Se hel versjon : Begynne å gi youghurt tro?
Når kan man begynne å gi bebissen f.eks youghurt? Tulla mi nærmer seg 8 måneder, og hun blir ikke ammet.
:)
:vink:
Så her står det i en bok, Mat for spedbarn (SEF; Statens råd for Ernæring og Fysisk aktivitet), jeg fikk på helsestasjon når Sarah var 6 måneder gammel:
Kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten i spedbarnsperioden og bør som hovedregel ikke brukes som drikke eller i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår, det vil si fra ca. 10 måneders alder. Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk (gjerne typer uten eller med lite tilsatt sukker) gis, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. Yoghurt inneholder lite jern, og kan inneholde en god del sukker (fruktyoghurt) og bør derfor vanligvis ikke utgjøre et måltid i seg selv.
Kommer bare med litt fakta jeg funnet!
Har ingen erfaring på dette området, men det er det sikkert mange andre som har! ;)
:klem:
Det var egentlig det jeg trodde...
Takk for svar Hampus :)
Hei!
Jeg har også hørt at yoghurt inneholder veldig mye sukker, Litago' er visst verstingen, med sukkerinnhold på linje med cola!
Men jeg prøvde noe annet i dag som falt veldig i smak hos jenta mi (snart 10 mnd).
En halv liten boks med yoghurt Naturell blandet med noen teskjeder nestlé barnedessert (vi prøvde jordbær og eple).
Smaker nesten som vanlig yoghurt, men er nok endel sunnere!
Lykke til!
Therese:mervink: og Emily:sover:
Ingrid har begynt å få youghurt, hun.....Jeg ammer enda, men på dagen har hun ikke tid til å puppe no særlig, så da måtte jeg finne på et mellommåltid. Har tatt en gradvis tilvenning over 14 dager, og hun spiser nå en liten Litago-youghurt med banan mellom frokostgrøt (ca 8.30) og middag (ca 14.30). For å gjøre youghurten mer mettende og næringsrik tilsetter jeg litt fullkornsgrøt fra Nestle...nam nam syns Ingrid:D
Johanne si storesøster fikk youghurt fra hun var 6 mnd, mye fordi hun ble så hard i magen fordi hun bare fikk morsmelkerstatning. Hun elsket youghurten fra første skje, og jubler fremdeles når hun får Litago'en sin :nam:
Det er bare tull at Litago inneholder mer sukker en vanlig youghurt, bare les på boksen og sammenlign !!
Takk for svar!!
Jeg har gått til innkjøp av Nestle-glass med Youghurt og jordbær (fra 8 mndr), og Selina elsket den :p Blir sinna når bollen er tom...:D ...så det var nam nam ja.
Venter nok med å gi vanlig youghurt, er litt redd for at hun skal bli dårlig... Men, Therese kom med et godt tips (Naturell Youghurt med barnedessert oppi ), det skal jeg jammen prøve litt av.
Kos og klem
Tidligere bruker
13-03-2002, 10:00
Therese- Mener å huske at det var drikken til litago som er stappet med sukker!
Jeg beklager hvis jeg tar feil, jeg bare siterte ei 'ekspertmor' jeg snakka med en gang! :)
Jeg har i alle tilfelle valgt å unngå den, og blander heller naturell yoghurt med babydessert! Kjempegodt!
Therese
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.