PDA

Se hel versjon : Ørtogførten betraktninger/spørsmål om grøt

Camelia
20-03-2002, 10:17
Hei!

Henvender meg til dere med "store" barn:

Noen som bruker Nestlés fullkorngrøt med frukt? Er det bare meg som synes den blir klumpete, uansett temperatur på vannet og uansett hvor mye man rører?? Får jo rent yrkesskade i armen av all røringa! :gal: Liker likevel å bruke denne, for av Nestlés grøter er det vel bare denne 8-månedersgrøten som er uten sukker, eller har noen funnet andre? Vi har akkurat begynt å prøve oss på juniorgrøt (fra 1 år) med eple, pasjonsfrukt og cornflakes - den er nam, synes Hannah! Tror den også er uten sukker??
Er det andre som har barn rundt 1 år som har bruker andre grøter enn Nestlés sine, som kan avsløre en fulltreffer? Så kan vi herme ;) ? Hva med Helios' kornblandinger? Tar disse lang tid å lage? Evt. annen økologisk grøt, kanskje?
Og til sist; hvor mange grøttyper varierer dere med? Hannah spiser grøt til lunsj og til kveldsmat, som oftest har vi 3 typer i huset...

Kjersti
20-03-2002, 10:26
Vi bruker Havregrøt fra Småfolk, vi! Morgen og kveld:) (Ingrid er snart 8 mnd). Denne grøten er ihvertfall rein vare, sånn jeg har forstått det....det eneste som er tilsatt er jern, rismel, maltekstrakt, men også litt sukker.....så hvis du ikke ville bruke det, så går det jo ikke... Jeg liker ihvertfall å bruke denne i stedet for Nestle, da disse er tilsatt så mye.....foreløpig smaksetter vi den litt med Hvetegrøt Frukt, for den smaker jo litt tamt da...:uff: Men jeg tror den hadde gått rett ned hos Ingrid uansett! Grautgramsen:D Småfolk har også en grøttype for større barn, men den kan jeg ikke uttale meg om.

snorkfrøken
20-03-2002, 10:29
Heisann, hoppsann, Hannah!

Eg ete vanleg havregraut, og det e best...

KOs frå Ingebjørg (som ikkje kan komme i bursdagen din...)

PS Koking av Bjørns lettkokte havregryn er ein enkel sak og tar kun minutter. Ingebjørg har ete den sidan ca 9mnd. Går heilt fint det :)

Stina
20-03-2002, 16:54
Vi byter på Nestlés "Fullkorngrøt eple" och Småfolks "Havregrøt". Båda går ned med stor aptit.
Blandar du vatten i gröten eller gröten i vatten? Kanske det har något att säga? Jag häller vatten på grötpulvret och har väl egentligen inga problem med klumpar. Därimot kan jag tycka att gröten är klibbig som lim. (Lite äckligt!)
Trym får bara gröt en gång om dagen (lunch). Morgon och kväll får han välling. (Semper heter märket, köper i Sverige.... såklart.... :)). Mycket enklare (ger på flaska, tom på ett par minuter)och känns inte så "tillsatt" som gröterna gör.

Pegasus
21-03-2002, 12:19
Hei!
Her i huset har vi også en bra blanding av grøtprodukter:)
Nestle, Småfolk og Helios.
Helios sin havregrøt er en fulltreffer:D Like rask å lage som annen grøt;) Kok opp vann og mel i to min. - serveringsklar når den er passe varm. Jeg har bittelitt smør i grøten og noen ganger tilsetter jeg frukt eller malt/svisker(pga.hard mage).

Ellers har jeg også en pakke Nordkronens jernberiket mel stående(kjøpt på Prix). Den skal kokes med både vann og melk. Har prøvd den med morsmelkerstatning(ferdigutblandet). Morsmelkerst. skal vel egentlig ikke kokes, da, så jeg må nok bruke vanlig melk heretter. Men grøten falt i smak likevel den:)

Lykke til da:)

Marsmamma
21-03-2002, 13:02
Bruker småfolks sin grøt mest synes den er drygere (varer lengre/metter mer).
Nå har jeg en liten jente som ikke er kresen på klumpete mat hun kan like godt spise eple biter og rå potet/gullrot som suppe og grøter jenta mi er også veldig glad i brødmat så her varieres det mye.
Pleier å lage smørgrøt risengrynsgrøt og semulegrynsgrøt til henne også å har så smått tenkt å prøve oss på havregrynsgrøt.