Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-06-2006, 08:49   #1
Supermedlem

isbe sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 973
MP Rating: 100% (1)
isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.isbe har mye å være stolt av.
hvor mye hjelper dere barnehagen/skolen?

De fleste av ungene trenger vel et system i barnehagen/skolen som fungerer. Vår sønn trenger en god del system med tavler, kommunikasjonskort m.m. I tillegg trenger han endel hjelpemidler.

Jeg lurer mange ganger på om jeg er for "snill", men samtidig vet jeg at det gagner ungen at jeg gjør endel ting, fordi da skjer det MYE kjappere.

F.eks. sønnen vår trengte ny Jonasmaske i barnehagen - jeg fikset søknad og vedtak, og maska er nå kommet tilrette. Når det gjelder hørselshjelpemidler pleier jeg å si at de må selv ta kontakt med sånn og sånn person i kommunen eller hjelpemiddelsentralen - det pleier de av og til å gjøre, men ting tar tid ...Imens har ikke sønnen vår hørselshjelpemidler som fungerer optimalt. Nå har jeg bedt hørselskontakten i kommunen om å følge de tett opp slik at jeg vet at den biten blir ivaretatt.

Et annet eksempel er produksjon av kommunikasjonskort, tavle m.m. Barnehagen har brukt 3 år på å få opp tavle til han. Nå har de en, men de klarer ikke å få produsert nye symboler som han trenger - jeg har derfor gitt de kopi av de kortene vi har hatt, men de må selv klippe og laminere - dette har ikke ført til at de har tatt kortene i bruk.

Nå fikk barnehagen for 1 mnd tid siden et kommunikasjonsprogram fra kommunen der man skulle kunne lage kommunikasjonskort av mange slag. Jeg lagde da så kommunikasjonskort med forskjellig bakgrunnsfarge og satte det i et system med "steder vi kan dra", "leker inne", "leker ute", "følelser", "hva vil han gjøre" og "ferdig". Så laminerte jeg det og satte det i nøkkelkortholder slik at gutten har kortene med overalt - så er det å lære han å bruke det. Meningen er at han da skal kunne komme på hva han skal si og komme på hvilke valgmuligheter han har - ellers "dilter han bare etter". Dette var et forslag fra habiliteringstjenesten. Jeg lagde altså dette, og han hadde det til barnehagen - de virket ikke særlig begeistret og sa bare at "ja, de hadde ikke fått så mye tid til å se på programmet"... Og det SKJØNNER jeg - med fravær og slikt er det ikke alltid man klarer å prioritere tid til å sitte foran datamaskinen, men da forventer jeg litt at barnehagen sier at de synes det er bra at jeg har tatt initiativet. men nå lurer jeg på om jeg er for "snill" med dem siden jeg kommer med ting, eller om de føler seg overkjørt - det er bare det at jeg orker ikke å vente like lenge på kommunikasjonskort som jeg ventet på dagstavle....

hva synes dere/gjør dere?
Gammel 11-06-2006, 10:03   #2
Æresmedlem

Happy sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 10,067
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvor mye hjelper dere barnehagen/skolen?

Det første jeg tenker er at du trenger å ta en prat med barnehagen! Sett deg ned og fortell hva du tenker, føler og hva du er usikker på. Spør om de føler seg overkjørt og si at du føler at sønnen din ikke får den oppfølgingen du vet han vil ha godt av. Vis forståelse for at de har flere barn å ta seg av og legg samtidig vekt på at din sønn er akkurat hos dem for å få den treningen og oppfølgingen han så sårt trenger for å utvikle seg optimalt. Dette må jo være et samarbeid mellom dere, for at han skal ha det best mulig!

Forstår godt du blir oppgitt!
Gammel 11-06-2006, 10:10   #3
Veteranmedlem

Ritamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Finnmark
Meldinger: 4,533
MP Rating: 0% (0)
Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg synes du er flink. Og du er nok like "snill" som meg, jeg gjør som du. Hvis ting tar litt tid å komme i gang med ordner jeg hjemme sånn at de kan sette igang på skolen (i barnehagen før)... Men som regel har de vært flinke å tatt hintet mitt og satt i gang!

Jeg og M.'s pedagog har ikke vært helt på bølgelengde, men nå etter at vi begynte å møtes en gang i mnd. går det mye bedre. Så nå tar vi tak i ting veldig fort når det er noe som begynner å gå på skeive. (De to møtene vi har hatt har vart i ca. 20 minutter, men vi kan sikkert gjøre de enda kortere) På disse møtene forteller ped. hva planene er framover og jeg forteller hvordan det går hjemme. Veldig ok!
Gammel 17-06-2006, 00:43   #4
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,713
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg synes du er snill med dem ja! Og så kjenner du sannsynligvis deler av systemet bedre enn dem også Det er jo en grei hvilepute for barnehagen...
Vi har heldigvis en barnehage som ligger veldig i forkant - hvis det er lang ventetid på ting, eller det er småtteri de er usikre på om de får på søknad, kjøper de det ganske enkelt inn. De prøver da å velge ting som kan komme alle barna til gode, f.eks spesielt tilrettelagte dataspill, leker osv. som alle kan bruke. Både ergoterapeut og fysioterapeut er raske til å følge opp forespørsler og de kommer uansett på besøk i barnehagen med (u-)jevne mellomrom for å observere og komme med forslag, og spes.peden som vi er superfornøyd med (riktignok den 3. i rekken, men så er hun knallflink) er drivende dyktig på dette og veldig aktiv.

Jeg tar med ting inn hvis jeg kommer over noe vi har snakket om eller det er noe lillegutt interesserer seg veldig for
Gammel 18-06-2006, 12:35   #5
Veteranmedlem

Krynkel sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 3,258
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.

Noen ting er det jo foreldrene som har ansvar for, andre ting barnehagen.
Sånne ting som Jonasmaske som er en personlig ting, det er jo noe man som foreldre må ordne selv, mens barnehagen må ta på seg sitt ansvar og sette seg inn i det som blir gjort, som f.eks de kortene!
Som Happy sier, kanskje du bør ta en prat med barnehagen. Så dere får klarert hvem som har ansvaret for hva? Og så du slipper å gå å føle det slik du gjør nå!
Det bør jo gjøres det beste for barnet her, i et samarbeid.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:55.