Ekstra omsorgsdager?
|
|
Jenta mi har en skade på hjernen som medfører en motorisk forsinking. Som en følge av dette, så er hun veldig sliten etter en hel dag i barnehagen, og ligger nærmest som et "slakt" fra hun kommer hjem, til hun legger seg.
Nå har vi hatt samarbeidsmøte i barnehagen, og det skal innføres hvilepauser for henne etter lunsj(hun er 5.5 år). I tillegg oppfordret fysioterapeut meg om å søke om ekstra omsorgsdager for henne, med bakgrunn i at hun trenger hvile, for at jeg da skal kunne ta meg fri med lønn, for å være hjemme med henne.
Fastlegen skal søke for meg, og fysioterapeuten skal skrive anbefaling, men hvor lett er det å få innvilget ekstra omsorgsdager, når det er hennes behov for hvile, og ikke sannsynlighet for mer sykdom som er søknadsgrunnlaget? Fysioterapeuten vurderte det også slik at mye av all sykdommen hun har hatt i vinter kan tilskrives at hun får altfor lite hvile, og presser kroppen og muskulaturen til det ytterste hele tiden.
Og hvis vi får innvilget ekstra omsorgsdager, er det da noen sannsynlighet for at nav kan betale disse dagene, slik at ikke arbeidsgiver blir belastet ekstra ved at vi som foreldre faktisk må ta oss fri en dag eller flere i løpet av måneden slik at hun skal få hvile?
|