Forstår jeg rett hvis det er sånn at han inntil for en måned siden:
Var hjemme med enten dere eller nær familie? Og at han nå i løpet av en måned
1) Har begynt i barnehagen og er borte fra dere hele dagen
2) Har fått en lillesøster
3) Som han må dele dere med den tiden han er hjemme??
Store omveltninger for en liten tass, dette. Og synes ikke det er rart om han får noen reaksjoner. Husk så liten han enda er, at det er vanskelig for ham å sette ord på ting. Vår storebror er 2 år og 8 mnd, og hos oss ser vi helt klart at det hardt å dele mamma med babyen, derfor prøver vi å dele oss mest mulig, slik at far tar ham i løpet av dagen (han er ordentlig mammadalt, men far er flink til å finne på morsomme ting med han - virkelig ) og så sørger jeg for å skape små stunder der bare jeg og storebror er sammen i løpet av dagen. Han går i bhg tre dager i uka, så når han er hjemme med oss, så kan det være at jeg f.eks legger igjen babyen til å sove oppe (så jeg hører ham) og går ned i kjellerstua sammen med storebror og spiser lunsj bare vi to.
Ellers, ta ham på fanget hvis vi har besøk som stuller med lillebror eller pappa skifter på lillebror. I dag bar jeg ham en liten stund i en meitai vi har som passer til større barn, han koste seg. Hadde ham på ryggen så jeg hadde armene fri. Passer på å si til ham at han er go'gutten min, og gullgutten min - slik jeg alltid har sagt. Hvis jeg ikke slukner for kvelden sammen med Grynet, prøver jeg å få lagt ham mens pappa har Grynet. Han er så søt når han ligger i senga og venter på meg (faren som steller han for kvelden), og ligger så forventningsfull og blir så glad når jeg kommer inn
Ehmm.. Ja, dette er litt av det som jeg kommer på i farten i alle fall. Og det går veldig fint hos oss, heldigvis. Det blir selvsagt sånn at han gråter hvis jeg ikke kan trøste ham om natta hvis jeg ammer, eller han er trøtt/sliten og må vente på at jeg kan hjelpe, og han synes jeg er veldig dum hvis han ikke får kose med meg eller babyen hvis jeg sitter og ammer eller når babyen sover osv. Da får jeg høre det "dummen, mamma", han kan finne på å slå etc. Men det er en stor forandring i livene deres, så jeg er overbærende med det aller meste - selv om jeg såklart sier i fra at jeg ikke vil bli slått osv.
Tenker at det er viktig å skape gode dager nå, for hele familien - men spesielt for lille storebror, slik at han ikke kommer helt ut av balanse, og vi må drive og bøte på ting i månedsvis framover. Og at hans opplevelse av det å få et søsken blir så god som den kan få blitt.
Håper det går bedre for den lille mannen deres i morgen!