PDA

Se hel versjon : Når begynne med brødskiver?

Becky
19-02-2002, 22:03
Nå er Serenne ca. 5 1/2 mnd og jeg leser i ei bok her at fra ca. 6 mnd alderen kan de begynne med skive selv om de ikke har tenner. De bløter opp skiven med spytt før de svelger den, står det! Men hvordan vet Serenne at hun skal gjøre det??? Tenk om hun bare tar en stor bit og svelger den og setter den i halsen???

Syntes dette hørtes nifst ut, selv om jeg gjerne vil begynne forsiktig med skive om en måneds tid.

Har dere noen erfaringer/meninger?

Nelle
19-02-2002, 22:14
Det er veldig individuellt når de små er moden nok til å spise brødskive.
Synne har ikke begynt enda men storesøster begynte da hun var 6 mnd. Brødskive med leverpostei og det gikk kjempefint.
Du får nesten prøve deg frem med små små biter. Du finner fort ut om det godtaes eller ikke.

:klem: Nelle:mervink:

Lillian
20-02-2002, 23:46
Jenny blir snart 9 måneder og nekter å spise annet enn grøt og finmoset mat. Men hun får smake på brød innimellom. Terninger kommer ikke inn i munnen engang. *spyttspyttspytt* Halvterninger kommer seg inn i munnen, men da brekker hun seg. *blæh* Bittesmå smuler derimot, har jeg med suksess i dag klart å putte inn en etter en. Hun smatter, tenker, funderer, smaker & lurer. Og borte blir dem, så hun klarer tydeligvis å svelge disse minibitene. Så da er det vel bare å fortsette sånn, og øke på etterhvert? :)

Storebror likte brød umiddelbart og jeg tror ikke han var større en 6 måneder da han fikk smake. Må vel også nevne at storebror fikk grøt da han var 4 måneder, mens Jenny ventet til 6 måneder. Innbiller meg at dette også spiller en rolle, 6 måneder er jo tross alt litt tidlig å spise brød hvis de aldri har smakt fast føde før? :uff:

fant
21-02-2002, 08:24
Steffen begynte med brødskiver når han var 6 mnd. Ga han da bitte små biter...for så og øke gradvis på bitene. Det tok ikke mange ukene flør jeg kunen gi han passe store biter, som han sugde på og liksom tygde litt på..............men som de andre sier, det er store forskjeller på hva barn godtar av biter også da.

Tidligere bruker
23-02-2002, 01:40
Må eller bør man begynne med brødskiver rundt 6 mnd?
Det betyr jo snart for oss, men Patrick får jo nesten ikke annet enn melk fra meg... Så for meg at skiver, det får de når de er mye større. Eller...?

Søs
23-02-2002, 02:26
Iselin er blitt 7 mnd, og hun har fått smake sin først skive med leverpostei, uten skorper, i små¨, små biter...
Mamman tygde iheerdig for å vise teknikken!
Snuppa tok det raskt, men vil nok vente med større biter....

Det var oss:vink:

Eirill
23-02-2002, 11:31
Tjorven!

Man hverken må eller bør begynne med brødskiver ved 6 mnd alder, man kan hvis man vil! :)

Tuppsjura er nå 8 måneder, og hun har ikke prøvd seg på skive enda. Planen er å bytte ut frokostgrøten med brødskive med tid og stunder. Jeg er som mange andre redd for at hun skal sette noe i halsen, så det blir mikroskopiske biter til å begynne med, tenker jeg! :lol:

opus
23-02-2002, 17:13
Ole begynte å strekke seg etter frokostskiva mi når han var ca 6,5 mnd. Han fikk smake og ble ellevill. For meg var det en gledens dag, da han ikke er noe særlig på grøten.
Han har fått brødskive med leverpostei eller prim til frokost siden da. Men det er IKKE store bitene av gangen altså. Men godt er det :nam:

Marsmamma
19-03-2002, 22:24
:)