Se hel versjon : NÅR slutte å koke vatnet?????
Når kan eg gje vesl vatn utan å koke det først? Ho er no litt over 5 mnd og vil smake på alt. Eg har av og til gitt ho litt vatn av det same glaset som eg drikk av. Eg har ikkje kokt vatnet på førehånd. Bør man det?
Jeg mener å ha lest et eller annet sted at man ikke trenger å koke "alt" lenger når barnet er over 4 måneder. Selv har jeg begynt å kjøpe vann på flasker i stedet for å koke vann fra springen, og det mente helsesøster var helt greit! Når de blir så store at de beveger seg rundt og putter alt mulig i munnen er det jo meningsløst å koke det de skal ha i seg... Som Smillie sa her en gang: Det er vanskelig å koke parkett.... (hun kjente en som hadde kokt parketten og den krympa og passa bare i hundehuset) :p
Trultomteia
17-02-2002, 14:21
Kris: om flaskevann. Har lest et sted (Dagsavisen tror jeg) at man ikke bør gi babyer flaskevann. Dette fordi det er masse mineraler (tror det var det som var problemet) i det vannet. Må innrømme at jeg ikke husker helt hvorfor man ikke skulle gi det, er en stund siden jeg leste det. Tror jeg var gravid på den tiden.
I noen mineralvann er det for mye natrium - altså salt - til at babyene har noe godt av det.
I andre mineralvann er det mer basilusker enn i vannet i krana...
Det kommer jo litt an på vannkvaliteten der man bor også!
Jeg tror vi sluttet å koke vannet da hun var ca. et halvt år.
Vi var på halvtårskontroll i dag, og da snakket vi bl.a. om dette. Helsesøsteren mente vi godt kunne gi vann rett fra springen nå - altså ved 6 mnd. alder. Vannet skulle være litt lunkent.
Jeg sa at vi koker vannet når vi lager grøt - og det mente hun at vi godt kunne fortsette med. Skjønner ikke helt hvorfor vi ikke bare kan ta vann fra springen da også jeg, men fikk ikke anledning til å ta dette videre med henne. Uansett så synes jeg vi har fått en god vane på dette - så shit au...
hei,hei
jeg vet ikke om jeg misforstår dere,men koker dere vannet som ungene skal drikke av glass.
jeg kokte vannet som jeg brukte til grøt,men jeg har aldri kokt vannet som hun drikker hvis hun er tørst.
hun begynte og drikke vann når hun var 4 måneder.
jeg har aldri hørt att man skal koke vann før det drikkes.
hilsen donald
Kasper er over 9 mnd han. Jeg koker både vannet han drikker og vannet til grøten:gal: Vet ikke hvorfor:???: Har bare blitt en vane liksom. Det er ikke nødvendig i allefall(så lenge vi vet det ikke er ekstra mye bakterier i springvannet, f.eks. på ekstremt varme dager)
Babyer skal ikke ha kjøpevann i allefall;)
Hvorfor skal man bare koke vannet til grøten og ikke det dem drikker i glass? Er da samme vannet jo, hvorfor må det være kokt i grøten???
:???:
Hormonella
04-03-2002, 22:52
Her i huset kokte vi ikke vannet mer etter fylte fem mnd.
Når det er grøt, så varmer jeg vannet til passe temp.
Og drikkevannet hans kommer rett fra springen.
Samme med Colletten, varmer bare opp til passe temp.
Det med flaskevann har jeg aldri hørt derimot.
Lucas ELSKER disse flaskene, og drikker som regel av de når vi er på trening f.eks.
Er det skadlig asså?
Dette må jeg spørre om på neste kontroll!
Trur det er lurt å begynne med litt ikke kokt vann fra 4-5 mnd alderen jeg, for at kroppen skal bli vandt til de bassiluskene som den skal få i seg senere og.. Basillene vil jo alltid være der, sant?
En påvenning liksom.. :p
....man aldri skal bruke varmt vann fra kranen! Rørene fra varmtvannstanken (spesiellt i gamle hus) gir fra seg metaller som ikke er noe bra å få i seg! Men man trenger jo forsåvidt ikke koke det da, bare varme det!
LindaN....ååh sånn ja!!! Ja, da skjønner jeg. Trodde ikke man kunne ta kaldt vann og varme opp jeg sjønner du, trodde man konsekvent måtte koke vannet til grøt, mens man kunne gi kaldt vann som var temperert, i hytt og pine ellers.... :lol:
Men såklart, varmt vann fra springen er jo fy-fy for alle da!
Slutta med kokt vann i 8 mnd alderen jeg.
Jeg koker alt vannet både til grøt, morsmelkerstatning, og vann til å drikke.
Men asså, vi har sjekka vannkvaliteten her, og den var suuuuper!!! (vi har brønnvann)
Hvis jeg skal slutte å koke vann til å drikke etterhvert, gjør man det samme med vannet til morsmelkerstatninga da???
Trodde liksom det MÅTTE være kokt, jeg??
Hmmm....er ikke erfaren her, asså!!
Har liksom ikke tenkt så mye over det, er jo enkelt med vannkoker;) Men ..nei søren der glemte jeg det....vent litt.....
Jo asså, Adrian vil jo bare ha veldig kaldt vann, må stå i kjøleskapet en stund først, og da må det jo være greit å bruke kaldt springvann, liksom?
Kan jeg begynne å prøve det nå, da??
Han drikker jo badevannet sitt, så..:p
(sutter det i seg fra fingrene)
dette ble sabla langt om ingenting....:o
Tutti, åssen sjekker man vannkvaliteten??? :???:
Aaaaaner ikke...:o
Var ikke jeg som gjorde det:p
Det var noen her og tok prøver av vannet fra brønnen. Og da sjekket de vel hvor mye basselusker og slikt det var i vannet;)
Og vi har myyyyyye bedre vann enn de som har kommunevann:D
Bor langt uti hakkebakkeskogen, vettu:D
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.