PDA

Se hel versjon : når skal vi begynne med fast føde ?

Fia
18-03-2002, 13:56
Hei !

Tutta er nå 3mnd og 3uker. jeg prøver å lese litt om dette med å starte med litt grøt, men blir ikke klok.
Vi har nå gått på Morsmelk erstatning i 1,5 mnd, da det ikke var mere melk i puppen.
Har hørt at man burde blande litt grøt i flaska etterhvert, sånn at den blir litt tykkere, men dette finner jeg ikke noe om i noen bøker.

Sterkt rådvill HJEELLLP, PLEASE ...

Fia:luring:

Numbiss
19-03-2002, 17:23
Hei Fia :)

Det er anbefalt å vente med innføring av f.eks grøt til barnet er 4 mnd. Dette gjelder i utgangspunktet også det å ha grøtpulver i melken. Men dersom du føler at barnet ditt ikke blir mett/fornøyd på bare melk så kan man ha oppi litt grøtpulver (mais eller ris-grøt) og lage hullet i tutten litt større. Grunnen til at man venter såpass lenge er jo at tarmsystemet til barnet ikke er klart til å takle "vanlig" mat før det.

Nå er jo ditt barn bare en uke eldre enn Vilde, og jeg har såvidt latt henne smake pære-purè...nam-nam! :)

Og hun kommer til å få smake grøt når hun runder 4 mnd. Ellers får hun bare pupp.

TBM
20-03-2002, 09:46
Det er anbefalt å vente med fast føde til barnet er seks måneder...

Du ammer ikke, men det er ikke fullamming til seks måneder som er det viktigste, det er det at barnet bare får melk (morsmelk eller morsmelkerstatning) som gjelder.

Grunnen til dette er at små barns fordøyer fast føde dårligere enn større barn. Fordøyelsessystemet deres fungerer slik at de kan få grøt fra fire måneder, men nyere forskning har vist at det å vente med å introdusere fast føde til seks måndeder gjør at barnet er mindre disponert for bl. a. matintoleranse.

Derfor ville jeg i ditt sted bare gitt mer morsmelkerstatning, og ventet til barnet blir en god del større.

Jeg vet at mange hevder at "mitt barn trengte mer mat", men jeg har selv erfart hvor lyst man har til å gi barnet mat på en annen måte enn bare på flaske/pupp, og synes man skal tenke over om man introduserer fast føde for sin egen del eller for barnets del.

Når det er sagt - etter at barnet har fylt fire måneder så kan man begynne å gi litt tynn velling (altså litt grøtpulver i morsmelk slik at det blir en litt tykkere melk). I Sverige får man kjøpt egne velling-blandinger, men det er mulig det har kommet til mer velassorterte butikker her også. Til slik velling trenger du en flaske-tut med litt større hull, eller en "sprekk". Du får kjøpt slike spesielle velling-flasker i Sverige, men Avent har også noen tuter som kan brukes til slikt. De ser ut som kopp-tuter, bare at de er myke.

Vi har ennå ikke begynt med hverken grøt eller middag - men han har fått noen skjeer moset banan den siste uken. DET var godt det! En skje moset potet i går gjorde derimot IKKE samme lykke...

Lykke til!

Stina
20-03-2002, 17:01
Trym får sån vällingblandning (Semper) som Jippe pratar om. Men jag tror den är från 6 mnd. Möjligt att det finns från 4 mnd. också. Inte säker. Behöver inte köpa egna tuter till det. Bara klipp ett litet "kryss" i toppen på tuten. Funkar fint det.

Numbiss
20-03-2002, 17:41
Jippe: Enig med deg at det anbefales å vente til barnet er 6 måneder, men dette gjelder i utgangspunktet barn som fullammes. Barn som får erstatning kan begynne å få grøt (smaksporsjoner) fra 4 mnd, men det er melken som skal være hoved føden.
I tillegg er det forskjell på de ulike helsestasjonene/helsesøstrene om hva som bør praktiseres. Min helsesøster er av den mening at barn som fullammes også kan få grøt fra 4 mnd.
I mitt tilfelle er Vilde født ca 3 uker for tidlig, jeg fullammer, og jeg bør pga at hun er for tidlig født vente til hun er ca 4,5 mnd før grøt innføres (i følge spebarnsboken).

TBM
21-03-2002, 16:55
Hei nimbl - og dere andre!

I de nye retningslinjene fra Statens råd for ernæring og fysisk helse (SEF), så heter det nå at man skal bare gi melk de seks første månedene.
Fullamming er best hvis man kan det, men å spe på med morsmelkerstatning eller å bare gi erstatning går for det samme når det er snakk om når man begynner å gi fast føde.

Disse retningslinjene kom i fjor høst og såklart ganske ferske for de som jobber med det, og det er ikke unaturlig at ikke alle helsesøstre er helt oppdatert.

Her er en fin artikkel om
ikke fast føde før seks måneder (http://www.sef.no/index.db2?id=11002073)

Og her kan dere få informasjonsmateriell (http://www.sef.no/index.db2?id=11000576)

Igjen våger jeg meg utpå med et spørsmål vi alle bør stille oss: Gir vi fast føde tidlig enn anbefalt fordi barnet VIRKELIG trenger det eller fordi vi synes det er spennende?

Numbiss
21-03-2002, 18:07
Hei igjen :)

I mange tilfeller tror jeg at vi gir fordi VI synest at det er spennende, ikke fordi barnet trenger det. Vilde trenger det ikke, allikevel får hun smake pære-purre.
Marius, min eldste, var bare 10 uker gammel da han fikk begynne med grøt. Han ville ikke suge fra puppen, ikke fra flaske, så hva gjør man?? Tynn grøt med t-skje var løsningen og redningen (holdt egentlig på å tørne "lunatic" pga mateproblemene.)

Jeg synest forresten at det er merkelig at da Marius var liten var "grensen" 4 mnd, mens nå 6 mnd...Da jeg var liten var det 3 mnd!

:klem:

TBM
22-03-2002, 14:08
En liten ting til nimbl: Jeg la inn mitt siste svar basert på det min helsesøster hevdet, men nå har jeg lest det heftet om barnemat som jeg fikk av henne - og der står det faktisk at hvis barnet får erstatning så kan barnet få grøt fra 4 - 6 mnd, som du sa. Det er altså en liten forskjell på fullamming og full-"erstatning".

Det heftet jeg fikk var forresten veldig bra - anbefaler flere å sørge for å få tak i det!