Se hel versjon : Hva er poenget med Litago/barneyoghurt??
Hei!
Marius spiser mer og mer fast føde nå, og han har fått smake yoghurt. Dette likte han veldig godt! Men så lurer jeg på.. hva er egentlig poenget med å ha egne yoghurter for barn???! Er de søtere?
Jeg må innrømme at jeg ikke har tatt meg bryet å studere ingrediensene på de forskjellige typene.. da hadde jeg jo visst svaret. Er det noen som vet??
Trodde det var mindre sukker i den.., har hvertfall hørt det, men om det er sant..?
Mumrikka
21-03-2002, 23:19
Har forstått det som at det er MER sukker i dem, jeg! Og dermed forsvinner noe av poenget med barneyoghurter for mitt vedkommende - sukker og barn hører dårlig sammen!
Mener at man slett ikke anbefaler barneyoghurtene til barn siden de inneholder så mye sukker - og den vanlige yoghurten er jo sukret nok fra før. Og derfor er det beste i så fall naturell blandet med syltetøy!
Vet altså ikke sikkert jeg heller - men det er det vel noen andre som gjør her inne! :)
Tror ikke det er fruktbiter i Litago og det er kanskje en fordel for de minste barna. Naturell yoghurt med syltetøy hørtes absolutt smartest ut.
:klem:
Trultomteia
22-03-2002, 08:54
Det er MASSE sukker i barneyoghurtene. Barn liker det som er søtt, og vil derfor bare spise Litago (og de andre merkene). Produsentene tjener da mer penger. Det er nok hele poenget med spesiell yoghurt til barn. Penger.
Jeg har ikke tenkt å gi Kim barneyoghurt. Skal han ha yoghurt så kan han spise den samme som jeg spiser. Eller jeg kan gjøre som Mumrikka -blande syltetøy i naturell.
:lol::lol:
Det skal jeg love deg Nahla; I min handlekurv om 5 år er ikke Litago det verste!!! Den er helt sikkert full av Dinosaurkjeks, kinderegg og gud vet hva.. :gal:
:klem:
Vi har alltid yoghurt i kjøleskapet. Storesøster elsker det - og det benyttes ofte som mellommåltid og til ettermiddagsmåltidet i barnehagen.
Jeg kjøper alltid vanlig yoghurt. Det synes også storesøster er helt greit - det finnes jo så mange smaker å velge blant. Litago-produktene er faktisk tilsatt ganske mye sukker. Det er ikke sikkert det er så mye bedre med en slik yoghurt enn en sjokolade...
Jeg har aldri hatt en skrikende ettåring, toåring, treåring eller fireåring i butikken - selv om hun har spurt noen ganger om hun kan få "den med kua". Riktignok har jeg ikke opplevd femåringen ennå, men dette dreier seg om hvilke vaner vi lar ungene få...
For 1-2 mnd siden hørte jeg et program på radioen om akkurat dette her. Der sa program lederen dette med at det var mer sukker i litago yougerten. Men da svarte mannen som var der, at det var ikke mer sukker i de yougertene, men at det var mer naturlig søtningsmiddel i fra frukten.......................
Jeg vet jo ikek sikkert jeg, men det var iallefalld et som ble sagt i dette programmet da. La nemlig godt merke til akkurat det der, for jeg og ei venninne hadde snakka om det noen dager føre.........'
Steffen liker beste litago yougertene eller safari yougertene, og det gjør jeg også, pga klumpene i de andre. Jeg er sikekr sær, men jeg kalrer ikke yougert med klumper selv jeg da :gal:
snorkfrøken
22-03-2002, 15:28
Det er mindre sukker, ingen klumpar og fint bilete på!
Foreldre og Barn hadde ein test av yoghurtar for ca. eitt år sidan. Nokon som har den.
Eg trudde også at Litago yoghurt var noko tull med mykje sukker o.l., men eg har lest og blitt klok: MINDRE SUKKER!
Ingebjørg bryr seg ikkje, men spyttar ut klumpane i Molteyoghurt.
Mumrikka
22-03-2002, 15:28
Nahla: Har da aldri sagt noe om at jeg ikke kjøper yoghurt eller Litago'? Prøvde bare å svare på det som det ble spurt om jeg, og da har jeg hørt og lest flere steder naturell med syltetøy er bedre!
Og det er heller ikke slik at jeg sitter her og er skikkelig idealistisk forelder (dessverre, hadde sikkert vært fint å være litt mer konsekvent! :) )som om fem år oppdager at åååh gud, jeg har veket fra prinsippene mine, hva skal jeg gjøre?!" :gal:
Men poenget for meg ER likevel litt borte med barneyoghurt når den er så sukret - de fleste unger blir jo småpropell av sukker, og da hadde det vært fint med et litt sunnere alternativ, hva? Også for tennenes del.
Det handler jo ikke om å gjøre ALT rett - men kanskje litt mer om å gjøre NOE rett! Ting sklir tidsnok ut - man trenger liksom ikke gå INN for det! :lol:
Og sukker og unger hører dårlig sammen - selv om ti-åringen min heller ikke har fått hull av snospisinga! :vink:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.