|
 |
09-09-2008, 19:12
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Os
Meldinger: 5,014
|
Hva skjer?
Vi har i flere år hatt kontakt med PPT, som har fulgt mathias nøye
Nå skjer det saker her, og han skal begynne og testes. PPT dama sa i dag at de begynte med språk test, og så renelle test (????!) før han blir sendt videre til BUP...
kan noen forklare meg hva disse testene går ut på, hva som nå skjer, hvor lang tid det tar? sånn ca?
|
09-09-2008, 19:41
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,820
|
Språktesten går på å sjekke barnets ordforråd og å finne ut hvilket nivå barnet ligger på når det gjelder språkforståelse. Det ideelle er at barnet har et noenlunde likt nivå på disse to tingene, og at det ligger innenfor det man kaller normalområdet på kurvene som brukes.
Renelle test har jeg hørt om, men husker ikke hva denne går ut på.

Gutten vår satt bakovervendt i Britax Two Way Elite til han var 5 1/2 år. Bakovervendt er tryggest!
|
|
|
09-09-2008, 20:24
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 1,569
|
Tror testet heter Reynells test, om det är detsamma som de tagit å
på gutten min. Huskar inte helt vad testen gick ut på då han tagit en del test...
|
09-09-2008, 21:09
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,820
|
Reynells test er visst det mange kaller språktesten.

Gutten vår satt bakovervendt i Britax Two Way Elite til han var 5 1/2 år. Bakovervendt er tryggest!
|
|
|
09-09-2008, 21:18
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Os
Meldinger: 5,014
|
så da er språk testen og den testen der det samme da? sånn ca?
|
10-09-2008, 07:05
|
|
|
Seniormedlem
|
Finns många olika språktester, Reynells testar barn mellan 1,5 och 6 år. Menar att de tog den på en test-omgång, men det beror på hur barnet klarar att koncentrera sig.
Man finner ut hur barnet ligger an språkmässigt på de olika spörsmålen med tanke på ålder.
|
10-09-2008, 08:24
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 1,402
|
Fine svar!
Har selv kontakt med ppt, men de er mer ventende og håper det skal løsne av seg selv.
Har time på helsestasjonen nå neste uke, der de ville se på han og sende til øre/nese/hals. Synes han har sagt så mye HÆ etter ferien, så vil gjerne få sjekket ut det.
Ellers prater han svært lite, i hvertfall til mange andre på hans alder virker det som.
Han er nok av typen som lagrer og sier de helt rett, men frustrerende for både oss og han.
PPT hadde snakket med barnehagen her en dag, så det spørs om det blir test her også i løpet av høsten.
|
10-09-2008, 08:35
|
|
|
Seniormedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av TattyTeddy
Fine svar!
Har selv kontakt med ppt, men de er mer ventende og håper det skal løsne av seg selv.
Har time på helsestasjonen nå neste uke, der de ville se på han og sende til øre/nese/hals. Synes han har sagt så mye HÆ etter ferien, så vil gjerne få sjekket ut det.
Ellers prater han svært lite, i hvertfall til mange andre på hans alder virker det som.
Han er nok av typen som lagrer og sier de helt rett, men frustrerende for både oss og han.
PPT hadde snakket med barnehagen her en dag, så det spørs om det blir test her også i løpet av høsten.
|
Det är väldigt lurt att testa hörsel osv för man är komt in till ppt då detta är något de spörr om. Har man inte testat det vill de som oftast få en hörseltest för man sätter igång, och då blir testingen enda mer utsatt i tid.
Annars är det många barn som går igenom en sånn "hæææ???"-periode då och då  men det är alltid fint att vara observant.
|
10-09-2008, 08:42
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 1,402
|
Vi hadde en tid her i fjor høst/vinter/vår der han dunket hode i veggen når ting ikke gikk hans vei, bare et lite nei så sprang han avsted og dunket hode i veggen så han var gul og blå.
Kom i kontakt med PPT og BUP da, allerede da sa han lite og siden har vi hatt kontakt.
VI har ikke opplevd at han hører dårlig, utrolig bra språkforståelse, men ord kommer det ikke.. Så nå håper jeg vi får sjekket hørselen skikkelig, slik at vi kan utelukke det i hvertfall.
Litt usikker ang at han sier så masse hæ, kan godt være han har bare en periode og synes det er moro når vi sier ting opp igjen til han. Har aldri hatt sånn før, så derfor jeg synes det ble så masse nå etter ferien. har vært mange ganger for dag han sier hæ hæ hæ
|
 |
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:34.
|