Se hel versjon : MIddag, grøt og pupp..
Mattias er snart 5 mnd. han får middag hver dag, og spiser litt over halve glasset. Til middagen får han svak sukkerfri saft (nekter å drikke venn), og så får han det han orker av puppmelk etterpå. Hvor mye middag er det normalt å spise til et måltid?? Kan jeg regne dette som et helt måltid, eller er det for lite, og bare smaksprøve liksom??
Så var det denne grøten da... De første gangene han fikk grøt var det såå godt, og han smattet og storkoste seg. Men så; plutselig var det stopp.. Han brakk seg, spyttet, hylte og skrek.. Jeg prøvde å blande med banan, med fersken purè, og så pære, og til og med syltetøy, men neida. Han skal bare ikke ha det. Har prøvd risgrøt og en annen grøt (havre med hvete og et eller annet??), men det er bare ikke snakk om. det virker som det rett og slett er kosistensen han ikke liker, blandet med smak kanskje??
Hva gjør jeg med dette da? Det var pga av dette at vi begynte med middag forresten.
Så; siden han nå spiser middag, og etterhvert også grøt (håper jeg), hvor mye amming kan jeg regne med?? Spiser dem like ofte av puppen, men i mindre mengder?? Eller er måltidene med fast føde mindre viktige og puppen fortsatt hovednæringskilde?
har ikke gjort dette før jeg ser dere..
Annevenn
27-02-2002, 19:30
Jeg tror det er litt avhengig av om de legger på seg nok osv. av puppen, og hvor gamle de er.
Naboen har en på 5 mnd, og er blitt anbefalt å alltid gi pupp først, så grøt, fordi pupp skal være hovednæringskilde.
Da vi var på helsestasjonen (samme plass, annen helsesøster) fikk vi beskjed om at hvis han fikk pupp morgen, midt på dagen og kvelden, og to-tre faste måltid utenom det, skulle jeg være fornøyd med det. Jeg har vært veldig fokusert på at han måtte spise fra pupp til hvert måltid, med det resultat at han ikke har villet ha noe særlig mat.
Siden han ikke har fulgt vektkurven sin, og i tillegg var syk med dårlig matlyst, må jeg prøve å "feite" ham opp litt nå. Han spiser godt, men ikke hvis han får pupp først.
Så jeg tror dette blir litt individuelt. Jeg ville kanskje spurt helsesøster om råd?
Lykke til fra en som heller ikke har gjort dette før!
Hei Nome
Det heter seg at man alltid skal gi pupp først, men jeg praktiserer ikke dette så intenst. Henrik får pupp stort sett til alle måltider unntatt til kvelds han, mest pga latskap egentlig. Han var skeptisk til grøten ei stund, men ved å la den være tynn så vente han seg til den, og nå går den ned i alle tykkhetsgrader. Jeg tror det holder lenge med middagen, i starten spiser de jo ikke allverden av den, de blir ganske store før et helt galss går ned, Henrik har spist 1/3 glass når han har fått middag.
Et annet tips for å lette grøtinga er å bruke ei smal skje, går mye lettere å lure ned maten da synes jeg.,
Når det gjelder mindre amming så tror jeg unger er forskjellige, nr1 var avhengig av pupp til hun ble året, ofte og mye, nekta å drikke noe annet, mens Henrik ser ut til å godt kunne bytte ut puppen med noe som er lettere å få i seg, som feks saft. Apropos saft så ville jeg sluttet med sukkerfri saft, unger bør ikke få kunstige søtstoffer mener jeg, litt sukker tar de ikke skade av, men man vet liksom aldri hva disse kunstige søtningsstoffene kan gjøre med en liten kropp. Prøv de saftene som Nestle har, de er fine, ikkenoe kunstig i dem tror jeg.
Heisann,
ville berre 'skyte inn' min metode for å få Ada Sofie til å bli glad i grøt og middagsglass. Eg lot ho berre så vidt få smake på puppen i ei periode, altså foran dei tre måltida som inneholdt annen mat, eg lot ho suge eit par minutter, så prøvde eg med graut. Som regel skar ho grimaser av grøten og middagen, men etter nokre dagar og litt tålmodighet begynte den å gli ned på høgkant. Og så tilbaud eg alltid puppen etter at ho hadde fått i seg ein del graut/middag men som regel ville ho ikkje ha meir så det har eg slutta med no. (Understeker at ho selfølgelig fikk masse pupp både morgen og kveld og også ei stund på natta. Og vekt kurva går berre ein veg, desverre :gal:, skulle egentlig ønske at den begynner å glatte seg litt ut, for ho begynner å bli ganske tung å bære rundt på! )
No glir (nesten) alt ned på høgkant sjølv om ho får så masse pupp ho vil før kvart måltid.
Lykke til.
Hei!
Jeg har ei venninne som har en datter på 10 mnd,og hun nekter å spise grøt...og det har hun gjort siden hun var 7 mnd. Hun bare kasta det opp igjen alt sammen.
Så de begynte med middagsmat og brød i stedet...og det gikk fint. Har også prøvd grøt sånn innimellom for å se om det var noen forandring,men hun kasta fortsatt opp,så nå har de gitt opp.
Jeg for min del gir Julie grøt 1-2 ganger daglig.Bestandig om kvelden før hun legger seg,da sammen med puppen,men den får hun etterpå (puppen altså)
Også får hun middag de gangene hun ikke får grøt på dagen.
Da får hun et halvt stort glass med middagsmat fra Småfolk eller Nestlè. Men hun får ikke pupp i tillegg da...bare vann.
Alle de andre måltidene får hun pupp...og hun er nå 7 mnd. Har vært sånn siden hun var 5 mnd.
Hun får 5 måltider tilsammen om dagen (om natten sover hun).
Senere vil hun få grøt fast 2 ganger daglig i tillegg til middag..eller brødmåltid,middag og grøt til kvelds....vi får se. Hun får iallefall nok mat,for hun veier nesten 9 kg nå :p
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.