PDA

Se hel versjon : Blir dere med på en kakestafett?


Eirill
14-02-2002, 21:46
Nå er jeg så lei av å bake de samme kakene omat og omat, og oppskriftsboka mi sulter etter noen nye kaker o.l.
Her har det gått i daimkake og gulrotkake de siste årene, selv om de er veldig gode er det vel på tide med noe nytt også? :nam:

Jeg legger ved oppskrift på Pulverhekskake, og håper mange fler blir med!!

Pulverhekskake

125 gr margarin
250 gr sukker
3 egg
150 gr hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
1 dl melk
60 gr hakkede nøtter
60 gr hakkede mandler
1 ts mandelessens

Pynt:
20 gr hakkede nøtter
20 gr hakkede mandler

Smelt smør og rør i sukker. Tilsett eggene ett av gangen, og pisk det luftig.
Mel og bakepulver siktes og røres sammen med melk, mandelessens og de hakkede nøttene og mandlene.

Helles i smurt form, 24 cm i diameter

Pynten drysses på og trykkes lett fast i deigen.

Stekes på 200 grader, midt i ovnen, ca 30 minutter

Denne egner seg veldig godt sammen med en kopp te og ei Henning Mankell bok! :hjerter:

Elin
14-02-2002, 22:02
FIRKLØVER KAKE
Dette er mitt glansnummer på kakefronten...

3 egg
3 dl sukker
1 ss kakao
1 dl sterk kaffe
3 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver

Pisk eggedosis og ha i kakao utrørt i kaffe. Sikt i mel og bakepulver. Stek kaken i stor rund form(26 cm) nederst i ovnen ved 180 grader i ca 1 time

Fyll:
1 pk vaniljesaus uten koking
2,5 dl fløte
2,5 dl melk

Lag vaniljekrem og bland med stivpisket fløte.
Del kaken i to eller tre, og ha kremen mellom lagene.

Glasur:
100 gr Firkløver
0,5 dl melk
50 gr smør
150 gr. melis

Smelt sjokoladen sammen med smør og melk i vannbad. Rør inn melisen. Avkjøl kremen til den tykner og fordel den oppå kaken.

:nam: :nam:

fant
14-02-2002, 22:29
Sjokoladekakeoppskrift.......

1 ts salt
8 dl mel
5 dl sukker
3 ss kakao
1,5 ts natron
100 g smør ( smeltet)
3 egg
2 dl lett rømme
3,5 dl vann

alt blandes .............
Stekes på 180 grader midt i ovnen i 20-30 min.
Dette er en oppskrift til å ha i en langpanne..........

Glassur:

1 stor firkløver eller melkesjokolade
1 dl fløte
1 dl sukker
1 dl smør (ca 95 g)

Alt blandes i kjele og smeltes......

Denne kaka kan vedlig gjerne serveres varm med litt krem eller vaniljesaus *nam nam*

Hampus
15-02-2002, 09:00
Går veldig fort og røre sammen!

RIPS-KAKE

3 egg
2 dl sukker
2 1/2 dl hvetemel
75 gr smeltet smør

1 1/2-2 dl rips
melis

Rør (ikke pisk) sammen egg og sukker. Rør så inn melet og deretter smøret. Helles i en smurt, rund form, ca. 24 cm i diameter. Dryss over ripsen og sett kaken i ovnen. Nederste rille på 200 grader i 25-30 minutter.

Når kaken kallnet, dryss over litt melis med hjelp av en tesil eller liknende.
Kan serveres som den er eller med krem, vaniljesaus eller litt is. :nam:

(Ripsen kan byttes ut med andre bær. Er veldig god med blåbær!:nam: )

Mimsen
15-02-2002, 11:38
:nam: Her kommer ei skikkelig mektig

Karamellkake

6 kopper sukker
6 egg
6 ts vaniljesukker
6 ss karamellsaus
8 kopper hvetemel
6 ts bakepulver
450 gr. smelta margarin
3 kopper melk

Alt blandes, has i langpanne og stekes på 175-200 grader, ca.30 min.

Glasur:

450 gr. melis
150 gr.smelta smør
2-3 ts karamellsaus
4 1/2 ss kaffe
4 1/2 ts vaniljesukker

:nam: :nam: :nam: :nam:


:klem:

Eirill
17-02-2002, 12:20
Da har jeg printa ut de som er lagt inn, og fått dem på plass i "den store kloke boken". *Tørker litt sikkel av oppskriftsboka*

Og enda vil jeg ha fler.................... :nam: :nam:

Her kommer oppskrift på gulrotkaka mi, som jeg tror slekta begynner å bli passe lei av nå! ;)
Denne er veldig enkel, og kjempegod!

Gulrotkake

4 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
1,5 dl soyaolje
5 dl revne gulrøtter

Pisk eggedosis, ha i soyaolje og revne gulrøtter. Bland og sikt i de tørre ingrediensene.
Helles i smurt rund form, 24 cm i diameter.

190*C, nest nederste rille, ca 60 minutter

Glasur(på avkjølt kake):
100 gr fløteost naturell (Jeg bruker Philadelphia)
1 ts vaniljesukker
50 gr mykt smør
125 gr melis

Kan pyntes med masse forskjellig godt, jeg bruker bl.a mandarinbåter.

Da venter jeg spent på flere gode kaker!:D

P.S. Elin!! Hvor stor skal den forma til firkløverkaka være? 24, 26 eller større?

MaritaG
17-02-2002, 13:01
Ostekake

3 egge plommer
2 dl. sukker
1 filadelpia ost
3 dl. fløyte
3 egge kviter.

Pisk plommene og sukkeret også visper du osten i.Fløyten piskes til krem og egge kvitene stive.Bland alt og ha det oppi ei form.

1 pk. digestive som knusets og legges oppå.Må snuast når den skal serverast slik at kjeksene kommer ned på fatet.

Skal frysast

Kelly
17-02-2002, 22:54
Enda en ostekake, kommer her, og egner seg for alle som faktisk ikke kan bake i det hele tatt!!;) Sånn som meg.:lol:

Bunn:
14 Kornmo-kjeks
4ss sukker
70g margarin (smeltes)

Knus kjeksene,og bland dem sammen med sukker og smeltet smør. Når det liksom "henger sammen", så trykker du blandingen ut i en ildfast form(en som ser litt pen ut, siden kaka forblir oppi den;) ). Stekes på 180 grader, i 10 minutter, og avkjøles
helt .


Krem:
1 pk Tine kremost - naturell (eller 3/4pk Philadelphia)
2 kopper melis (vanlige kaffekopper)
3 dl kremfløte

Rør sammen ost og melis, til det blir noe seige klissete greier;).
Visp kremfølten, og bland i. Du kan vispe det sammen, men vær forsiktig så ikke kremen blir for mye vispet.
Smør dette utover bunnen(oppi den ildfaste formen), tett inntil kantene.

Topp:
1 pk Kirsebær-kompott.

Kompotten fordeles på toppen av kremen (ikke bruk all kompotten, men sånn at kremen er dekket godt.), og kaka er ferdig til servering.

Den er fullstendig nydelig, og skrekkelig mektig. Anbefales spist helt nylaget!:nam::nam:

iluthien
18-02-2002, 01:07
En frisk og god kiwikake:

450 gr frossen butterdeig
400 gr Philadelphia
saft og skall av 1/2 sitron
3 ss melis
1 ss vaniljesukker
5 kiwi

linser eller gule erter til steking av bunnen

Legg butterdeigplatene ved siden av hverandre.Tin og kjevle ut platene på et melet bord til en leiv (ca 3mm tykk)(eller bare trykk platene ut i formen om du er håpløs med kjevlede leiver, slik som meg:p )
Smør en springform,26 cm i diameter, og kle den med deigen. Form gjerne kanten slik at den danner et regelmessig, bølgende mønster.
Prikk paiskallet med en gaffel. Legg et bakepapir over bunnen, og fyll opp med linser eller erter.
Stek paiskallet ved 2oo grader,midt i ovnen i 15 min. Avkjøl bunnen. Fjern linsene/ertene.
Bland ost, sitronsaft, sitronskall, melis og vaniljesukker. Skrell kiwiene og skjær dem i tynne skiver.
Smør ostekremen over paibunnen. Legg kiwiskivene oppå kremen.


iluthien og Daniel (25.11.01):elsker:

yes
07-08-2002, 12:15
Ser ut som det er flere kaker over her som må prøves :nam:
Her kommer mitt bidrag, samme bunnen, med to forskjellige typer fyll, en som iskake og en som suksessterte. To kaker som er typisk meg, og godt mottatt :D

Daim-is kake

Mandelbunn:
150 g mandler (evnt. nøtter)
150 g melis
4 eggehviter

Mal mandlene, bland med melis. Stivpisk eggehviter og skjær forsiktig inn mandler/melis.
Stekes i smurt rundform, ved 160 C i 30-40.min.

Iskrem:
4 eggeplommer
150 g sukker
3 dl kremfløte
4 plater gelantin
1 dobbel daim-sjokolade

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Pisk kremfløten, og bland lett inn i eggedosisen. Hell i oppløst gelatin. (Gelantin-platene legges i kaldt vann i 10.min, før de løses opp i ca.1/2 dl kokende vann, helles i oppi iskrem-blandingen i en tynn stråle) Hakk sjokoladen og bland i halvparten.

Avkjøl mandelbunnen i formen, og bre iskrem-blandingen over. Dryss resen av sjokoladen over, Frys kaken i formen.
Anrett kaken på fat mens den er frossen, la den stå 1/2 time i kjølskap før servering.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Suksessterte

Bunn:
4 eggehviter
150 gram melis
150 gram mandler

Bland inn melis og malte mandler i stivpiskede eggehviter. Fyll røren i en form, 22-24 cm i diameter og stek ved 160 grader i 30-35 minutter. La bunnen avkjøles.


Krem:
4 eggeplommer
1 dl kremfløte
125 gram sukker
1 ts vaniljesukker
150 gram smør

Rør sammen eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker. Varm det opp over svak varme og rør til kremen akkurat koker opp og tykner. Avkjøl kremen og rør inn mukt smør. Sett kremen kaldt til den stivner, gjerne ved et opphold i fryser. Legg bunnen på et serveringsfat. Bre kremen over og form topper i kremen som pynt. Rasp gjerne litt sjokolade over.

cassy
07-08-2002, 21:20
God ide ! Her kommer mitt bidrag. Dette er en grunnoppskrift som kan forrandres i det uendelige. Bare fantasien setter grenser her. Har tatt med en variant som et eksempel.


Kake med varianter

2 dl soyaolje
3 dl sukker
4 egg
4 dl mel
2 ts bakepulver

Ovn: 180 grader
Tid 30 minutt

Sjokoladekake i langpanne:
Deig + 3 ss kakao + 1 ts vaniljesukker

Flis
08-08-2002, 11:05
Enkel og god fruktkake i sommervarmen...

2 pk. gele, bringebær eller sitron.
2 pk. fløte
2 bananer
2 epler ( best med gule)
1 pk. coctailbær ( jeg bruker 2)
1 plate melkesjokolade

Kok opp geleen, og la den avkjøle.
Før den stivner (når den begynner å bli tykk), piskes fløte til krem.
Hakk bananer, epler, coctailbær og sjokolade i biter.
Rør alt sammen.
Helles i form 24-26 cm, og avkjøles i noen timer.

Maximillia
08-08-2002, 11:34
Denne oppskriften på Brownies er bare helt ufattelig deilig. Fikk akkurat oppskriften selv, og har bare laget dem en gang, men det blir garantert flere. Så for de som liker å få i seg litt kalorier på en sjokoladeaktig, seig/myk/sprø måte:

BROWNIES

200 g smør
100 g kokesjokolade
1 ss kakao
3,5 dl mel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 egg
5 dl sukker
1 ts vaniljesukker
2,5 dl grovrevet kokesjokolade
(Jeg har også tenkt å prøve litt valnøtter i, det kan umulig bli vondt!)

Sett stekeovnen på 175 grader. Smelt smør og sjokolade på svak varme og avkjøl. Sikt kakao, mel, bakepulver og salt i en bolle. Visp eggene lett og tilsett litt sukker om gangen under stadig visping. Tilsett vaniljesukker, smør og sjokolade. Rør inn det tørre. Hell deigen i en liten smurt langpanne 20 x 30 cm. Dryss grovrevet sjokolade over. Stek kaken i 30 min. Skal være litt seig. Avkjøl i formen og del i ruter.
:nam:

tinahoho
08-08-2002, 21:07
Her kommer to gode kakeoppskrifetr fra meg:

LISES KAFFEKAKE

4 egg
6 dl sukker - lag eggedosis

9 dl hvetemel, 4-5 ts bakepulver, 4 ts vaniljesukker – sikt dette i bollen.

300 g smør og 3 dl melk – smelt smøret, bland melka i smøret så får det en passe temperatur. Hell i bollen og rør alt sammen til røra er jevn og fin.

Langpanne, 200 grader, 20-25 min. Strø over kanel og perlesukker før steiking.

Passer veldig godt til is og fruktsalat. Fin å fryse.


INGEBORGS KAFFEKAKE

2 egg og 2 dl sukker – eggedosis

3 dl hvetemel, 1 ts kardemomme, 1 ts kanel, 2 ts bakepulver – sikt alt det tørre i bollen.

100 g smør og 1 ½ dl melk – smelt smøret, bland melka i smøret så får det en passe temperatur. Hell i bollen og rør alt sammen til røra er jevn og fin.

Brødform, midten av ovnen, 175 grader, ca 45 min. Velves på rist med kjøkkenhåndkle over.

Pass på at den er helt kald før du fjerner forma. Glasur lages av melis og kaffe evt appelsinjus. Deles i skiver. Så god at den kan nytes uten annet tilbehør enn en kopp te eller kaffe.

Happy
10-08-2002, 22:28
Her er oppskrift på en lys, saftig og luftig sjokoladekake:

Nesquick-Sjokoladekake

3 egg
2 dl sukker
140 g smeltet smør
2 ½ ts bakepulver
2 ¾ dl hvetemel
2 ss sjolkoladepulver (Nesquick)
1 dl melk

Fyll:
100 g smør
250 g melis
2 ts vaniljesukker
2 ½ ss kaffe
2 ½ ss sjolkoladepulver (Nesquick)

1. Pisk eggedosis. Tilsett avkjølt smør og melk, bland forsiktig inn mel, bakepulver og sjokoladepulver.
2. Stekes på 175 grader i 40-60 min. Avkjøl. (24 cm form)
3. Pisk smør og sukker hvitt, tilsett vaniljesukker, kaffe og sjokoladepulver. Bre over kald kake, bruk eventuelt med kremsprøyte til å pynte med.

Fyll:
1. Rør smør og melis hvitt.
2. Tilsett de andre ingrediensene, rør godt.

Tredoble oppskriften om du vil bruke langpanne (det holder å doble fyllet).


Også må jeg legge med oppskrift på den beste ostekaka jeg vet om:

Tropisk Ostekake

Bunn:
75 g smør
100 g hvetemel
1 ss sukker
1 eggeplomme

Fyll:
250 g Gourmetost naturell eller ananas/mandarin
3 dl lettrømme
3 egg
1 eggehvite
1 dl sukker
saft og skall av 1 sitron

Gelélokk
4-5 plater gelatin
2 ½ dl væske (fruktsaft eller vin)

Slik gjør du:
• Bland smør, hvetemel, sukker og eggeplommen til bunnen.
• Trykk deigen ut i en form. Pensle deigen med eggehviten og stek bunnen sprø og gyllen, ved 175ºC i 15 minutter.
• Rør sammen alt til fyllet og hell det over den stekte bunnen (som fortsatt er i formen).
• Stek ostekaken videre til fyllet er stivt, 150ºC i ca 60 minutter. Avkjøl.
• Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter. Klem ut vannet og løs opp platene i ½ dl kokende vann.
• Hell oppløst gelatin i en tynn stråle under omrøring i væsken.
• Ha i sitronskall. La geléblandingen avkjøles til den er kald, men ikke stivnet.
• Hell den halvstive sitrongeleen over ostekaken og sett den kjølig til geleen er stiv.
• Løsne geleen langs kanten med en varm kniv. Ta ostekaken ut av formen og anrett på fat.

 Pynt gjerne med eksotiske frukter!

anemone
02-11-2002, 14:53
MARMOR KAKE ???

Er det noen som har en enkel oppskrift?

LoopyLou
02-11-2002, 22:16
Veldig enkel og god marmorkake som stekes i langpanne

Ingredienser:
400g smør
5 dl sukker
6 egg
8 dl hvetemel
4 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 dl melk

Fremgangsmåte:
Pisk egg og sukker.
Bland inn det øvrige.
Smeltet smør til slutt.
Del røren.Rør kakao inn i 1/3 av den legg så lagvis i form. Trekk en gaffel gjennom.


Stekes på 175 grader i ca 1 time.

Eirill
10-06-2003, 00:31
*Frem fra glemselen*

Mange nye NM'ere - mange nye kaker? :nam:

Mormona
11-06-2003, 01:02
Disse småkakene lager jeg til jul hvert år og får masse herlig skryt for. De er himmelsk orgasmisk gode ;)

SARA BERNHARDT (ca. 30 stk)

200 gram malte mandler (må finmales, kan ikke kjøres i foodprosessor) blandes med 3 dl melis. Rør inn 3 eggehviter (spar på plommene til senere). Form til små kaker, på størrelse med en femkrone eller litt mindre hvis du klarer, ca. 1-1,5 cm tykke. Stekes ca. 10 min ved 200 grader. Skal ikke bli brune!! Avkjøl kakene

Smørkrem
150 gram meierismør røres smidig med 1 ¼ dl melis. Tilsett 2 eggeplommer og 2 – 2 ½ spiseskje sterk, kald kaffe. Smørkremen legges så på kakene i små porsjoner. Husk at smøret gjør at kremen lett blir for bløt. Dette bør gjøres ganske fort, og kakene må settes kaldt med en gang!!

Glasur
2 plater kokesjokolade smeltes med 2 spiseskjeder matolje på svak varme. La glasuren avkjøle seg ca. 10 minutter. Kakene med smørkremen dyppes så i sjokoladen til kakene er trukket med glasur. Settes kaldt med en gang. La de stå kaldt til glasuren har tørket. Kakene kan da fryses ned og serveres rett fra fryseren!!!

LYKKE TIL!!!

t413152
15-06-2003, 06:05
Her de enkleste og beste kjeks på jord:

Tyske skiver:

200 g romtemperert margarin
100 g sukker
200 g hvetemel
2 ts vaniljesukker

Rør sammen alt sammen og sett "klumpen" i kjøleskap til den er litt stiv. Rull ut til en pølse og skjær opp skiver (ca 20-22 stk)
Stek på midterste rille ved 200 grader i 10 min.

manne
15-06-2003, 06:20
Slike tråder liker jeg.... :nam:

Mitt bidrag:

Snickerskake

5 eggehviter
4 dl. Farin
30 Ritzkjeks
250 gr. Salte Peanøtter
1 ½ ts. Bakepulver
1 ½ ts. Vaniljesukker
--------------------------------------------------------------------------------
5 eggeplommer
4 ss. melis
75 gr. Mørk kokesjokolade
1 boks fløte

Eggehviter og farin piskes i 12 min. Ritzkjeks og peanøtter knuses grovt. Alt blandes og has oppi langpanne på bakepapir. Stekes på 170 grader i 20 min. Del kaken i to mens den er varm, når kaken er lunken legges den på rist til den er kald.

Eggeplommer og melis piskes til eggedosis. Smelt og avkjøl kokesjokoladen. Pisk fløten stiv. Alt skal blandes forsiktig.

Når kaken er kald skal halvparten av kremen på den ene halvdelen, så skal den andre delen av kaken oppå, og resten av kremen skal på toppen. Kaken skal stå ett døgn i kjøleskap. Kan fryses.

sofia
18-06-2003, 02:16
Opprinnelig melding fra Mormona
Disse småkakene lager jeg til jul hvert år og får masse herlig skryt for. De er himmelsk orgasmisk gode ;)

SARA BERNHARDT (ca. 30 stk)

Åh, jaaa!!!! *orgasme* :o
Den er bare såååå nydelig!!! :happycry: Fått den servert en gang, har oppskriften, men vet ikke om jeg tør lage den selv! Blir for stor fristelse å ha i fryser'n. :o

Eirill
19-06-2003, 02:24
Opprinnelig melding fra Mormona
Disse småkakene lager jeg til jul hvert år og får masse herlig skryt for. De er himmelsk orgasmisk gode



Samma her! :nam: Tror ikke det blir jul uten jeg?

Delfinus
20-06-2003, 00:01
Denne siden skal jeg skrive ut på jobb imorgen! ;)

puu
29-06-2003, 20:09
Hvit sjokoladekake :D

100 g smør
100 g hvit sjokkis
2 dl sukker
2 tsk vaniljesukker
2 egg
revet skall av 1 sitron
1 msk presset sitron
2 1/2 dl mel


Smør + kokos til formen.
Enkel å lage, du blander alt i en kjele;
smelt smøret, ta det av platen, ha i sjokoladen og rør til den er smeltet.
Tilsett sukker, vaniljesukker, et egg av gangen og sitronskall og -saft.
Til sist blander du du i melet.

Smør en vanlig kakeform (24 cm) med smør og strø med kokos.
Hell i røren og stek i 12 - 15 min.

Forresten så smaker "verdens beste" himmelskt med vispet kremfløte med revne epler i, mye friskere, sunnere og bedre :nam:

Princess
29-06-2003, 20:38
Her var det mange fine oppskrifter, fint for meg som samler, napper ut av ukeblader, søker på nettet, tar oppskrifter med meg fra butikker, tar vare på Glad i matblader og var medlem av matlyst helt til det gikk "konk" samler på alt som virker deilig å lage!
Jeg legger inn min favoritt senere!:nam:

Ritamor
30-06-2003, 22:45
Denne sjokoladekaka er blitt en favoritt her i huset;

ESPENS SJOKOLADEKAKE

Ingredienser
6 egg7 1/2 dl. sukker500 gr. margarin13 1/2 dl. hvetemel3 ts. bakepulver5 ss. kakao4 dl. kefir eller sur melk.

GLASUR:250 gr. margarin1/2 dl. kaffe500 gr. melis4 ts. vaniljesukker2 ss. kakao

Slik gjør du
Smelt margarinen. Bruk litt av den til å smøre langpannen.Visp egg og sukker til eggedosis. Rør inn det tørre. Visp inn smeltet margarin og melk vekselvis.Hell røren i langpanne. Stekes på nederste rille ved 180 grader i ca. 30-40 minutter.GLASUR:Smelt margarin på svak varme sammen med kaffe mens kaken stekes. Rør inn melis, vaniljesukker og kakao litt av gangen til det blir en glatt glasur. Helles over kakebunnen mens den er varm. Strø på litt kokosmasse til slutt.

Smeeka
07-07-2003, 04:52
Og her er vår favoritt;

COLA-Kake

2 egg
3 dl sukker

4 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
3 dl mel
4 ss kakao
2 dl cola

150 g smeltet smør

Lag eggedosis.
Sikt oppi det tørre, mens du heller oppi smør. Rør inn colaen til slutt!
Røren helles i smurt form (22 cm diam.) og stekes på 200 grader i 45-50 min.

Sikt litt melis over til pynt

En litt mørk og vanvittig saftig kake! Holder seg godt gjør den også, selv om den sjelden blir gammel her i huset! :nam:

Smeeka
07-07-2003, 04:53
Forresten, her er en til. Denne har jeg ikke prøvd enda, men tok vare på den fordi jeg eeeelsker After Eight. :)

After Eight Kake bunn:
4 store egg
2 dl sukker
250 g finmalte mandler
1 dl maizena
3 ss kakao
1/2 ts bakepulver

After Eight Kake

Egg og sukker piskes til eggedosis. Det tørre blandes i.
Springform 175 grader 30 min.

Krem:
1/2 l fløte
200 g after eight (ta av noen for dekorasjon)
4 striper kokesjokolade (ca.1/2 plate)
1/4 l fløte

Kok opp1/2 liter fløte - rør inn after eight og kokesjokolade til det har smeltet. La kremen stå i kjøleskap til dagen etter. Pisk opp sjokoladekremen og bland i 1/4 l pisket krem. Kaken deles i to eller tre og fylles med krem. Dekoreres med after eight sjokolade.

Eirill
27-09-2003, 23:58
Daimkake

Bunn:
3 eggehviter
120 (1 1/4 dl) dl sukker
120 gr (2 dl) malte mandler

Pisk eggehviten nesten stiv. Tilsett sukker og pisk stivt. Rør forsiktig inn mandler.

Helles i bakepapirkledt springform, 24 cm.
Stekes på 180 *C i ca 30 min
La bunnen avkjøles litt før papiret trekkes av.

Fyll:
3 eggeplommer
140 gr (1 1/2 dl) sukker
2 ss sterk kaffe eller likør
5 dl fløte
1 stor Daim, hakket

Pisk eggeplommer og sukker til egge dosis. Tilsett kaffe eller likør. Pisk kremen. Bland alt lett sammen med eggedosis, krem og sjokolade.
Legg bunnen tilbake i forma. Ha fyllet over og dekk til med lokk eller folie. Settes i fryseren. Pynt kaken med hakket Daim eller Daimkuler. Kan lages flere dager før bruk.:nam:

Princess
28-09-2003, 01:17
Nå fikk jeg lyst til å bake, men det er litt sent. Jeg får skrive ut disse oppskriftene snart!:vink:

Princess
26-11-2003, 18:25
Snickerskaka var knall god, men gud for en kaloribombe. Jeg bakte den til bursdagen til søstra mi, nå vil hun ha oppskriften også, så jeg tok en kopi!

astridolivia
04-12-2003, 23:09
Denne kaka serverte jeg på skolesamling i dag og det var ikke en smule igjen! Smaker best om den står en dag synes jeg.

Dansk sjokoladekake
4 egg, 500g sukker, 3dl melk, 350g mel, 8ss kakao, 2ts vaniljesukker, 2ts bakepulver, 300g smeltet margarin

Glasur: melis, kakao, vann

Pisk egg+sukker hvitt. Tilsett melk. Bland mel, kakao, vaniljesukker og bakepulver og bland det i røren. Til slutt tilsettes margarinen. Bages i en terteform (ca30cm)

Stekes ved 175grader midt i ovnen i 45-55min.

Lag melisglasur med litt kakao i og smør over kaka. Pynt evt. med strø-kakepynt.

Elinpia
04-12-2003, 23:30
-En pk gelè, gjerne bringebær

-To pakker kremfløte

-Frukt! Små eplebiter, litt appelsin, masse druer, litt pære..

-En stor plate hakket firkløver


Lag geléen som forklart på pakken, sett til avkjøling i frysern.
Pisk fløten stiv. Skjær opp fruktbiter og hakk sjokoladen. Ta en bit sjokolade. Vent på at geléen stivner litt (den bør ihvertfall bli litt tykkere..) Bland geléen i kremen, og frukt og sjokolade oppi der igjen. Ha det hele i en stor springform (hvis du har ventet lenge nok på at geléen skulle stivne, kan du bare sette ringen til forma rett på kakefatet)
Vent til kaka har stivnet....oog....SERVÉR!

Veldig lettvint, og ganske frisk og god. Og også, en smart fromasjkake for meg som aldri har bakt ei rullekake i hele mitt liv! (...og sannsynligvis ikke blir å gjøre det heller :D )

HeddaB
08-12-2003, 01:41
Min egen lettvinte formkake jeg får mye skryt for:

HEDDA-KAKE ;)

4 egg
3,5 dl sukker
150 gr smør
1 dl melk eller fløte
1 lite beger (1 av de i 4-pack) med skogsbæryoghurt (kan bruke en annen yoghurt også, men det blir best med denne)
3 dl hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
En halv eske (de små eskene) fryste bær, helst den med blandede bær (du får kjøpt de i frysedisken i de fleste matbutikker)

Begynn med å smelte smøret og hell i melken, slik at smøret kjøler seg ned. Visp eggedosis av egg og sukker. Ha i mel og bakepulver og rør til slutt inn smøret med melken og yoghurten.
Hell røren i en smurt, rund form og dryss på bærene. Stek kaken i ca 40 minutter på 180 grader. Sjekk kaken innimellom med en pinne, kommer den ut nesten helt tørr, er den ferdig. Den er god om den er litt fuktig inni, så ikke la den bli helt tørr. Denne blir kjempegod om du serverer helt nylaget med enten krem, vaniljeis eller vaniljekrem, men den er god helt plain også. Egner seg også godt til frysing.

Enjoy!

(Jeg har tatt kopi av endel av kakene her, gleder meg til å prøve!! :sulten: )

jupiter_c
31-01-2004, 12:33
ååå... så mye oppskrifter som høres kjempe gode ut her!! :)
skal komme sterkere tilbake med oppskrifter litt senere når det ikke er krangel mellom meg og lillegutt om tastaturet... hehe :D

Tidligere bruker
02-02-2004, 21:02
Svinekam-kake

Dette er en rullekake, som fylles med pisket krem og overtrekkes med karamellsaus. Den pyntes deretter med pisket krem i diagonalt rutemønster, som nettet på en svinesteik, derav navnet svinekam.

Rullekake:
4 egg, 4 ss sukker - piskes til eggedosis
4 ss hvetemel, 1 ts bakepulver - vendes i eggeblandingen
Stekes 10 - 12 min ved 185 ºC.

Kaken avkjøles på rist og fylles med pisket krem før den rulles.
Karamell krem:
2 kopper sukker, 2 kopper vann - brunes pent.
1 kopp smeltet smør, 1 kopp fløte - has i sukkerblandingen
1/2 kopp melk, 2 ts hvetemel - røres sammen
Gi alt dette ett oppkok, og avkjøl før det helles over kaken

Pynt kaken med pisket krem, i et diagonalt rutemønster, som på svinekam. :wow:

Andrea Mora
03-02-2004, 23:46
Krydderkake med sjokolade glasur :elsker2:

Bunn:
1 Liter Kefir (surmelk)
9 dl Sukker
5 ts Kanel2 ts Nellik
2 ts Ingefær
1 1/2 ss Natron
200 gr Smeltet smør (melange)
13 1/2 dl Hvetemel
-----------------------------------
Bland alt sammen godt, ha deigen i ei langpanne og stek på 200*C i ca 30-45 min.
----------------------------------
Glasur:
50 gr Smeltet smør (melane)
3 dl Melis
4 ss Kakao
1 stk Eggehvite
-----------------------------------
Bland alt untatt eggehviten til en stor KLUMP! Pisk eggehviten til den er helt stiv. Bland den sammen med "klumpen" og dette vil bli ein kjempe god glasur:wow: :wow:

:elsker: :elsker: :elsker:


Detter er en kjempe god kake alle vil elske med eller uten glasur du bestemmer!!:klapp:

Andrea Mora
03-02-2004, 23:53
Daim iskake! :mervink:

Ikkje for å vere frekk eller noe sant men i mi oppskrift så står det 1 dl sterk kaffe og 2 doble daim får mere smak av det:hjerter:

Prøv dette EIRILL den bli kjempe god!!!:)

Isolde
05-02-2004, 11:45
Her kommer en enkel og grei oppskrift på eplekake; den blir kjempegod!

Eplekake:

125 g. smør
125 g. sukker
125 g. hvetemel
2 egg
1 ts. bakepulver
2 epler
sukker
kanel

Bland sukker, hvetemel og bakepulver. Smuldre smøret i blandingen til det blir en slags kornete masse. Rør inn eggene. Ha deigen over i en rund form (24 cm.) og legg eplebiter oppå. Strø sukker og kanel over.

Stekes på nederste rille på 200 grader i ca. 30 min.

Lilith
09-02-2004, 01:14
Opprinnelig melding fra mia
Svinekam-kake

Dette er en rullekake, som fylles med pisket krem og overtrekkes med karamellsaus.


MMMM..... dette er en FANTASTISK kake!!!!!:D :D :D

Gjett om jeg skal lage den!!
Og mange andre her skal også prøves ut.. mmm...

Tidligere bruker
10-02-2004, 14:57
Fru Linds kake

5 egg
250 gr sukker
250 gr mandler
1 ts bakepulver

1/2 liter kremfløte
2 ss sukker
1 plate sjokolade

Pisk eggedosis. Mal mandlene i mandelkvern. (kaken synker sammen dersom mandlene males i foodprosessor!!). Bland inn mandlene og bakepulveret i eggedosisen. Helles i godt smurt form (26 cm). Varm opp ovnen til 150 grader. Sett inn kaken midt i ovnen og skru opp temperaturen til 190 grader. Stekes i 30-40 minutter.

Pisk krem og riv sjokoladen på et rivjern. 1/3 del av kremen blandes med halvparten av sjokoladen. Bruk dette til å fylle kaken med. Resten av kremen has på toppen (og rundt kanten). Strø over resten av sjokoladen.

Nam nam :sulten:

Andrea Mora
12-02-2004, 22:43
Hei ville bare fortelle at eg bakte den cola kaka i går og no er den snart borte!! Har en samboer som skal ha glasur på kakene så eg laget den glasuren som hører til nequik kaken men byttet ut nesquik med O-boy (hadde i litt exstra også blei meir smak.) delte kaken på midten og fylte inni og på toppen det blei kjempe suksess.
Super god kake!!!:elsker2:

Neringa
19-02-2004, 10:59
:nam: :nam: :nam: Det var mange fristende oppskrifter!!!

Denne kaken er en favoritt her i huset:
Mørk amerikansk sjokoladekake:

225g hvetemel
400g sukker
1 ts natron
1 ts salt
1 ts bakepulver
1,5 dl vann
2 dl cultura
175g meirie smør (myk)
2 egg
2 ts vaniljesukker
2 dl kakao

Bland alle ingrediensene til kaken og visp dem sammen. Fyll røren i papirkled liten langpanne og stek kaken på nederste ribbe 180 grader i ca. 35-40 min.(må være saftig!)

Glasur:

75 g smør
1 pl. kokesjokolade
ca. 250 g melis
2 ts vaniljesukker
5 ss melk

Smelt smøret sammen med sjokolade i vannbad, rør inn resten og smør den over den avkjølte kaken.
Denne kaken holder seg lenge i kjøleskape og er veldig veldig god!!!!!

Nennemor
19-05-2005, 22:33
*dytter*

tigergutt
24-05-2005, 10:17
Får vann i munnen av å lese her. :sikle:

Kiara_pus
24-05-2005, 11:28
Får vann i munnen av å lese her. :sikle:

:nam: :sikle: :nam:

Mokka-mor
24-05-2005, 11:31
Bisxit is-kake.

Knus 10 Bisxit kjeks med sjokolade. Ha 5 i bunnen.

Is:
4 eggeplommer
2 dl sukker
-eggedosis.

200gr filadelfia smøreost

1 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
-krem

Bland eggedosisen, osten og kremen sammen og hell over kjeksen.
Strø resten av kjeksen over og plasser i fryseren.
(Kan serveres rett fra fryseren, blir ikke for hard p.g.a. osten...)

Lykke til.

Kiara_pus
24-05-2005, 11:38
VERDENS ENKLESTE BROWNIES

3 dl sukker
1,5 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
4 ss kakao
150g smelta smør
2 egg.

Rør sammen det tørre, ha i smelta smør og egg. Bland sammen.
Ha bakepapir i bunnen av en 24 form, og ha i røra.

steik nederste rille i 20 min ved 200 grader.
avkjøl og sikt over melis.

Smakar nydeleg til is.
NAM; NAM

Ceridal
25-05-2005, 14:30
Kaken er uten egg!

Sjokolade/karamell kake
575g hvetemel
500g sukker
2ss bakepulver
1,5ss vaniljesukker
2dl Vikingmelk
200g smeltet smør
2dl kokende vann
3dl nesquickpålegg.
Stekes ved 175 grader i 30-40 minutter. Nederste rille.

Bland det tørre. Hell i vikingmelk og smør. Kok opp vannet. Ta av 2 ss Nesquickpålegg (fra en full pakke) og ha resten i vannet (det skal ikke koke). Rør i sjokoladepålegget, og bland med deigen. Ha deigen i langpanne dekket av matpapir, og stek til den er gjennomstekt. Avkjøl den i formen.

Glasur: 1 dl vikingmelk, 1 dl sukker, 2ss sirup, 50g smør, 1 dl Hapå, 2ss Nesquickpålegg.
Kok opp vikingmelk, sukker, sirup og smør under omrøring. La det koke i fem minutter uten lokk. Ta det av platen og visp inn hapå og nesquick til en jevn glasur. Ha over kaken når den er kald.

Fadese
26-05-2005, 00:20
Supergod ostekake!

1 pk Bixit
litt sukker
smeltet margarin

----> jeg er litt usikker på mengde her, men knus kjeksene, ha i litt sukker, kanskje 8 ss, og bland i smeltet margarin til kjeksen begynner å samle seg/kunne formes.
Legg kjeksen i rund form og sett kjølig.

Så lages ostemassen:
1 pk sitrongele
1 pk Philadelphia ost (2/3 av de nye store pakkene)
1 boks rømme
3 dl kremfløte
120 gram (2 dl) melis
1 ts vaniljesukker

Lag sitrongele med halv mengde vann ifh til oppskriften på pakken. Avkjøles. Et tips er å koke opp kun halvparten av vannet som skal brukes, røre ut gelepulveret i dette og fyll på med det resterende av vannet. Da er det kaldt nok til å kunne brukes med en gang.

Pisk kremfløten, rør inn rømme, ost, sitrongele, melis og vaniljesukker og hell dette over bunnen.
Avkjølese til massen har stivnet.

Lag gjerne et gelelokk med jordbærgele - bruk halvparten av mengden vann som står på pakken og hell på toppen.
NB! Må ikke være varm, og bør helles forsiktig over, for å unngå at ostemassen løser seg opp i gelelokket. Det blir ikke så pent.

Ah, denne kaka er nydelig :nam:

Eirill
27-04-2006, 18:33
*dytter opp*

Gina
28-04-2006, 15:04
HAr hørt så mye om den svinekamkaken så den må prøves! Skal også prøve den ostekaken med kirsebærkompott. HAr hørt det er sinnsykt godt. :nam:
Mye godt her.
HAr jo etpar sikre som alltid blir spist opp. Skal finne frem i permen min.