Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-11-2007, 17:08   #1
Seniormedlem

trollpia sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Sted: østfold
Meldinger: 2,282
MP Rating: 0% (0)
trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.
Hvordan kommer vi igang.. matvareintoleranse!!

Da skal vi igjennom vår 4 eller 5 PH måling pga Refluks.
Junior har det de kaller kraftig refluks og mulig de skal operere han.

Han har i tillegg noe som kalles hyperaktiv tarm.(konstant diare)
Dette skulle han vokst av seg.

Nå skal vi igang med melkefri diett.. Altså alt fra meieriet/fjøset er FYFY!!

Han skal i første omgang gå på dette i 3 uker.
Gir det ikke bedring blir det å gå over på glutenfri diett.

Her trenger jeg virkelig gode råd på hvordan vi skal komme igang og starte.
Gammel 28-11-2007, 17:44   #2
Medlem

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 218
dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.
Sv: Hvordan kommer vi igang.. matvareintoleranse!!

Har du fått en liste i fra doktorn du kan ha med deg når du handler? For å "tyde" innholdsfortegnelsen?
Og bor du i närheten av Sverige, så anbefaler jeg deg å dra dit å handle, for de har ett större utvalg på melkefritt.
Her har vi youghurt, Havremelk, soyamelk, krem. soya/havremelk med sjokolade/jordbär smak, ost uten melk (smörost), gröt og välling uten melk, matlagningsflöte, margarin, flytende margarin, og smör.

Veninna mi som bor i Norge drar til Sverige å handler. Jeg bor selv i Sverige,og synes at det finnes reativt mye her.

Vi har selv holdt på i 3 1/2 uke, og det går bedre nå. Jeg må også väre melke fri, siden jeg ammer.
dalahesten er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-11-2007, 18:22   #3
Seniormedlem

trollpia sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Sted: østfold
Meldinger: 2,282
trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.trollpia har en strålende fremtid.

Vi bor på grensen til sverige..

Fikk kun med meg brosjyrer...
Gammel 29-11-2007, 13:38   #4
Medlem

dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.dalahesten er et navn alle kjenner.

Jeg kan godt skrive ned lista mi, som jeg fikk av dietisten (ernäringsfysiologen), hvis du handler i Sverige, for noen ord er jo ulike.

Men jeg synes at du kan ringe doktorn, eller evt. ernäringsfysiloig (heter det så på norsk?) Så du kan få en liste på alt som er melk, melkprodukter i.

Skal springe ned å hente lista mi jeg
dalahesten er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2007, 13:57   #5
Medlem

.....

Sist endret av dalahesten; 29-11-2007 kl 16:23.
Gammel 29-11-2007, 14:10   #6
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

kan jeg få spørre om en ting??.

hvordan oppdaget dere refluxen, og det emd allegien?

jeg har ei frøken her som kaster opp flere ganger i uken. og samtidig har hun løs avføring- (diare). da hun kaster opp er det bare gul/grønn væske som komme ropp som lukter meget sterkt.

jeg mistenker refluks

hun har vært slik siden i sommer. inntar meget store mengder vann. 4 5 l om dagen. spiser ikke melkeprodkter. (nekter selv dette)
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2007, 14:17   #7
Medlem

.....

Sist endret av dalahesten; 29-11-2007 kl 16:24.
Gammel 29-11-2007, 14:21   #8
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av dolly 5
kan jeg få spørre om en ting??.

hvordan oppdaget dere refluxen, og det emd allegien?

jeg har ei frøken her som kaster opp flere ganger i uken. og samtidig har hun løs avføring- (diare). da hun kaster opp er det bare gul/grønn væske som komme ropp som lukter meget sterkt.

jeg mistenker refluks

hun har vært slik siden i sommer. inntar meget store mengder vann. 4 5 l om dagen. spiser ikke melkeprodkter. (nekter selv dette)
Jenta mi er 8 1/2 mnd, og helt siden hun var födt har hun reagert med oppkast så fort hun har fått i seg kumelkprotein.
Jeg mistenkte det helt fra förste gangen hun spydde, at hun var allergisk.
Men doktorn mente at hun kunne ikke väre allergisk, for vektkurven öker så fin. (8 mnd veier 10,170 kg.).

Men jeg stod på mitt og ble etter mye om og menn videre sendt.

Sist endret av dalahesten; 29-11-2007 kl 14:24.
Gammel 29-11-2007, 14:23   #9
Medlem

Og nå når jeg er så godt i gang å legge inn innlegg .
Så må jeg også leggetil, at stortsett alle pölser i Sverige er uten melkeprotein. De smaker jo ikke likt som de norske. Men det er pölser i hvertfall.
Og Ica sine köttbullar (i Sverige) er også uten melkeprotein .
Gammel 29-11-2007, 15:49   #10
Medlem

Vårin sin avatar

Medlem siden: Apr 2003
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 228
Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.Vårin er fantastisk mot andre.

Er det sjekket for cøliaki? Glutenfritt skal ALDRI innføres før alle prøver for cøliaki er tatt (blodprøve, og tynntarmsbiopsi derom blodprøven er positiv, eller de mener det er nødvendig uavhengig av blodprøvesvar). Det kan føre til masse plunder dersom man begynner i denne enden. Desverre er det mange leger (særlig allmennleger) som gjør det slik. Naboen min sin datter har vært av og på glutenfritt, fordi fastlegen satte henne på glutenfritt. Da sykehuset overtok, måtte jenta spise seg syk på gluten, før biopsi kunne tas (tarmtottene vokser raskt ut igjen med glutenfri kost). Dette tok tilsammen 3 år... nå har hun fått sikker cøliakidiagnose og lever glutenfritt, og er frisk og fin. selv har jeg to barn med cøliaki, og begge har overfølsomhet mot melk mm. Mye har de vokst av seg, men strever fortsatt med melka. Cøliakien er livslang (og dermed veldig viktig å få en sikker diagnose). Med melk, sitrus mm, har vi hatt utprøving på, men kun i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog. Det er tidkrevende, men nødvendig. Anbefaler deg å skrive dagbok i prosessen: Hva som spises, reaksjoner (utslett, eksem, magevondt, nattevåk, sengevæting osv), og hvordan avføringen er, hyppighet osv., og tidpunkt for måltider og dovaner.

Lykke til!

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:08.