Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-11-2007, 20:45   #1
Seniormedlem

Didi sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 1,933
MP Rating: 0% (0)
Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.
Astma og fyfy-ting?

Jeg spør her inne hos dere o`så kloke og informasjonsrike foreldre av barn med spesielle behov, fordi det aner meg at det også er noen astmatikerforeldre her inne

Min lille er under testing for barneastma og i den anledning må jeg høre litt om noen kan fortelle meg litt mer om hva vi bør være forsiktige med frem til vi vet hva han evt reagerer på. Litt vet jeg jo da jeg selv er allergiker/astmatiker (for tiden svært frisk ), men jeg har stort sett reagert på mat og pelsdyr og vet lite om støv, pollen, m.m.

Mat vet jeg heldigvis det meste om siden det er det jeg har slitt med selv, men ellers.... Vi har skiftet dyne og pute til mer allergivennlig. Men hvordan er det med ull? Er hyppig bruker av ullklær/-pusj og aner ikke om det er et sjakktrekk om det er støv/midd han reagerer på.... Og hva med rengjøring - hvor ofte og hvilke rengjøringsmiddel er anbefalt (noen kan jo forsterke astma med lukt o.l., stemmer ikke det?)? Og hva med lufting... Er det greit å ha ventilene åpne? Senga under ventilen? Bør jeg lufte med åpne vinduer? Og er det lurt å ha på elektrisk ovn på rommet?

Gode råd mottas med takk!!
Didis verden
Didi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-11-2007, 20:57   #2
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 1,474
Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.Billa21 har en strålende fremtid.
Sv: Astma og fyfy-ting?

Dette vil jeg gjerne vite mer om også.

Tror elektrisk ovn og viftovn er fy-fy.
Gammel 07-11-2007, 10:36   #3
Medlem

Nuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: østlandet
Meldinger: 451
Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.Nuppen har en strålende fremtid.
Sv: Astma og fyfy-ting?

Elektriske ovner med høy overflatetemperatur brenner støv og er ikke bra. Det finnes ovner med lavere overflatetemperatur, men best er kanskje å ikke ha ovnen på soverommet i alle fall.
Luft skikkelig ut et par ganger om dagen (full gjennomtrekk er best) da skifter du luften effektivt og fjerner i tillegg mye svevestøv. Det holder med 5 min hvis du åpner dører/vinduer, og rommet blir raskt varmt igjen etterpå fordi materialene ikke har blitt avkjølt. Litt frisklufttilgang hele tiden via ventiler anbefales også.
Innetemperaturen bør ikke være for høy, det tørker ut slimhinnene. Ha heller litt mer klær på.
Vifteovner virvler opp støv og er ikke lurt. Man diskuterer om varmepumoer montert ved gulv gjør det samme, viktig med godt renhold i alle fall.
For å fjerne svevestøv kan du f.eks moppe over gulvet når du kommer hjem til et "stille" hus, da har mye av støvet lagt seg og mopping er effektivt.
Utrolig hva man finner etter å ha vært borte en helg.....
Vinylgulv bør rengjøres ofte, da det kan avgi gasser som i kombinasjon med støv er meget astmafremkallende.
Sentralstøvsuger er lurt, eller i alle fall en med godt hepafilter.
Rengjøring med mikrofiber (tørr eller fuktig) gjør at du kan bruke lite vaskemiddel. Fuktighet i seg selv er ikke bra, mål gjerne luftfuktigheten i boligen, bør ikke være over 40%. Er den høyere, prøv å redusere (lufte etter dusjing, tørke klær ute eller i trommel, mindre vannsøl, bedre ventilasjon).

Til slutt vil jeg si at rikelig drikke og godt med frukt/C-vitamin er positivt for astmabarn. Jeg hadde et barn som var på vei til å utvikle astma, men har i dag helt friske barn. Barn med astma som kommer på besøk har sjelden problemer hos oss, og her er det i tillegg dyr i huset.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:23.