Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-03-2008, 15:42   #1
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 936
MP Rating: 0% (0)
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.
Astma, synes det blir mer og mer...

Ja nå har det seg sånn at storebror på 5 har hatt alvorlig astma hele livet+ bronkotrakealmalaci. Astmaen hans er alvorlig pga at han har flere måneder i strekk hvor vi ikke greier å få han symptomfri. Men dette er vi vandt til og behandler han mer og mer selv nå uten å måtte kontakte lege liksom.
Da lillesøster ble født tok det bare noen mnd før vi skjønte at også hun hadde astma. Men da infeksjonsutløst, moderat astma. Hun ble tett i de periodenen hun var forkjølet da spesielt på vinteren. Hun ble også tett i etterkant av falsk krupp anfall som hun hadde og fortsatt har mye av. Men nå er hun 3 år og jeg synes hun liksom blir verre og verre og at det blir mer og mer. Dette har kommet på fra i fjor vinter liksom. Hadde da et kraftig falsk krupp anfall som resulterte i sykehusinnleggelse og 3 uker tetthet i ettertid. Når våren kom fikk hun flere små anfall hvor hun strevet men aldri kraftige astma anfall. I vinter har hun hatt tunge perioder med mye hoste og tung pust ca en gang i mnd. I helga reiste vi til Danmark og på båten fikk hun falsk krupp igjen, heldigvis ikke så kraftig så det gikk greit. Hadde deretter to netter hvor det begynte å bli falsk krupp pust, men det hold at vi tok opp vinduet. Før vi skulle kjøre til båten i går morres begynte hun å bli tett, og dette toppet seg på båten. Hun har aldri vært så tett og storebror har aldri vært så tett noen gang. Måtte til med forstøveraparatet til storebror og måtte bruke han sine medisinet. Hun kunne ikke gå og nesten ikke bevege på seg før hun hostet, veset og brukte hele kroppen for å få ut luften. Da vi kjørte hjem, reiste vi innom legevakten på sykehuset vårt, der fikk hun kortison og en hestedose med noe i forstøveren. Dette hjalp og siden vi "var så erfarene" som legen sa, så reiste vi hjem. Har sovet på gulvet hennes i natt og gitt henne medisin på forstøveren hver 3 time. Hun har jo ikke forstøver til vanlig.Dette skremmer meg for det virker som om det kommer oftere og sterkere for hver gang nå. Noen med erfaring på dette. Har deres barn blitt verre av astmaen når de har blitt 2-3-4 år? Og har deres astma unger utviklet astma som utløses av stadig nye ting når de blir eldre. hvis dere skjønte dette? Jeg mistenker pollen som en triggende faktor nå, selv om hun ikke har hatt dette tidligere liksom? Alle svar taes i mot, for nå begynner jeg å bli oppgitt. Hun jeg trodde var minst plager har plutselig blitt mest plaget, bare iløpet av det siste året.

Sist endret av Tullpia; 31-03-2008 kl 16:45.
Tullpia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-04-2008, 21:23   #2
Seniormedlem

Didi sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 1,933
Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.Didi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Astma, synes det blir mer og mer...

Denne må jeg bare svare på selv om jeg ser at det er en stund siden du skrev innlegget

Bertram har nemlig også infeksjonsutløst, moderat astma, og har hatt en fæl høst og vinter frem til vi fikk diagnosen i januar. Foreløpig har han ingen påviste allergier (takk og pris! Jeg hadde nesten forventet det med min fortid...), men både på foreldre-astmakurs på sykehuset og på oppfølgingstimen på barnepoliklinikken fikk vi forespeilet at han fremdeles kan utvikle allergier. Dette vil da sannsynligvis komme til syne i 3-årsalderen - altså i den alderen din datter er i... Det vi lærte på kurset er at dersom astmaen ikke har endret seg frem til 3-4 årsalderen er det stor sjanse for at han vil vokse den av seg så lenge det kun er snakk om infeksjonsutløst astma. Imidlertid vil vi sannsynligvis oppdage eventuelle allergier fra 3 og frem til fylte 5 år... Med andre ord vil jeg tro at det dere opplever er nettopp at hun viser tegn til også å ha allergi - noe som trigger astmaen.

Jeg ville, dersom dere ikke har gjort det allerede (siden innlegget er noen dager gammelt), kontaktet fastlege eller legen som følger opp på sykehuset for å få tatt nye allergitester.

Håper dere får en fin vår/sommer videre! Vinteren i år har visst vært ganske ekstrem noen steder i landet pga svært skiftende vær, og jeg håper bare at høsten og vinteren nå blir bedre....
Didis verden
Didi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-04-2008, 22:14   #3
Supermedlem

heldiggrisen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 885
heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.

Jeg mener å ha hørt/lest et sted (uten å huske hvor) at det er fra 3-4 år de begynner å reagere på pollen.

Eldste mann fikk påvist pollen allergi da han var tre og et halvt og går på lett astmamedisin (singular) og zyrtec for å holde hosten unna nå på våren. Han har tidligere reagert på egg og melk.

Men jeg syns også (i allefall på mine) at vinterene fram til tre år kan være tøffe med mange infeksjoner og sykdom. Jeg tror det kommer av at de fram til da oftere putter ting i munnen og overfører smitte på den måten i tillegg til at de bygge opp imunforsvaret (men nå er jeg langt unna det du lurte på )

02 05 06

heldiggrisen er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-04-2008, 18:56   #4
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 936
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.

Takk for svar, jo vi har vært hos legen dagen etter innlegget. Han tok IGE er det ikke det det heter tro, den slo ikke ut på allergi, men det var ikke sikkert den gjorde når hun var så lita. Hun brukte en uke på å bli bra, har hatt 14 dager i bedring nå og i går begynte hun igjen stakkars. Er så dårlig igjen nå at sykehuset er neste stopp i natt hvis hun ikke blir bedre. Medisin hver tredje time, men allikevel hoster og hoster hun hele tiden, det veser i henne, hun bruker alle hjelpemuskler og klarer ikke å snakke i setninger uten å hoste eller brekke seg liksom. Uff synes så synd på henne. Har fått time på sykehuset til undersøkelse den 8 mai. Håper de justerer på medisinene for nå har vi begynt på forstøver fire til fem ganger i døgnet det siste døgnet igjen.
Gammel 19-04-2008, 19:21   #5
Veteranmedlem

AnneK27 sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,073
Blogginnlegg: 6
AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.

Masse masse god bedring
Høre sut somom innleggelse høres fornuftig ut igjen ja. Håper slevfølgelig dere slipper det men det kan umulig være godt for lille snuppa deres

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:38.