Se hel versjon : Ramme rundt måltidene...
Sitter her og tenker litt på dette med våre søte små og mat. Vet at det er mange som lager egen mat til barna og lar dem spise til egne tider (ikke sammen med resten av familien)
Vi har hatt Ingrid med oss ved måltidene siden hun var bitteliten, og håper å kunne videreføre en koselig stemning ved matbordet til henne.
Hun spiser stort sett det samme som oss til middag, og vi spiser alltid frokost sammen.
Hun storkoser seg ved bordet og har god matlyst. (har ikke hatt det hele tiden, altså..;) )
Lurer litt på hvordan dere har det.
Og om matlysten har sammenheng med at de små føler seg inkludert ved matbordet :nam:
Bare flytt dette hvis det ligger feil, altså...;)
Hei Elin :)
Her praktiserer vi det slik som dere gjør det. Unger og voksne spiser sammen. Veldig koselig og veldig sosialt! :)
Trym har som regel "egna" måltider, men sitter alltid ihop med oss när vi äter. Han får då smaka lite på vår mat. Pasta skruvar, potatis, en brödkant osv. Tycker det verkar besvärligt att mata honom samtidigt som jag äter själv... Därför egna mattider. Han har förövrigt inga problem med matlusten. :)
Marsmamma
21-03-2002, 13:11
Lillepia(13 mars 01 ) sitter altid sammens med oss når vi spiser og smaker på det meste av vår mat. Men hun har også egne måltider siden vi ikke altid får måltidene til samme tid på dagen grunnet jobbsituasjon. Synes det er viktig at de små får ta del i hverdagen vår så tidlig som mulig for en gang er de innklutert på en helt annen måte en nå. Å barna mine får aldri ha leker med matbordet da får de heller en ekstra skje eller en matbit av noe slag i handa (Kommer fra stor familie og vet hvor trangt det blir om alle skal ha en leke med bordet under måltidet).
Tror nok at det har en sammenheng med bedre matlyst å å sitte med bordet i lag med resten av familien. det er spennende å få spise det samme som de andre.
Da Sondre begynte med fat føde,begynte han også å spise sammen med oss.Han og jeg har frokost og lunsj sammen,og når sambo kommer hjem fra jobb,har vi alle middag sammen.Sambo og jeg spiser ikke kvelds,så det måltidet har Sondre alene,Men vi sitter ofte ved kjøkkenbordet alle 3 mens han spiser det da.
Det er ingen tvil om at han trives med disse felles måltidene,og det er jeg glad for. Så vi håper at det kan fortsette,for felles måltider er noe både jeg og sambo ser på som svært viktig,og ikke minst koselig.Sondre får også samme maten som oss,så sant vi ikke har noe som er sterkt krydra eller på andre måter ikke er bra for han.
Tidligere bruker
24-03-2002, 14:59
Foreløpig spiser Patrick middag for seg selv, fordi det blir for sent i forhold til kveldsgrøten om han spiser med oss.
Her var det en merkbar forskjell. Førstedamen skulle ha kveldsgrøt siden det jo er så sabla viktig her i landet - i motsetning til min mors Finland, der man spiser grøt til frokost. Uansett, da Førstedamen etter noen dagers dalende matlyst begynte å hyle bare hun så grøtskjea, endret vi kurs. Hun spiser nå middag sammen med oss en time før leggetid. Og hun spiser masse. Tror også at hun blir mindre matkresen siden hun får prøvesmake på alt vi spiser. (Unntatt tabascosaus og sånt da.)
Når vi skal spise, splætter vi litt av alt i ei skål og kjører det i foodprosessoren. Så mater vi Førstedamen samtidig som vi spiser. Hun får bedre tid til å tygge og svelge på den måten, ingen skje som venter like etter at hun har tatt tygga!
Må legge til at Førstedamen foreløpig også klarer å sitte i stolen sin til alle er ferdige med å spise. Setter vi henne ned vil hun jo opp uansett, så vi har policy på å la henne sitte. Litt tulling og tøysing blir det med henne mot slutten ("hvor sterk er du" kalles da tulling) men det tåler man jo i en småbarnsfamilie!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.