PDA

Se hel versjon : Plutselig gikk det så tregt!

Minnie
17-02-2002, 12:22
Stine begynte med grøt for snart to uker siden.
Og nam, nam! Så godt det var! :) Jenta gapte høyt og fektet vilt med armer og ben når hun så skjea nærme seg! :elsker:

Og slik varte det i 6 dager! :uff:

Nå ser det ikke ut til at grøt er like godt lenger.
Så vidt hun leer på leppa når skjea kommer. Riktignok gir jeg henne et par-tre skjeer (størrelse: avent-skje), og hun spiser disse, spytter ikke ut. Men så er det nok, og hun vrir bort hodet og kniper igjen munnen!

Hun får ris- eller maisgrøt. Det hender seg jeg prøver med begge typer, for å se om hun foretrekker noen, men det ser ikke slik ut.
Tidligere fulgte jeg "smaksprøve-oppskriften" på pakken. Nå tynner jeg ut grøten mer, or å se om det hjelper. Men nei, ikke noe særlig!

Hadde riktignok ikke forventet at hun skulle spise en hel porsjon enda, men hadde heller ikke forventet at hun skulle spise mindre nå enn til å begynne med ;)

Opplevde noen av dere det samme med deres barn?
Og hvor lang tid brukte de på å spise en porsjon?

Nå håper jeg noen har tid til å svare, for dette lurer jeg veldig på!

:mervink: :vink: :mervink:

siss
17-02-2002, 12:46
Hei Minnie!!! :mervink:

Joda, veldig kjent!!! Emil var helt vill når han begynte med grøt, men for litt over en uke siden, var det stopp. Det er mulig det har sammenheng med at han var da litt forkjølet og muligens hadde vondt i halsen. Vi prøvde alt!!! Jeg prøvde maisgrøt...jeg prøvde risgrøt...jeg prøvde ris OG maisgrøt i samme, , jeg prøvde tynn grøt og tykk grøt, jeg prøvde med sukker, med tillegg og med morsmelk, vi blander vanligvis med vann pga dietten. Ikkeno hjalp. Helt til nå de tre siste dagene!!! Jeg har nemmelig gått til innkjøp av ferskenpure!!! Jeg lager fortsatt risgrøt, men har oppi en og en halv t-skje med ferskenpure, og nååå er grøt godt igjen. Mulig de går lei av smaken?? Ikke vet jeg....:???:

Min anbefaling blir derfor : ha oppi no frukt!!! :kidoki:

Hanna
17-02-2002, 14:16
Akkurat som det var hos oss dette!
I begynnelsen gikk det greit, så skulle hun plutselig ikke ha noe særlig. Godtok litt, men klaget og ville ikke gape.
Jeg bare fortsatte med grøten, selv om hun ikke spiste noe særlig, og nå den siste uka har hun begynt å spise masse grøt!
(Jeg sa jo til deg sist jeg snakket med deg at hun ikke ville ha noe særlig med grøt, og akkurat den dagen ville hun ha masse! Og det har bare fortsatt! :) )
Jeg brukte også frukt i, det kan jo være hun heller vil ha da? Nå spiser hun det uten!
En annen ting Signe gjerne ville ha var morsmelk på flaske med maispulver, slik at det ble en slags velling. Det gikk ned som bare det! (Vet Stine ikke tar flaske, men det gjorde ikke Signe heller før hun fikk dette. Kjøpte Babino (tror jeg det var) flaske og vellingsmokk på Rimi.
Så det er kanskje bare en periode? Tror kanskje det kan være lurt å holde seg til en grøttype, i allefall. Jeg byttet litt i begynnelsen for å finne noe hun likte, men det gikk bedre når hun fikk venne seg til en type.
Lykke til! :)

:klem:

Kjersti
17-02-2002, 16:23
Akkurat slik var Ingrid også.....gikk bra med maisgrøt en ukes tid og så NEITAKK!!!:eek: Risgrøt ble heller ikke akseptert, og med min stoooore tålmodighet trosset jeg alle advarsler og begynte med Hvetegrøt Frukt (snuppa var da 5,5 mnd) Det var NAM NAM, og er fortsatt favoritten:D

Tyfon
17-02-2002, 19:55
:vink: Heisann
Har hatt det likedan med Bjørnar(7mnd.).. han var kun glad i hvetegrøt med frukt, men den blir han hard i magen av.. så nå går det i sammalt hvete, men med MASSE fruktmos i;) Nå går alt så mye bedre.. Bjørnar får i seg både masse fiber og vitaminer, og synes grøt er godt:cool: Må jo si jeg synes det smaker sagflis av sammalt hv. grøten dersom du velger å ikke ha i noe annet.. YAIK

Lykketilhilsen fra Tyfon

Philomène
17-02-2002, 22:13
*forandring (ikke samme type gröt HELE tiden)
*litt frukt oppi (f.eks. most banan) som er forövrig bra pga. C vitamin som hjelper jernopptaket!

Lykke til!

Ramgad
26-02-2002, 20:59
(det er ikke nevneverdig mye c-vitamin i banan)

Nika
26-02-2002, 22:39
... også for små bebisser :D
Vi varierer veldig i grøten, har flere slag vi bytter på, blander med fruktpure, og det går ned! ;)
Most banan liker hun godt, oppi risgrøten... nam nam :nam:

Lykke til, bare prøv deg frem, er jo mye å velge mellom! :)

Putteli
28-02-2002, 13:30
Hei, Håvard hadde det på samme måte da vi begynte med grøt. I begynnelsen satt han nemlig i vippe stolen sin da han fikk grøt. vi begynte med Helios sin hirsegrøt. Det var visst kjempegodt i starten ,men så...neida. Men jeg så at han vridde seg litt i stolen og tenkte at jeg får prøve å gjøre som det strår i bøkene - la ham få prøve å spise litt selv og la ham få være i favorittstillingen (som da han var 6 mnd var å ligge på magen). Så da tok jeg alt ned på gulvet over et håndkle, lot ham få ta litt på grøten og leke litt med noen leker eller en skje- og vips - grøt var visst kjempegodt igjen - han gapte og gapte. Nå er han snart 9 mnd og elsker mat - sitter nå i stol, men vi holdt på nede på gulvet en god stund og i begynnelsen var det jo litt av et gris, men etterhvert fant vi en teknikk der jeg hadde fatet for meg selv og han lekte med andre ting.

Nå sitter han rolig i stolen sin og nyter maten, men får lov å kjenne litt på med fingrene sine oppi maten når nye ting kommer på bordet - det er iallefall kjempeinteressant. Så vi er ikke avhengig av søte fruktmoser -selv om han ofte får frukt til grøten.

Putteli og Håvard snart 9 mnd