PDA

Se hel versjon : Kumelk bare for kyr?

Camelia
17-03-2002, 10:25
Hei!

Kan du ikke lese dette (http://www.dinbaby.com/public/object/debatt/debatt_innlegg_vis.asp?xSideId=1466&xSideObjektId=5211&xDebattId=1779&xInnleggId=210185) - og si hva du selv mener?

sisle
17-03-2002, 10:53
Tror vi her i Norge overdriver viktigheten av å drikke melk! Orker selv ikke drikke melk. Før jeg fikk bestemme selv, var det en evig kamp med den melkedrikkingen - så langt tilbake jeg kan huske. :sint: Så jeg mener nå at melk er for kyr ja!

Snakket med en lege en gang (privat) og hun sa at hun ikke skjønte hvordan Tine fikk lov å drive den reklamen for melkedrikking som de har gjort i alle år. Hun mente at melk slett ikke er så sunt som de skulle ha det til, og når hennes barn var små fikk de ikke lov å drikke ubegrenset. (Husker ikke hvorfor det ikke er så sunt, men det var en god grunn - nesten motsatt av det man tror. Var det at overdreven melkedrikking gir økt risiko for beinskjørhet?)

Vil ikke barna drikke melk, tenker jeg man kommer langt med et sunt, variert kosthold - ost, yoghurt osv gjør nytten det! Man burde vel bli like bekymret om barna ikke vil spise grønnsaker egentlig.....

Hilsen Sisle (som IKKE drikker melk!)

Mumrikka
17-03-2002, 12:23
Riktig det med jernmangelen fra overdreven melkedrikking. Broren min fikk en anemisk tilstand som barn, og fikk begrensinger på melken fra lege! (Til hans store fortvilelse - han kunne drikke 2 liter om dagen!)

Ellers hørte jeg en lege engang som sa at melken vi drikker, faktisk er "crack'et" Dvs, av all bearbeidinga den går i gjennom, er fettmolekylene brutt ned til så små bestanddeler at kroppen ikke gjenkjenner fettet i melka som fett, og så lagrer den det på innsiden av blodårene i stedet for i fettvevet hvor det hører hjemme!!! Så ekkelt! :eek:

Drikker ikke mye melk selv, og prøver holde meg litt unna meieriprodukter, for jeg vil gjerne gå ned noen kilo, og meieriprodukter er ganske fetende! Men jeg spiser jo ost da, er nesten litt for glad i det!

Helt enig i at kumelka er til for kalver! Sønnen til noen venner av oss, tåler ikke melk. Han får rismelk i stedet, som de tilsetter en teskje flytende kalsium fra en flaske (vet ikke hva det heter). Nå er det jo slik at man trenger fett for å fungere, spesielt ungene trenger masse fett til hjernen, men bevares - det er da mer enn nok å ta av, av SUNNE fettkilder også! Så den der melkedrikkinga bir bare noe tull så lenge man kan få i seg kalsium og sunt fett på andre måter!

Mener JEG da! :p

Annevenn
17-03-2002, 13:25
JEg tror dem når erneringseksperter sier at vi har behov for melk, og at det er det beste barna kan få til brødmaten (som vi spiser uvanlig mye av i Norge)

I andre land har de helt annerledes sammensetning av kostholdet, og dermed kanskje ikke det samme behovet for melk. De fleste andre land har f.eks. to varme måltid pr. dag.

Jeg lever etter regelen "for mye og for lite er like galt"

Og drikker melk av hjertens lyst, fordi jeg synes det er så innmari godt.

Liker ikke Lillemann melk, har jeg ikke tenkt å tvinge ham. Men jeg vil prøve å gi ham det.

At kumelk er for kalver er noe stort tull, i mine øyne. Det er like snålt som å si at vi egentlig ikke er kjøtteterer. Forfedrene våre har da spist det ( og drukket kumelk!) i tusener av år?

Mumrikka
19-03-2002, 00:04
Hmmm. Tror jeg skal moderere meg litt, ellers virker jeg sikkert som dén fanatikeren! :lol:

Så jeg må jo si jeg drikker melk da, for det ER godt med iskald melk til grovbrød med brunost til kvelds og sånn! :nam:

Men ideelt sett synes jeg nok det er litt tull, ja, og så er det det der med meieriprodukter og vekta da...Skal prøve å ta en skikkelig raptus på det der når jeg slutter å amme, for da SKAL jeg inn i str. 38 igjen!!! (Dream on... :uff: ) :lol: :lol: :lol:

Har det litt med å mene en ting i teorien - og gjøre noe helt annet i praksis, jeg! Flere enn meg som har det slik?! :)

Kjersti
19-03-2002, 09:45
Jeg er heller ingen melkedrikker, dvs jeg drikker ikke melk av glass, men spiser det på cornflakes og lignende, da går det an! Er derimot kjempeglad i vann, og går under tilnavnet "kamelen!:p

Er nok litt sånn "kumelk for kalver"-filosof, men ikke kjempebastant;) Mannen og svogeren er stordrikkere av melk, og jeg liker å provosere dem litt....hi hi...Ærlig talt så tror jeg ikke vi trenger all denne melka, den inneholder alt for mye fett som vi ikke lenger har behov for, og som sagt før her, så fortrenger den andre mer jernholdige matvarer.......Når Ingrid får youghurt, tilsetter jeg litt fullkorn for å "jerne" den opp litt;)

Interessant diskusjon forresten! Skal følge med:) Vi nordmenn er jo hjernevasket på at melk og grovbrød er det eneste som duger.....a new age has come!!

Mondeo
19-03-2002, 12:04
Bare lurer jeg,hva defineres som FOR MYE melk?Det er liksom sånn enten-eller synes jeg.Klart man ikke skal hive innpå mange liter melk om dagen - det er ikke heldig med for mye av noe som helst.Men å påstå at kumelk er for kyr...vel,den var litt drøy synes jeg.Sikkert masse rart vi egentlig burde holde oss unna da.Et glass melk til hvert måltid skader absolutt ingen,med mindre man har melkeallergi,selvfølgelig.Vil ellers bare si meg helt enig i det Annevenn skriver

Kelly
19-03-2002, 12:25
Drikker heller ikke melk.;)

Har ikke drukket det på 7 år, og magen min funker myyye bedre nå. Jeg må jo si at et unntak har jeg gjort...drakk melk siste halvdel av svangerskapet, første del tok jeg kalsium-piller, fordi jeg bare kasta opp av melk... og da jeg skulle drikke melk, så ble det kun sjokolademelk.
Det hender det jeg tar en gang innimellom nå også...nam nam.

Men ellers er jeg enig i at kumelk ikke er såååå bra. Gir gutta melk altså... men kommer ikke til å pushe på, om de dropper det etterhvert.
Jeg og min helsesøster diskuterte nemlig dette sist, og hun var enig med meg. Man trenger ikke all denne melken som folk maser om.;)

Camelia
22-03-2002, 11:08
Har også tenkt tanken å blande korn i yoghurten. Hva og hvordan gjør du det? Rører det bare inn, liksom? Eller koker det først?? Vanlig fullkornblanding kjøpt på pose?

:???:

Takk for mange svar, forresten! :)

trymbill
22-03-2002, 11:51
Selvsagt er kumelk bare for kalver (ikke kyr) i utgangspunktet.

Akkurat som hoppemelk er bare for föll og morsmelk er spesiallaget for spedbarn. Ingen annen dyreart enn mennesker drikker melk som voksne, ikke i sitt naturlige miljö, vel og merke.

Men at de forskjellige melkeslagene er proppfulle av næringsstoffer er vel ikke overraskende, og noen av disse kan vel mennesker utnytte.

Jeg hörte en gang en diskursjon om menneskers fordöyelsessystem og der ble det sagt at "innvendig" er vi fortsatt steinaldermennesker, dvs vi var konstruert for á fordöye rent kjött og innmat, frukt, bær, rotvekster, kort sagt det man fikk tak i ved jakt, fiske og matsanking.

At sá mange er melkeintolerante forteller i alle fall meg at kumelk er unaturlig menneskeföde. Men det samme kan vel sies om mange foredlete matvareprodukter..

Alt med máte, kommer ikke til á kjöre pá med melkedrikking sánn som da jeg var liten, da var det jo nærmest "jo mer jo bedre".

Tidligere bruker
22-03-2002, 14:18
MÅ ha det, bare MÅ ha det!!! :D