|
 |
13-05-2008, 00:28
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 169
|
Allergibarn, ønsker erfaringer
|
|
Ønsker å høre om deres erfaringer med allergibarn.
Lille som er 6 mnd har nok allergi mot diverse. Vi har ikke vært og testet enda, men skal bestille time til henvisning denne uken.
I februar reagerte hun mot apocilin gjennom morsmelken, jeg hadde fått en behandling pga brystbetennelse. Hun fikk rødt utslett på hele kroppen i løpet av 30 min, det bar rett til legevakte og heldigvis trakk det seg tilbake av seg selv. Måtte gi henne mme i to døgn slik at apocilinen fikk gå ut av kroppen min. Hun reagerte med oppkast da vi ga henne vanlig mme, men ikke da vi ga henne Nan HA1.
I helgen skulle vi gi henne første smaksprøve på grøt, vi hadde kjøpt inn Hipp sin risgrøt m/banan og fersken som er beregnet for 4 mnd. Den skulle være så mild som mulig i forhold til de andre i butikken.
Da dette var første smaksprøve fikk hun ikke i seg stort, maks en halv barneskje da alt ble spyttet ut igjen. I løpet av kort tid fikk hun et hissig rødt elveblest lignende utslett rundt munn og litt under haken, noen få andre røde prikker på kroppen som hun hadde som vi ikke vet om de var der fra før eller ikke. Hun var utilpass og gråt da utslettet brøyt ut. Det bar rett ned på legevakten igjen, men mens vi satt og ventet trakk utslettet seg tilbake.
Så nå blir det å fortsette med fullamming til vi har vært på utredning for matallergi. Hun spiser godt av puppen, men plutselig kan det snu. Når vi er ute merker jeg at omgivelsene er mer spennende enn å få i seg litt mat. Problemet er at jeg har hørt at det tar lang tid å få time til utredning.
Synes også det er forferdelig synd på henne, hun har en storesøster på 2 år og jeg har tenkt litt på hvordan vi skal forholde oss til at hun er allergisk og storesøster ikke. Er redd hun er allergisk mot mye, da hun reagerer så fort bare hun har smakt noe nytt. Heldigvis har hun ikke reagert gjennom morsmelken på typisk matvarer man er allergisk mot som egg, fisk og nøtter verken med magevondt eller utslett.
Synes det er en fortvilende situasjon, og håper det ikke er så ille som jeg synes det virker. Har selv veldig mild allergi mot enkelte typer frukt som fersken, plomme, pære og noen epler. Det er ikke alle typene av disse fruktene jeg reagerer på, og når jeg gjør så er det med hovne lepper og litt kløe i munn. Ikke verre at jeg "lindrer" det med en slurk Cola
Mistenker også at hun har reagert på pollen, men helsesøster sa at når de er så små reagerer de ikke da det må bygge seg opp. Hun nevnte også at de ikke sjekker så små mot pollen før de er rundt 2 år.
|
|
|
16-05-2008, 15:17
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,052
|
Sv: Allergibarn, ønsker erfaringer
|
|
tvillingguttene mine er allergiske mot melkeprotein, og antagelig en del annen mat men vi har ikke klart å finne ut av det enda. I tillegg har de atopisk eksem og astma. Guttene har hatt veldig sensitiv hud fra de ble født, men eksemene slo ikke full ut før jeg sluttet å amme da de var 6 mndr. jeg trappet ned en del på ammingen da de var 4 mndr og kunne begynne med grøt, jeg ga dem en del mme i tillegg. Med en gang vi begynte med dette ble de litt urolige i magen, ofte diare. Dette ble mye værre da jeg helt sluttet å amme. Konstant diare og veldig mye utslett. Skal si jeg angret på at jeg hadde sluttet å amme ja.. Legen sendte henvisning til sykehuset, men vi fikk beskjed fra legen på sykehuset (uten å ha vært der) at vi skulle prøve ut melkefri diett. Vi fikk resept på nutramigen, og guttene ble straks mye bedre. Men fortsatt kunne de få diare og plutselige oppbluss av eksem. (eksemene er der om trent konstant, men til tider mye mer hissige). Vi fikk beskjed på helsestasjonen om å kutte ut frukt, og da vi gjorde det så ble de helt bra! nå gir vi de kun noen frukter, det er pære og banan. Vi bruker mye gullrot som "kos" istedet. Guttene drikker fortsatt nutramigen, og de spiser en type spesialgrøt, da alle barnegrøtene som selges i butikkene enten inneholder melk eller en type frukt. vi har også begynt å gi dem litt rismelk. Jeg synes det er vanskelig dette med matallergi, en periode følte jeg at de ikke kunne få i seg nok næringsstoffer, spesielt fett. Da de i tillegg fikk atmaproblmer som førte til mye oppkast over lang tid gikk de mye ned i vekt. Etter at de fikk astmamedisner har det også roet seg, og guttene er normalvektige igjen.
Når det gjelder matallergiene så har vi som sagt aldri vært til utredning på sykeshuet, de mente at det ikke hjelper å ta prøver, men at beste måten var å ta bort mat som de mest sannsynlig reagerte på. Guttene mine har melkeallergi som diagnose, stilt av lege som ikke har sett på de.. synes det er rart jeg og føler at de burde fått bedre oppfølging på området. Å kutte ut all melk i maten er faktisk risikofylt, man må være veldig bevisst på hva de får i seg av annen mat for at de skal få de næringsstoffene de trenger. Men slik det er nå så fungerer det fint for oss, jeg komemr nok til å ta kontakt med legen igjen etterhvert for å se om vi kan få mer oppfølging.
Håper dere finner ut av det!
|
|
|
19-05-2008, 23:57
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
|
|
|
Jeg begynte ane noe da poden var rundt 3-4 måneder, han hadde mye magesmerter og eksem... samt at jeg mistenkte astma.
Jeg har alt selv, samt flere av mine søsken og andre slektninger har det.
5 måneder gammel ble han testet, men slo ikke ut noe på han. Fikk konstantert astma og eksem.
Da han var 10 mnd ble han testet på nytt og listen ble lang, han tålte ikke melk, egg, soya, erter, bønner (ingen belgfrukter), nøtter, sitrus, skalldyr, muskat, røkt mat m.m... (samt pollen og dyreallergi).
Kosten ble lagt om og poden fikk det mye bedre, endelig var alle mageplagene over. Melk fikk vi på blåresept.
Jeg har egentlig aldri syntes synd på han, selv om jeg syns det er leit at han ikke kan spise alt som andre barn kan.
Da han var rundt 3 år tålte han melk igjen, og det har gått helt fint med det i kosten.
Alt det andre er han fortsatt veldig allergisk mot, og nøtter er han ekstremt allergisk mot (mikroskopiske mengder sender han på sykehus).
Jeg syns i perioder det var veldig vanskelig å finne variert mat til han, men siden han var så lite allergisk mot soya har jeg brukt en del soyaost til f.eks pizza o.l.
Vi gikk til timer hos ernæringsrådgiver som hjalp meg utrolig når jeg slet som mest med kosten, og det anbefaler jeg til alle som har barn med kraftig eller mange matvareallergier.
Nå er han 6 år, og jeg tror ikke han tenker over at han ikke kan spise det samme som andre, han er veldig flink til å passe på selv, og å spørre om han er usikker. Han sier selv at han bare har sykdommer og ikke er syk
Eneste gangene han har vært litt trist er i bursdager hvor det såklart er kjipt å måtte stå over kaken, ha med egen kake, få kjeks osv og se de andre kose seg med ting han aldri kan få... samtidig er det så mye han ikke har smakt, at han ikke vet hva han går glipp av.
Når det kommer til pollenallergien, så ble poden sjekket for det når han var 10 mnd og det slo ut... så hvorfor så mange sier at de ikke kan testes for det når de er under 2 år forstår jeg ikke. Da min gutt var 2 år hadde han allerede gått på allergimedisiner en stund, spesielt i pollensesongen.
Jeg tror så lenge vi foreldre er positive og lærer barna leve med sykdommene, og ikke for de så kan de leve helt normalt.
Han har som sagt også eksem, og kraftig astma - i tillegg en hjertefeil, men når man ser på han og ser han i lek er det ingen tegn til at det feiler gutten noe. Han er akkurat som 6 åringer flest.
Sist endret av Krynkel; 20-05-2008 kl 00:00.
|
|
|
20-05-2008, 21:48
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 263
|
|
|
Hei! Har dårlig med tid til å svare, for jeg står akkurat på farten, men vil si at vi opplevde noe av det samme med vår lillegutt. Da han var ca 4 mnd fikk han et par ganger tillegg (Nan) Første gang gikk greit, men andre gang spydde han som en gris. Jeg ble rådet til å prøve Nan Ha 1, som jeg blandet i grøten hans. Dette gikk bedre, men han fikk litt utslett rundt munnen, og var utilpass så og si hele tiden.. Like før han ble 7 mnd fikk han smaksprøve på en ny type grøt, og denne inneholdt skummetmelkpulver. Ser at den grøten du har gitt også inneholder det. Han reagerte på samme måte som ditt barn, og jeg ringte legevakten. Mens jeg snakket med de, ble han værre - slimet, hostet og harket, ble sløv i hendene våre og holdt på å sovne. Samtalen ble satt over til AMK, og vi ble hentet i ambulanse etter noen nervepirrende og laange minutter... I ambulansen kviknet han ganske raskt til, uten noen form for behandling. Da vi var fremme på sykehuset, var han så og si seg selv igjen. Han ble undersøkt, og legen ville henvise oss til en privat lege her i byen pga bedre og raskere oppfølging. Hos denne legen ble han prikktestet, og han er - ikke uventet - allergisk mot melkeprotein. I tillegg har han fått astma, og reagerer på pusekatt.... Vi blir fulgt opp hos denne legen, og blir prikktestet hvert halvår. I tillegg har vi fått Nutramigen på blåresept, og lillegutt fikk straks en mye bedre hverdag. Stakkar liten, tror nok han har reagert på at jeg spiste melkeprodukter da jeg ammet..
Synes det høres ut som din lille er allergisk mot melkeprotein, og håper dere får god hjelp og oppfølging. Prøv å gi grøt som ikke inneholder melkepulver, feks Nestles maisgrøt eller risgrøt (skal blandes med MM el MMe). Maisgrøten var poppis her i gården iallefall. Det finnes også en grøt for barn med melkeallergi, den heter Sinlac, og skal blandes med vann. Denne har også vært poppis hos oss.
Lykke til med utredning, og bare spør om det er noe du lurer på
|
|
|
20-05-2008, 23:09
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 169
|
|
|
Takk for svar alle sammen!
Idag var vi endelig hos fastlegen, han tenkte også at lille var allergisk mot melkeprotein. Men han ville også at vi skulle vente med å fortsette med smaksprøvene til vi fikk henne utredet. Han sendte henvisning til barnelegesenter her i byen som skal gå videre med behandling av både lillesøster og storesøster som vi og barnehagen mistenker reaksjon mot citrus og pollen. Fortalte legen at jeg hadde lest at allergitester på så små som 6 mnd gamle babyer var så usikkre og at de kunne slå helt skeivt ut. Han sa at det stemte, men at spesialistene har andre måter å teste ut i tillegg til blodprøver og vi vil få nok informasjon om hvordan vi skal introdusere mat etterhvert.
Storesøster reagerte ikke mot noe da hun begynte med fastføde, hun har spist alt mulig og gjør det forsåvidt enda. Citrus eksemen begynte å komme for fullt i høst, vi mistenkte først at det var kuldeeksem men har klart å sette det opp mot at det er på det verste når hun har spist syrlige frukter. Ja, og pølser...mistenker ketchupen gjør sitt.
Lille har alltid vært fornøyd, ikke noe mageplager eller prikker i huden. Avføringen er fortsatt typisk morsmelk avføring som kommer 1 gang i uken ca. Har ikke tenkt på det som unormalt da det står over alt at så lenge de kun får morsmelk kan avføringen komme slik den vil. Hun har ikke reagert på ting jeg har spist, og jeg spiser alt mulig. Legene vi har snakket med synes det har vært såpass alvorlig at de har rådet oss til og ikke gi henne noe før vi vet mer... Vanskelig å bedø mme selv da jeg ikke kan de medisinske terminologiene som blir skrevet i journalen hennes, tenker da at de kanskje har vurdert dette som "kritisk" uten å ville skremme oss da det er så enkelt for meg å fortsette og amme.
Er spent på utredningen, og håper det ikke er så lang ventetid på å komme inn...
|
|
|
 |
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:53.
|