Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-12-2007, 00:35   #1
Seniormedlem

fruen sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Vest er Best:-)
Meldinger: 1,889
MP Rating: 100% (2)
fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.
Hjelp med astmamedisiner

Snuppa begynte på astmamedisiner for en mnd siden. Hun får fast flutide*2 morgen og kveld. Har også fått ventoline til bruk når hun er tett/ forkjøla, mye hoste. Hun ble forkjøla forrige helg og i går fikk hun så stygg å så plagsom hoste at jeg ga henne ventolin også. Det hjalp.

Det jeg lurer på er, de dagene jeg gir ventoline i tillegg til flutide, skal jeg da gi ventolinen før jeg gir morgen og kveldsdosen med flutide, eller etterpå? Eller er det det samme? Hun kan få ventoline * 4 per dag. Jeg har gitt henne ventoline etter at jeg har gitt den vanlige flutiden, men så nå på et sånt "medisinskjema" at legen har skrevet ved forkjølelse/tetthet: 1: ventoline 1-2 doser 1-4 ganger. 2: Flutide 2 doser morgen og kveld. Så derfor ble jeg heeeelt usikker her

Og når skal jeg liksom slutte med ventolinen? Hun hoster ikke så mye og ikke så pipete når hun har fått den disse to dagene, men når vet jeg at skal slutte? Skal jeg bare ikke gi henne en dag å se liksom om det er over for denne gang? Litt hoste har hun jo uansett pga astmaen, men nå når hun er forkjølet er hun veldig tett og pipete i hosten.

Håper noen forstår hva jeg lurer på i det hele tatt..... Går helt i surr her nå med medisiner, iallfall når jeg må gi øyesalve i tillegg for øyebetennelse, og begge har på forskjellige øyer
Gammel 14-12-2007, 00:44   #2
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 12,178
MP Rating: 100% (10)
Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hjelp med astmamedisiner

Vi bruker Ventoline hele tiden, men trapper opp når snørra kommer. Når hun ikke er forkjølet, får hun Ventoline i forkant av Flutiden morgen og kveld for å bedre effekten av Flutiden.

Så jeg ville fortsatt så sant hun er forkjølet i alle fall.
Gammel 14-12-2007, 02:21   #3
Veteranmedlem

julibe sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ullensaker
Meldinger: 4,907
MP Rating: 0% (0)
julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.

Følger med litt her jeg også, så jeg kan se og lære...
Vi startet opp med medisiner i dag, etter å ha telt på knappene med resepten i skuffen ganske lenge...

julibe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-12-2007, 06:52   #4
Seniormedlem

maya 80 sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: sørlandet
Meldinger: 2,136
Blogginnlegg: 1
maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.

tulla mi begynte på astmamedisiner forrige fredag. Her står det på sånn medisin skjema. gi først ventoline, og etter ti minutter gi flutide.
fikk beskjed av legen og om dette så trur nok du bør gi ventolinen først..åsså flutiden. tulla her kan ha ventolin opptil 8 ganger for dagen dersom hun er veldig forkjølet.. og flutiden da 3 ganger..og en tyggetablett for astmaen også... pluss hun går på penicillin.. så skjønner godt du går surr i medisinene..for det gjør jaggu jeg også
Gammel 14-12-2007, 10:01   #5
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,504
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er riktig at Ventoline skal gis i forkant av Flutide, helst 5-10 minutter før. Vi henger gjerne opp avkryssingsskjema med alt av medisiner på badet, eller tar det med oss/til barnehagen når det er mye utover det vanlige, da synes jeg det er lettere å passe på hvem av ungene som har fått hvilke medisiner når og også hvilke doser som ble gitt. Mulig det er litt spesielt for oss som har 3 barn med astma+++

Har dere fått noen opplæring i bruk av pustekammer?

Man skal trappe forsiktig ned når symptomene er under kontroll. Vi tar bort ett puff om gangen og holder oss på det nye nivået i 2-5 dager før vi trapper videre ned, avhengig av hvor dårlige barna har vært.

En god side med mye info om astma, eksem og allergier er denne http://www.barnelegesenteret.com/newsite/default3.asp
Gammel 14-12-2007, 10:41   #6
Moderator

Babe sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 8,339
MP Rating: 100% (1)
Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.

Man skal alltid gi venetoline først når man bruker steroider som Flutide i tillegg... dette fordi venetoline er åpningsmedisin - hurtigvirkende sådan. Den skal virke i 5 - 10 min slik at Flutiden (kortison) kommer ned dit den skal.

Jeg har alltid pleid å la mitt astmabarn gå på forvarselbehandling (altså opptrapping i forhold til vanlig medisinering når de er som vanlig) til det har vært symptomfri noen dager. Så har jeg trappet ned gradvis - som Happy over her skriver.

Tok noen år å finne ut av hva som funket for mitt barn, så man må nesten prøve seg litt frem... men på voksentoppen og Strømmen barnelegesenter anbefaler de å starte forvarsel når barnet begynner med en forkjølelse - på den måten kan man avverge at barnet går med astmaplager lenger enn nødvendig.
Babe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-12-2007, 13:49   #7
Seniormedlem

maya 80 sin avatar

maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.

vi fikk lite opplæring i bruk av pustekammer.. fikk bare beskjed om åssne det ble brukt helt kort og enkelt.
hvor ofte vasker man det kammeret?
Gammel 15-12-2007, 15:48   #8
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,504
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av maya 80 Vis post
vi fikk lite opplæring i bruk av pustekammer.. fikk bare beskjed om åssne det ble brukt helt kort og enkelt.
hvor ofte vasker man det kammeret?
1-2 ganger i uka bør det vaskes skikkelig. Er man plaget med eksem eller brennkopper i maskeområdet bør maska vaskes og desinfiseres etter hver bruk.
Gammel 17-12-2007, 10:56   #9
Jea
Supermedlem

Jea sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Sted: Buskerud
Meldinger: 517
MP Rating: 100% (1)
Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.

Vi fikk beskjed om å bruke Flutide 2 ganger dag og kveld som forebygging- Ventoline når han blir veldig tett. Er dette feil det da. Han bør få Ventoline som forbygging og Flutide i tillegg når han blir tett? Ble litt forvirra her..
Gammel 17-12-2007, 12:33   #10
Seniormedlem

maya 80 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Jea Vis post
Vi fikk beskjed om å bruke Flutide 2 ganger dag og kveld som forebygging- Ventoline når han blir veldig tett. Er dette feil det da. Han bør få Ventoline som forbygging og Flutide i tillegg når han blir tett? Ble litt forvirra her..

neida det stemmer det..men når du bruker ventolinen så bruk den først..før flutiden
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:44.