PDA

Se hel versjon : Hvilken mat liker din baby?

Malinkk
17-02-2002, 23:00
Nå har jeg så smått begynnt å venne Maja til fast føde, og grøt har hun spist noen uker nå.

Hun får risgrøt eller maisgrøt som jeg koker på vann og helt uten melk. Hun er så god og rund at jeg tror hun får nok næring som det er. Oppi grøten smakssetter jeg med litt nypeekstrakt og hun synes dette er godt. De siste kveldene har hun sprella og vifta når jeg kommer med grøtfatet! Det er jenta si som er glad i grøt:)

Hun har fått smake banan, pæremos og kiwi. Det eneste hun likte var pæremosen....søtt (tror det var mye sukker i den)
I dag introduserte kokken kokt potet most med vann og en klatt smør, men dette var vist heelt pyton! Hun brakk seg og jeg fikk nesten dårlig samvittighet..

Når jeg lager middag eller styrer med noe jeg MÅ gjøre ferdig får hun gnage på en tørket brødskalk og det er veldig populært! Selvsagt passer jeg godt på at hun ikke får løs store biter.

Men altså, hva liker deres baby å spise? Har du noen gode middagstips? Bør jeg fortsette å annbefale poteter eller vil dette gi meg en ener på terningen hos baby-gourmetene??:p

:vink:

Elin
18-02-2002, 09:09
Her venter jeg spent på svarene du får, altså...
Vi har prøvd med sikkert 20 forskjellige ting (grøter, fruktmos, middag....) og Ingrid spiser INGENTING:gal: :gal:
Begynner å bli litt frustrert, ja!

:mervink:

gepaulsen
23-02-2002, 12:45
Hei,

Karoline er 6 1/2 måned nå og spiser grøt både til lunsj og kvelds. Vi har begynt med litt potet blandet med morsmelk eller morsmelkerstatning - det synes hun er greit - antagelig fordi hun kjenner smaken også blir det en myk mos ut av det når man har i melka. Vi har også prøvd bare most potet da vi var hos bestemor og bestefar - men det ville hun ikke ha altså - smakte pyton så det ut som...

Har ikke prøvd glass eller annen middagsmat enda, men tenkte bare jeg skulle nevne det med morsmelk i poteten... ihvertfall sånn i overgangsfasen.:mervink:

trymbill
25-02-2002, 14:12
Her er potet enda ikke spesielt populært, men glir litt lettere ned ettersom hun fár mer saus og forskjellig kjött til. Potet i seg selv, med eller uten melk, smör eller hva som helst slo ikke an her i starten.
Derimot ris m smör, pasta m smör, mais m smör... alt kjempegodt.

Har ogsá hatt stor suksess med rosenkál og broccoli, mens gulrötter ikke er sá spennende.
Av kjött/fisk var kylling tidlig en vinner. Og hvit kokt fisk. Ná er kjöttkaker en storfavoritt.

Vi lager all maten selv, og i utgangspunktet fár hun det vi spiser minus salt og noe krydder.
Fikk en liten klage her om dagen av svigermor, som syns ungen alltid luktet hvitlök:D bruker det endel ogsá:D :D

Wibe
25-02-2002, 23:10
gulrotmos (Det er favoritten! :))
rotmos
tomatsuppe
aprikospuré
mangobanan puré
nypepuré

Jeg prøvde en ny variant idag med stort hell; Jeg laget tomatsuppe og så blandet jeg i rotmospulver til konsistensen ble litt mer grøtete.
Som hun spiste! :D :nam:

Hun liker derimot ikke kjøtt, ikke blåbær, synes grøt er sånn passe og hun ble rett og slett sinna da jeg ga henne most banan med litt presset appelsinsaft!

Vi sliter litt med mat som har litt grovere konsistens enn rene pureér. Hun får helt hetta hvis det er biter i maten. :trist!:
Så her i huset må vi vente med kjøtt og fisk til hun blir litt eldre og aksepterer konsistensen.

Hanna
26-02-2002, 00:07
Rotmospulver???
Hva er det? Og hvor har du fått kjøpt det? *nysgjerrig*

:)

Wibe
26-02-2002, 01:15
kjøpte jeg i Sverige sist vi hadde storhandel der. Den består av frysetørret potet, kålrot og gulrot. Det er veldig praktisk, og er innkjøpt etter at jeg fant ut at Marthe er av den litt mer kresne typen. :)

Jeg husker fra da storebror var liten at jeg pleide å bruke vanlig potetmospulver i maten hans for å få en litt mer grøtete konsistens.
Jeg fikk det tipset fra barnehagen som han gikk i, og det er veldig lettvindt når barnet er så stort at det spiser familiens mat!