Denne må jeg bare svare på selv om jeg ser at det er en stund siden du skrev innlegget
Bertram har nemlig også infeksjonsutløst, moderat astma, og har hatt en fæl høst og vinter frem til vi fikk diagnosen i januar. Foreløpig har han ingen påviste allergier (takk og pris! Jeg hadde nesten forventet det med min fortid...), men både på foreldre-astmakurs på sykehuset og på oppfølgingstimen på barnepoliklinikken fikk vi forespeilet at han fremdeles
kan utvikle allergier. Dette vil da sannsynligvis komme til syne i 3-årsalderen - altså i den alderen din datter er i... Det vi lærte på kurset er at dersom astmaen ikke har endret seg frem til 3-4 årsalderen er det stor sjanse for at han vil vokse den av seg så lenge det kun er snakk om infeksjonsutløst astma. Imidlertid vil vi sannsynligvis oppdage eventuelle allergier fra 3 og frem til fylte 5 år... Med andre ord vil jeg tro at det dere opplever er nettopp at hun viser tegn til også å ha allergi - noe som trigger astmaen.
Jeg ville, dersom dere ikke har gjort det allerede (siden innlegget er noen dager gammelt), kontaktet fastlege eller legen som følger opp på sykehuset for å få tatt nye allergitester.
Håper dere får en fin vår/sommer videre! Vinteren i år har visst vært ganske ekstrem noen steder i landet pga svært skiftende vær, og jeg håper bare at høsten og vinteren nå blir bedre....