PDA

Se hel versjon : Ikke gi for mye vitaminer!

LindaN
10-03-2002, 10:09
Skrev dette som et svar under spørreundersøkelsen om hvilke vitaminer vi gir barna, men syntes det var så viktig at jeg skriver det her og:

Dere må ikke gi flere vitamin-preparater samtidig, f. eks. tran og biovit, da begge inneholder vit A,D og E. De kan faktisk være svært skadelig i for store mengder!

Hvis dere gir fabrikkprodusert barnemat i tillegg, kan det jo etterhvert bli ille, siden det nye barnematdirektivet nå kommer til å tillate produsentene å tilsette vitaminer der og!

Det kan selvfølgelig være spesielle tilstander der barna har behov for mer, f.eks for tidlig fødte, malabsorbsjonstilstander, matvareintoleranse o.s.v. , men friske og sunne (og gode og tjukke) barn tror jeg har det like bra uten.

Jeg vet at det fins forskningsrapporter som viser at man har helsegevinst av både det ene og det andre tilskuddet, men ofte er slike forskningsprosjekt sponset av produsentene, og resultatene blir tolket i reklameøyemed!

Jeg gir selv ingenting til Julian, begynnte med d-vit dråper etter press fra helsestasjon, men har bestemt meg for å la det være!
Dette betyr ikke at jeg vil anbefale alle å kutte ut vitamintilskuddene (det krever en del innsats i forhold til kostholdet), jeg ville bare poengtere at
for mye av det gode kan i dette tilfellet være skadelig!