PDA

Se hel versjon : (Snart)Ettåringen spiser fint lite for tiden, dere!

Ramgad
26-02-2002, 21:17
Har trålet forumet etter svar på dette, men det meste gjelder de mindre barna som ikke helt får smaken på fast føde i starten. Førstedamen har vært veldig glad i fast føde siden vi innførte det da hun var fem-seks måneder.

Før har rutinen i fast mat vært:
- en banan eller yoghurt før første totimersdupp
- et middagsglass før andre totimersdupp
- en porsjon grøt før natta

Nå er vi nede i:
- en halv banan før første totimersdupp
- et halvt middagsglass før andre totimersdupp
- tre skjeer grøt før natta

Heldigvis er hun fortsatt glad i puppen, og jeg merker på produksjonen at hun nok kompenserer med å drikke mer. Likevel, dette er ikke snakk om "dårlig matlyst etpar dager innimellom er normalt" - etter min mening. Altså, jeg tror ikke det er noe veldig galt på ferde, men det har stabilisert seg på dette nivået. Jeg lurer på hva vi skal forsøke for å øke matinntaket til Førstedamen, jeg er prinsipielt imot å forsure måltidene med å tvinge i henne mat etter å ha truffet stengt munn fire-fem ganger.

Her er hva vi har prøvd:
:uff: fingermat
... Førstedamen brekker seg nesten, hun klarer ikke å mose maten uten tenner og det kladder seg i ganen
:uff: ny type grøt
... like lite går inn
:uff: vente litt til hun var skikkelig sulten
... enda surere mine, enda smalere munn
:uff: egen skje i hånda, mate henne innimellom
... får i henne to skjeer mer, får to plagg til i vaskedunken
:uff: hun spiser når vi spiser
... hun vil bare i fanget, ble mammadalt i vinterferien

Her er hva jeg lurer på kan fungere:
:ide: gi henne utelukkende den maten vi spiser
... men er det lurt da? Og gi meg forslag til meny, jeg kan ikke spise pottitmos og fiskeboller 7 dager i uka.
:ide: hoppe og synge enda mer for å distrahere i henne mat
... gjør litt av det allerede, men virkemidlene falmer. Hun vil bare ikke!

Flere forslag?
Anybody?

Ramgad
26-02-2002, 21:39
Takk, Minni!
Har vært i tankene mine, men ikke så langt framme at jeg fikk plukka dem selv. Mellom åtte og fem spiser hun ikke pupp, siden jeg er på jobb den tiden. Men litt flaske har hun visst fått servert, hører jeg nå. Takk for tipset - vi setter oss ned og finner ut gode intervaller slik at det kanskje ordner seg på den måten.

Knuppers!

Kelly
27-02-2002, 00:25
Her har vi også litt mattrøbbel. Og jeg lurer jo fælt, for gutta har som regel ikke spytta i matfatet før liksom.;)

Middag vil de nesten ikke ha lenger, og det er bare en mnd siden det var favoritt-måltidet.
Akkurat det løste vi ved at de kun får hjemmelaget. Nam, nam...vi liker... :nam::nam:

Grøt er heller ikke no' godt lenger, enda vi varierer i stor stil...
Løsning på den har vi ikke enda...:uff:

Ellers får de brødskiver, og det er litt varierende..noen dager kjempegodt, og andre dager blæh...:p :p Selv om pålegget er samme... lurer på disse to jeg...:gal:

Men de elsker frukt, og kan spise det hele tiden tror jeg, så det er ikke farlig, og ikke er de spesielt magre;) heller, så jeg lar dem spise det de orker, og er de ikke sultne, så neivel!

Tror Minni har et godt poeng altså.

Men ang. hva slags middager Ronja kan spise... Så og si hva som helst. Mine får kjøttkaker om dagen nå de, og det elsker de. Bare forsiktig med saltet, så går det meste...
Og om hun ikke får skive, så kan dere jo prøve det. Kanskje det blir en slager...;)

Tror ikke noe på å "tvinge" mat i jenta, ei heller å synge å jodle for å få henne til å åpne... Tror det er å gjøre seg selv en stoooor bjørnetjeneste. Mat skal ikke være verken tvang, eller gøy. Mat er mat. Man spiser når man er sulten, for å bli mett. Og jeg prøver (men klarer det ikke helt:o ) å ikke si "så flink du er som spiser". Det blir helt feil. Men dette er mine tanker, og jeg er kanskje mer opptatt av at gutta skal få et mer naturlig forhold til mat enn jeg har. Så derfor tankegangen.

Også tror jeg på den derre... "De spiser når de er sultne". :)

Lykke til...Ronja spiser nok etterhvert!

July
27-02-2002, 08:34
Dette har jeg ingen erfaring med selv. 2-åringen vår har alltid vært glad i mat. Vi har aldri hatt problemer med det.

Tror mye på det som Kelly sier om å prøve og skape et naturlig forhold til mat. Vi har også prøvd og ikke bruke "så flink du er som har spist", men det glipper jo av og til da...

Har ikke så mange gode råd og gi, men ikke stress så mye med det. Har to nevøer som ikke spiser noe særlig, og foreldrene har lært seg at de spiser når de er sulten. Ingen av dem er spesielt tynne.

Lykke til!! Håper det ordner seg!

snorkfrøken
27-02-2002, 11:23
Trur eg henge meg på det der med alderen...

Ingebjørg var også sånn ein periode, men det ga seg og menyen er omtrent sånn...

Frukost: graut
I matpakka: 2-3 skiver, banan og yoghurt
Middag: Minni (Middagsglas eit heilt) eller sånn som mamma og pappa ete (i alle fall potet)
Kvelds: yoghurt, skive eller graut (ho får veldge sjølv)
Av og til vil ho ikkje ha kveldsmat.

Har eigentleg mindre matlyst på ettermiddag/kveld enn på formiddagen.

Uansett masa vi ikkje med det. Vil ho ikkje ha, så får ho ikkje heller (ingen kjeks heller...).