøyd med produktene til Nestle jeg og kommer ikke til å slutte å bruke dem!

joakim
27-02-2003, 12:52
jeg har ikke beggynt og bruke nestle til barnet mitt, men kommer ikke til og bikotte det heller. det meste som ble skrevet om infeksjoner og sånn var jo meste parten moren skyld i, ikke koke flasker er vel ikke nestle sin skyld. men hviss dere mener nede i fattige land så forstår jeg bedre. og all den teite reklamen kunne de kuttet ut, men det er jo bare reklame, og får ikke en mor til amminga så må jo hun få tak i mat til barnet en annen plass. der er ikke alltid best og amme. ta foreksempel nede i fattige land, der er moren kanskje underærnært og har ikke nok mat og da blir iallefall barnet underærnært, og dør.da er det vel bedre att nestle gir dem mat. har ikke hørt om en unge som har dødd av barnemat her i norge. kanskje jeg har misforstått men dette syns iallefall jeg.