Se hel versjon : Helios babygrøt
Trinemor
07-03-2002, 09:55
Jeg har kjøpt en pose med Helios babygrøt av hirse, og har tenkt å begynne å bruke den, i hvert fall innimellom som et alternativ til Nestle ferdigkokt grøt (pulver). Kokte den i dag morges og Bjørn Sivert likte det godt. Problemet er jo at det er litt mye styr med å koke grøt til hvert måltid, selv om den bare skal koke 2 min. Lurer på om det går an å koke dobbel porsjon på morgenen, og så bare varme opp resten til kveldsgrøten. Jeg har aldri varmet opp igjen vanlig pulvergrøt, men det blir jo litt annerledes.
Trinemor og Bjørn Sivert (7 mnd)
P.S. Har ikke micro - ellers ville det vært greit å lage den der, vil jeg tro, og da rett i tallerkenen
Jeg har i allefall lest at en kan "lagre" grøt i lkjøleskapet i ett døgn. Husk å kjøle raskt ned etter at du har kokt opp grøten.
Jeg lager hirsegrøt til Kasper av bare vann og hirseflak, det liker han godt. Jeg synes ikke det er mere jobb å koke en slik grøt enn å koke opp vann + vente til det kjøler ned + røre inn grøtpulver. Tar det lengre tid :???: Minimalt. Prøv også å koke grøt på havregryn, smaker også godt :nam:
Lykke til med grøten :vink:
Trinemor
07-03-2002, 10:50
Godt å se at det i hvert all er ett menneske til som er så "sært" som meg at det ikke bare bruker pulvergrøt fra Nestle. Da jeg brukte slik grøt til forrige baby følte jeg at folk så rart på meg. Når jeg i tillegg bruker tøybleier og hjemmestrikket ullbukse utenpå, så er man jo allerede stemplet som smårar:)
Takk for infoen om lagringen - da kan jeg jo koke til to-tre grøtmåltider i en sleng. Men det er jo sant som du sier, det er jo ikke så mye styr med grøtkokingen.
Har du forresten testet ut å koke i micro? Tenkte kanskje jeg kunne ha pulver ferdig på et glass hvis jeg skulle på besøk til venner med microbølgeovn. Så kunne jeg bare helle på vann og koke det et par minutter i microen.
Trinemor og Bjørn Sivert (7 1/2 mnd.....tiden går fort)
Jeg synes ikke at du er smårar jeg:D Jeg synes det er mye mer rart at folk ikke tenker over hva de putter i munnen på sine små kjære:( Det er veldig lettvint med Nestlé, det innrømmer jeg. Men hva putter de i påroduktene? Nestlé har ikke akuratt oppført seg etisk riktig i mange situasjoner - gidder vi å støtte de? Dessuten; det er gøy å lage barnemat(bare en tar seg litt tid):D
Forresten; microbølgeovn har jeg ikke peiling på , for det har ikke vi.
Lykket til med grøten og annet GOOOOD hjemmelaget mat:vink:
havregrøt er enkelt å lage i mikro; oppskriften står på pakken!
:gal2: Er jeg en særing??!?:gal: :lol:
Egentlig kan jeg ikke svare så veldig fornuftig på spørmålene, men vil bare melde meg inn som særing;) Vi bruker også tøybleier, og til snuppa brukte jeg Helios grøter:p :) Hun spiste ikke Nestlè sine, så det var ikke bare et "grønt" valg, men litt det og. Vi har mikro, men jeg har ikke prøvd å koke grøten i den. Det går sikkert, men den bør kanskje røres om noen ganger mens den koker??
Til Julian (som er 5 mnd) bruker jeg havremel istedet for havregryn, da blir grøten glattere og mer lettfordøyelig til "nybegynnere". Jeg koker den tykk med vann, og sper med morsmelk. Hvis jeg ikke bruker morsmelk, blander jeg 1 ts skrapet banan i.
Hei medsøstre!Vi bruker nesten bare Helios sine grøter - begynte med Hirse og nå bruker vi både hirse og havre - Håvard liker dem kjempegodt - og så er de jo uten sukker. Putter av og til litt morsmelkerstatning i - da blir de kjempegode!!
Ellers bruker vi også av og til Nordkronen sin grøt av sammalt hvete - den er tilsatt jern, men må koke i 6-7 min. Men den blir god og koster kun. ca. kr. 13,- pr. kg (selges hos Coop Mega). Tror poden liker konsistensen til disse koke-grøtene mye bedre enn nestle grøtene.
PS. Hirse grøten er en av dem som har mest naturlig jern (noen helsesøstre synes Helios sine grøter har litt lite jern) - Havre har også bra med naturlig jern.
for å bedre tilgjengeligheten på jernet i grøter som man koker selv, kan man blande melet med vann og la det stå minst en time. Dette leste jeg i et hefte jeg fikk fra helsesøster. Hvis man gir frukt til (obs: ikke sitrusfrukter) vil C-vitaminet øke jernopptaket.
Bruker man litt jernrike matvarer som brokkoli eller leverpostei i middagen (sammen med poteten som gir C-vitamin), satser jeg på at det blir nok jern, jeg. Ønsker helst ikke å bruke for mye ferdigprodusert mat, da nestle faktisk tilsetter barnegrøtene melkepulver og sukker, noe jeg mener er både unødvendig og skadelig!
Hei! Kan jeg også få melde meg inn i klubben for særinger? :D Jeg har varmet opp igjen grøt, og synes det går helt greit, men tar nesten like mye tid som å koke den på nytt! Jeg brukte også havremel i stedet for havregryn da Ylva var mindre, nå bruker vi havremel til å lage velling til kvelden hvis hun er for trøtt til å spise grøt.
Christina
11-03-2002, 22:04
Magnus er bare 4 måneder, men vokser noe helt utrolig. Hittil har vi bare brukt morsmelk, og jeg har mer enn nok, men fikk beskjed om at tarmene hans nå faktisk trengte noe litt mer fysisk. 2 skjeer grøt hver dag. Har kjøpt Helios sin ris-grøt og skal prøve den første gang i morgen. Fikk tips om å blande med litt moset eple. Noen som har prøvd?
Christina og Magnus (11.11.01)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.