PDA

Se hel versjon : Tåler ikke grøt/morsmelkserstatning??

Tuppen
26-02-2002, 23:45
Vi begynte med grøt til vår lillemor for noen uker siden, hun er nå snart fem måneder. Startet med maisgrøt, og blandet med morsmelk som hadde vært frosset. Dette har gått helt greit, og hun spiser godt.
Jeg har nå gått tom for frossenmelk,og orker ikke å fortsette pumpingen(synes det er mye pes :gal: ), så jeg kjøpte grøt som du blander ut i vann - hvetegrøt, og havregrøt med ris og hvete.
MEN, disse grøtene reagerer min lillemor på. Hun blir veldig rød rundt munnen, haken og under halsen(der grøten har vært i kontakt med huden). Reaksjonen skjer umiddelbart men går over etter noen timer. Hun får også vablete hud der hun er rød.
Jeg trodde en stund at hun reagerte på hvete, siden det er det i begge grøtene. Så vi kjøpte morsmelkstillegg (Nan) som vi blandet ut i maisgrøten, som vi visste hun tålte.
Men da skjer samme reaksjon!!!!!!!!! :eek:
Hva er det da hun ikke tåler??
Og hva gjør jeg nå? Kan jeg blande vanlig vann i maisgrøten, selv om det skal blandes melk i den egentlig? (PS! Hun fullammes fortsatt, så hun får i seg nok næring skulle jeg tro).

Er det noen som har erfaring med dette, og som har noen råd om hvilken mat jeg da kan gi henne. Kan jeg begynne med potet og guleøtter allerede nå (most)?

Hilsen Tuppen og en rødmunnet lillemor

Hanna
27-02-2002, 00:04
Så det kan vel være melk hun ikke tåler.
Jeg har selv vært usikker på om vår tuppe tåler melk, men er enda ikke sikker. Hos henne er det magen som reagerer på enkelte ting og ikke utslett, så det har jeg ikke erfaring med.

Hvis det er melk hun ikke tåler, så finnes det morsmelkerstatninger på apoteket som ikke inneholder melk (basert på soya, tror jeg), og dette kan du også blande i grøt. Ris, mais og kavring inneholder ikke melk. Du kan dessuten koke grøt selv (Helios har noen fine varianter, fås på helsekost).

Men nå vet ikke jeg egentlig noe om slik allergi, så mo det er det det er vet jeg ikke.
Kanskje du finner noe her? www.barneallergi.com

Får håpe det ikke er allergi! :)

Trultomteia
27-02-2002, 08:19
Du kan godt begynne med poteter og gulerøtter. Tror ikke det er noen regler som sier at barn må spise grøt.

Håper dere finner ut av det, og at det ikke er allergi. Lykke til.

Tidligere bruker
27-02-2002, 08:37
:mervink:
Du kan godt begynne med poteter og gulerøtter isteden. Og det kan du lett lage selv og.

Silje reagerte veldig på Collet og Nan morsmelkerstattnig. Hun kasta opp hver gang hun fikk det. Så jeg gikk på apoteket og kjøpet Nan Ha1. Og den liker hun veldig godt. Og ikke kaster hun opp av den heller.:)

Fortell oss hvordan det går meg tulla da. Og håper det ikke er melkeallergi hun har.:uff:

:klem: :mervink:

Me:-)
04-03-2002, 20:22
Dette hørtes veldig ut som melkeallergi!
Min Daniel er også allergisk mot melk, kraftig allergisk også:(
Du må si fra til legen slik at du kan få rekvisjon slik at hun kan bli testet. Hvis hun er allergisk så får du Nutramigen eller en annen melk som er basert på soya på blå restep. Da kan du søke Trygdekontoret om å få det gratis. Det er nemlig veldig dyrt!!
Det lønner seg å bruke Nutramigen fordi de også kan utvikle allergi mot soya og det kan være ganske komplisert..., mye mat med soya i!
Lykke til!
:)

Tweeno
04-03-2002, 21:33
Hvorfor ikke lage grøt med vann da:???: Det har vi gjort. Kasper tåler ikke morsmelkerstatninen, heller ikke Nan Ha1. Han får megahard mage:leiseg:

Du kan koke vann og blande i rismel, maisgryn. hirseflak, havregryn m.m For å lae litt bedre smak på den så kan du koke en sviske, ett eple, en pære e.l. å ha oppi. Nammi, det blir godt:nam: Også er det jo ikke tilsettninstoffer, og andre rare greier som Nestlé putter i grøtene sine:kidoki:

siss
04-03-2002, 21:52
Tror jeg ville spurt en allergilege om litt hjelp jeg. Vi er midt oppe i det surret der akkurat nå. Vi er på egg og melk-fri-diett, fordi det ofte er vanlig med slik allergi hos atopikere, slik som Emil er.

Du kan selvsagt prøve Nutramigen, men som sagt, det er svindyrt, det koster 170-180 kr for 400 gram, og i tillegg er det ganske bittert på smak.

Jeg har også hørt at man ikke skal drive å sette ungene på diett, dersom det ikke er strengt tatt nødvendig, så derfor anbefaler jeg deg å konsultere en lege.

By the way, du kan godt blande grøt som skal blandes med melk, i vann. Det er ikke no problem. Det blir ikke fullt så mye energi i grøten da, og ganske smakløs kan den også bli, men det er ikke no gærn't i det i allfall.

Her hos oss har vi akkurat vært gjennom en uke hvor det ble utslag på nypepure, og er nå tilbake på ferskenpure, du kan jo prøve å ha i litt, evt most banan, så den ikke blir fullt så vassgrautaktig på smak.

Lykke til!

:klem: