PDA

Se hel versjon : Ad. tran og PCB

kris
20-02-2002, 21:47
Jeg leste om denne saken i Dagbladet i går (for dem som ikke har lest, se for eksempel her (http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=1&item=199766).) MK har fått en hel flaske av denne tranen (pluss en flaske Möllers), og jeg ble selvfølgelig litt engstelig, da.... :( Selv om det står at dette ikke utgjør noen helsefare, så har jo han en veldig liten kropp.... :uff: Så jeg ringte like gjerne til Folkehelsa, jeg, og fikk snakke med overlege Jan Alexander som stod nevnt i artikkelen i Dagbladet. Han var veldig hyggelig og imøtekommende, og beroliget meg veldig.

Han sa at jeg IKKE trengte å bekymre meg for MK's helse. Disse grenseverdiene som de har satt er milevidt unna helseskadelige mengder. Grunnen til det er at de ønsker å unngå en for stor oppsamling av PCB - PCB lagres i kroppen i flere år. (I løpet av de siste 15 årene har de klart å halvere PCB-mengden i norsk brystmelk, kunne han fortelle meg.) Men jeg kunne altså ta det med knusende ro - MK har ikke på langt nær vært eksponert for noen helsefarlig mengde med PCB! Så vi fortsetter med tran, vi - *kremt* - men kanskje Möllers en stund fremover..... :p

Tidligere bruker
23-02-2002, 02:22
Takk for den informasjonen, Kris :D

Leste om dette på nettet. Her begynte vi med tran, men etter at sambo mistet en hel flaske på kjøkkengulvet, så har jeg fått veldig nok av tran for en stund. Man kan jo si at lukten hang igjen lenge!

Æsj... :(

Må finne et alternativ til Patrick!

Lois
24-02-2002, 10:53
men ifølge helsestasjonen er det kjempeviktig.Jeg tar heller ikke tran selv,men har inntrykk at det er noe "alle"gjør...Skal jeg fortsette å true det i nurket?Eller vente til jeg beg.med fast føde og lure det i maten hans.Ved gulping er det jo og helt håpløst å få vekk flekkene,rent fett sitter godt!:ide: