|
 |
|
03-03-2008, 18:14
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 420
|
Begrunnelse for å få grunnstønad?
|
|
Legen til snuppa har endeligen fått fingeren ut å søkt om grunnstønad til oss. Han brukte bare et halvt år å tusen dårlige unnskyldninger på hvorfor det ikke blev gjort, grr…
Men tilbake til det jeg lurer på. Snuppa er jo sondeernært, men vi skal alltid tilby henne minst 3 forskjellige ting vid vart måltid grunnet spisetrening, eks middag + yoghurt + sjokoladekjeks. Dette blir det dyrt mat budsjett av. Så er det all spying som gir masse vask og slitasje på klær, sengetøy mm å så har vi olje og krem som vi må bruke til henne hver dag til bading og for eksemen hennes. Trur ni dette gir grunnlag for å få grunnstønad? Ni som har grunnstønad: hva har ni det for? Og hvilken sats har ni fått? Kan gjerne svare på PM hvis ni ikke vil skrive det her.
Takk på forhand!
|
|
|
03-03-2008, 18:18
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 1,435
|
Sv: Begrunnelse for å få grunnstønad?
|
|
Når vi skulle søke om grunnstønad fikk vi hjelp av sosionom tilknyttet barneavdelingen på sykehuset..har dere mulighet for det?? Føler ofte de vet mer om hva en har rett på både av det ene og det andre. I vårt tilfelle så er grunnen diabetes så jeg vet ikke hvilke rettigheter som gjelder for deg
|
|
|
03-03-2008, 23:00
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,487
|
|
|
Ser da virkelig ut til at dere bør søke hjelpestønad også. Kanskje dere har det allerede?
|
|
04-03-2008, 03:44
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 2,610
|
|
|
Ja samme tenkte jeg. Dere bør søke hjelpestønad, grunnstønad og kanskje omsorgslønn??? Hjelpestønad er jo hvor mere tid du bruker på dit barn med ekstra behov, og grunnstønaden er hvor mye mere utgifter du har.
Det er viktig å skrive en god søknad, og på omsorgslønn/hjelpestønad kan du egentlig bare skrive det samme. Her står det endel om dette:
http://www.frambu.no/modules/diagnos...&iPageId=13120
Jeg får forresten ikke noe hjelp angående stønadene, verken av leger eller noe sånt. Så jeg tror jeg hadde skrevet den grunnstønaden selv jeg, og bedt om ett møte med en saksbehandler på nav selv for å gå igjennom den. Husk å få med alle dokumenter som underskriver det du sier, attest osv fra leger...
Sist endret av Mette-marit; 04-03-2008 kl 03:48.
|
|
|
04-03-2008, 08:17
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 420
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Happy
Ser da virkelig ut til at dere bør søke hjelpestønad også. Kanskje dere har det allerede?
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Mette-marit
Ja samme tenkte jeg. Dere bør søke hjelpestønad, grunnstønad og kanskje omsorgslønn??? Hjelpestønad er jo hvor mere tid du bruker på dit barn med ekstra behov, og grunnstønaden er hvor mye mere utgifter du har.
Det er viktig å skrive en god søknad, og på omsorgslønn/hjelpestønad kan du egentlig bare skrive det samme. Her står det endel om dette:
http://www.frambu.no/modules/diagnos...&iPageId=13120
Jeg får forresten ikke noe hjelp angående stønadene, verken av leger eller noe sånt. Så jeg tror jeg hadde skrevet den grunnstønaden selv jeg, og bedt om ett møte med en saksbehandler på nav selv for å gå igjennom den. Husk å få med alle dokumenter som underskriver det du sier, attest osv fra leger...
|
Takk for svar!
Vi har førøyet hjelpestønad sats 3 til henne. Skal ringe NAV i dag om grunnstønad trur jeg. Men omsorgslønn, er det for at jeg skal ha mulighet til å jobbe mindre?
|
|
|
04-03-2008, 10:42
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,487
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Neados
Takk for svar!
Vi har førøyet hjelpestønad sats 3 til henne. Skal ringe NAV i dag om grunnstønad trur jeg. Men omsorgslønn, er det for at jeg skal ha mulighet til å jobbe mindre?
|
Ja, det om omsorgslønn stemmer
|
|
04-03-2008, 14:58
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 2,610
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Neados
Takk for svar!
|
Såpass ja! Så flott at du har det  Omsorgslønn er en lønn fra kommunen, der de lønner deg for arbeidet du har. Og jeg er overbevist om at du har krav på det. I noen kommuner er det vanskelig å få, i tillegg kan det hende at hjelpestønaden din blir redusert eller faller bort så du må jo redgjøre for hva som lønner seg, omsorgslønn skatter man av. Skriv det samme som du gjorde på hjelpestønaden.
|
|
|
04-03-2008, 19:41
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jun 2006
Sted: mellom bakka og berg
Meldinger: 3,184
|
|
|
jeg vil bare si meg enig med Mette-Marit. Skriv søknaden selv. NAV henter inn opplysninger fra lege selv. Dersom du sender inn på egen hånd blir det plutselig deres ansvar å sparke legen igang
Lykke til med søknaden! utifra det du beskriver ville jeg tro dere være kvalifiserte i massevis!
04-03-2008, 19:52
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 1,154
|
|
|
Dere bør være kvalifisert ja, aller høyeste grad. Men vi måtte selv søke ja, så mottok de (NAV) attest fra legen. Du må fylle ut et skjema om hvor mye tid dere bruker i døgnet på ekstra arbeid, det måtte iallfall vi. Ta kontakt med NAV du.
|
|
04-03-2008, 20:37
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
|
|
|
Og husk at alt du ikke får dekt på grunnstønaden som du har av utgifter kan du trekke fra på skatten under særfradrag pga sykdom!!
Du kan gjøre det sånn: Skriv brev som vedlegg til selvangivelsen. Sett opp regnestykke for ALLE ekstrautgifter dere har i løpet av et år inklusive det du evt. får grunnstønad for. Trekk fra det du evt. får i grunnstønad.Søk fradrag for resten
Hvis du søker på innlegg av meg her inne fra ifjor eller noe sånt skrev jeg en laaaaang liste over ting man kunne tenke på ang. selvangivelsen
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:10.
|