PDA

Se hel versjon : Tilsetningsstoffer i barnemat

Trultomteia
26-02-2002, 19:17
Så litt på Dagsrevyen i dag, men fikk ikke med meg alt pga Kim. Det var noe om at regjeringen bøyer av for EUs krav om tilsetningsstoffer i barnemat. Er det noen som fikk med seg alt? Og som kan fortelle meg om det. Hadde tenkt til å lage barnematen selv, men når man f.eks. reiser er det greit med ferdigmat. Men revurderer det hvis det kommer noen stoffer i barnematen som jeg ikke vil ha der.

Venter spent på svar.

Ing
26-02-2002, 20:06
Virker som du har fått med deg det vesentligste, men jeg vet ikke fra hvilken dato dette skulle begynne å gjelde. Tror bare det er å finne fram food-processoren fra hylla og la den få en fiiin plass på kjøkkenbenken i lang tid framover. Tilsetningsstoffer er farlig for barn, nå gjaldt vel dette i stor grad vitaminer og mineraler, men barna skal ikke ha i seg for mye av dette heller. Vet at barn som får i seg for mye tilsetningsstoffer, somf.eks. godterier, kan bli helt"hyper" og hysteriske og få voldsomme gråteanfall. Har hørt at cheese-duddles er noe av det verste de kan få i seg.

Er veeeldig i mot dette direktivet, ja!!! :(

emin
27-02-2002, 18:59
Det verste er jo det at de tillater mer vitaminer, og alle vet hva som skjer hvis en person får i seg for mye fettløselige vitaminer.... Nei, bestemte allerede før fødselen at maten skulle jeg lage selv, og ble om mulig enda sikrere på mitt valg nå!!!!

Food processor - kom til meg!!! :D Blir vel det eneste jeg kan gjøre på kjøkkenet, matlaging har hittil ikke vært min sterke side.... :gal:

Anbefaler forresten boka "Barnemat" fra Teknologisk Forlag; stappfull av gode og sunne oppskrifter! :nam: Gleder meg til å prøve dem ut på Elise! :) Fikk boka hos mamma like etter fødselen, hun visste om mitt standpunkt ang. barnemat.... :D