kris
20-02-2002, 21:47
Jeg leste om denne saken i Dagbladet i går (for dem som ikke har lest, se for eksempel her (http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=1&item=199766).) MK har fått en hel flaske av denne tranen (pluss en flaske Möllers), og jeg ble selvfølgelig litt engstelig, da.... :( Selv om det står at dette ikke utgjør noen helsefare, så har jo han en veldig liten kropp.... :uff: Så jeg ringte like gjerne til Folkehelsa, jeg, og fikk snakke med overlege Jan Alexander som stod nevnt i artikkelen i Dagbladet. Han var veldig hyggelig og imøtekommende, og beroliget meg veldig.
Han sa at jeg IKKE trengte å bekymre meg for MK's helse. Disse grenseverdiene som de har satt er milevidt unna helseskadelige mengder. Grunnen til det er at de ønsker å unngå en for stor oppsamling av PCB - PCB lagres i kroppen i flere år. (I løpet av de siste 15 årene har de klart å halvere PCB-mengden i norsk brystmelk, kunne han fortelle meg.) Men jeg kunne altså ta det med knusende ro - MK har ikke på langt nær vært eksponert for noen helsefarlig mengde med PCB! Så vi fortsetter med tran, vi - *kremt* - men kanskje Möllers en stund fremover..... :p
Han sa at jeg IKKE trengte å bekymre meg for MK's helse. Disse grenseverdiene som de har satt er milevidt unna helseskadelige mengder. Grunnen til det er at de ønsker å unngå en for stor oppsamling av PCB - PCB lagres i kroppen i flere år. (I løpet av de siste 15 årene har de klart å halvere PCB-mengden i norsk brystmelk, kunne han fortelle meg.) Men jeg kunne altså ta det med knusende ro - MK har ikke på langt nær vært eksponert for noen helsefarlig mengde med PCB! Så vi fortsetter med tran, vi - *kremt* - men kanskje Möllers en stund fremover..... :p