|
 |
|
07-06-2008, 21:16
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 958
|
kan jeg spørre dere ang melkealergi / cøliaki
|
|
Regner med det er noen her som kan svare
Gutten min er 10mnd, i dag faktisk. han ble fullammet i 4 mnd, begynte så smått med grøt, fikk brød 5 1/2 mnd gammel ( spiste som en hest og hs at det var ok å innføre brød siden han var så sulten)
Ammet til han var 6 mnd, siden da har han fått collett.
Siden ca 7 mnd alder, eller litt før, har han hatt hyppige avføringer. Opp til 7 stappfulle bæsjebleier på en dag, inklusive morgenbæsjen i 0500 tida. Da har han ikke fått melk på natta, men vann dersom han ikke roer seg. ( er ofte våken og har alltid sovet dårlig.)
Avføringen er tynn kremaktig i konsistens, den lukter surt, og noen ganger blir han skikkelig sår så det er tydelig at det er sterke saker. Den er stort sett brunlig i farge, men det hender den er noe slimete.
Han har alltid lagt på seg lite, men følger kurven sin. han er idag akkurat passert 8 kg. Han er aktiv og i fin form ellers. Veldig tørst og drikker masse vann.
Av collett pleide han å få ca 100 ml etter frokost, 200 ml på ettermiddagen og ca 50-100 ml etter kveldsmat. De siste dagene har jeg redusert på collett så han har fått kun en gang daglig og har hatt betydelig mindre avføring.
Det jeg lurer på, er om dette er symptomer som ligner på det ditt barn hadde, og hvilken diagnose har barnet?
Vi var på poliklinikken for å ta prøver mtp allergi, men de traff ikke årene hans så vi må dra til en annet sykehus med erfaring med unger, de har ikke barneavdelig her og stikker derfor sjelden så små barn.
Takker for alle svar
|
19-06-2008, 22:02
|
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 9
|
Sv: kan jeg spørre dere ang melkealergi / cøliaki
|
|
Sønnen min reagerte fryktelig på collett. Avføring som du beskriver og veldig vondt i magen. Jeg byttet til nan og han ble helt fin igjen i løpet av noen dager. Kan jo prøve å se om det hjelper....
19-06-2008, 22:14
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,212
|
|
|
Eller prøv MME uten melkeproteiner (kjøpes på apotek) for å sjekke om det er det han reagerer på?
Når maten passerer kroppen raskt, kan det være et tegn på allergi. Vi opplevde dette med datteren vår før vi fikk påvist melkeallergi hos henne. Fint dere etter hvert får tatt prøvene, men dessverre er ikke alltid så lett å påvise allergi ved blodprøver i så tidlig alder.
Glutenallergi får man bare sikker indikasjon på gjennom gastroskopi, men det gjør man vel ofte bare om man opplever vekttap/-stagnasjon i tillegg.
Lykke til - håper dere finner ut av det!
|
|
|
23-06-2008, 19:02
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2002
Sted: Indre Østfold
Meldinger: 2,180
|
|
|
Jeg vil også anbefalle å få rekvisisjon til astma og allergiklinikk jeg 
Min sønn har melkeintoleranse. Han hadde masse atopisk eksem og avføring ca. 14 ganger i døgnet til han begynte med grøt (ca. 4 mnd) - da fikk han brått vansker med å å få ut avføring frem til vi kom på utredning da han var 7 mnd. Han leverte en meter lang kabel ca. hver 12 dag. Da måtte jeg lokke den ut med q-tips, vaselin og holde han i bærsjestilling. Han hadde også gråtetokter fra halv ett om natten til halv fem om morgenen - noe som ble avskrevet med kollikk.... Men som viser seg at han faktisk hadde smerter pga. melkeproteinene.
Etter at intoleransen ble oppdaget, så gikk vi uten noe som helst for melkeproteiner i ca. et halvt år før vi sakte men sikkert innførte melk i maten. Vi prøvde ren melk igjen etter han ble tre år, men da fikk han kraftige svettetokter om natten, veldig tørst hele tiden, molusker over hele høyre overkropp + arm, slimoppkast på morgenen og bløt (sennepsfarget) avføring som lukter...  Så nå har vi kuttet melk permanent og styrer veldig unna mat med masse melk i. Men jeg ser fort når dagsdosen av melkeproteiner har blitt for stor ja...
|
|
|
23-06-2008, 21:50
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 76
|
|
|
Etter det jeg kjenner til slår melkeintoleranse seg på magen, som oftest i form av diare eller for hard mage, luftsmerter etc. Da er det melkesukkeret (laktosen)som kroppen reagerer på.
Ved melkeallergi er det kroppens immunforsvar som reagerer på melkeproteinet. Det kan gi allergisk utslag som eksem, elveblest,hevelser,kløe,pustebesvær og i verste fall anafylaktisk sjokk.
Ved mistanke om cøliaki, blir det tatt en blodprøve som kan gi en pekepinne om det kan være en glutenalllergi. Da skal det i såfall følges opp med en biopsi av tarmen, som bekrefter diagnosen. Typiske tegn på cøliaki er vektnedgang, mye diare eller hard mage,tretthet/upplagthet etc . Men det er ikke alltid at alle klassiske tegn er tilstede...
Det er ikke ofte barn under året får påvist cøliaki, da tarmen må utsettes for gluten i kosten en relativt lang stund før cøliakien ev kan påvises...
Ved mistanke om allergier, intoleranser etc er det viktig med et tett samarbeid med lege eller helsestasjon. man skal ALDRI sette barnet på strenge dietter på egenhånd....
Utfra det du forteller så mener jeg det må være en lakstoseintoleranse ditt barn har...hvis man skulle ta en dristig gjettning!
Du kan ev. kjøpe en boks med Prosobee på apoteket og gi dennne melken til han et par uker, for å se om han blir bedre i magen...dette er en fullgod morsmelkserstattning som ikke er kumelkbasert, men laget på soya...
Lykke til....håper dere finner ut av hva det kan være...
|
23-06-2008, 22:00
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 735
|
|
|
Dette var som å lese om mellomste her. Hun har melkeallergi
Håper du får hjelp til å finne ut av det, og at gutten din blir bedre!
|
23-06-2008, 22:17
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Millifia
Etter det jeg kjenner til slår melkeintoleranse seg på magen, som oftest i form av diare eller for hard mage, luftsmerter etc. Da er det melkesukkeret (laktosen)som kroppen reagerer på.
Ved melkeallergi er det kroppens immunforsvar som reagerer på melkeproteinet. Det kan gi allergisk utslag som eksem, elveblest,hevelser,kløe,pustebesvær og i verste fall anafylaktisk sjokk.
Ved mistanke om cøliaki, blir det tatt en blodprøve som kan gi en pekepinne om det kan være en glutenalllergi. Da skal det i såfall følges opp med en biopsi av tarmen, som bekrefter diagnosen. Typiske tegn på cøliaki er vektnedgang, mye diare eller hard mage,tretthet/upplagthet etc . Men det er ikke alltid at alle klassiske tegn er tilstede...
Det er ikke ofte barn under året får påvist cøliaki, da tarmen må utsettes for gluten i kosten en relativt lang stund før cøliakien ev kan påvises...
Ved mistanke om allergier, intoleranser etc er det viktig med et tett samarbeid med lege eller helsestasjon. man skal ALDRI sette barnet på strenge dietter på egenhånd....
Utfra det du forteller så mener jeg det må være en lakstoseintoleranse ditt barn har...hvis man skulle ta en dristig gjettning!
Du kan ev. kjøpe en boks med Prosobee på apoteket og gi dennne melken til han et par uker, for å se om han blir bedre i magen...dette er en fullgod morsmelkserstattning som ikke er kumelkbasert, men laget på soya...
Lykke til....håper dere finner ut av hva det kan være... 
|
Hadde ikke gitt noen diagnose på noen her på nettet jeg da... Men jeg har selv et barn med melkeintoleranse, og vet jo at det er utrolig mange "legdoktorer" der ute som vet det meste...
Derfor anbefaller jeg uansett å ta det videre enn bare til et legekontor eller helsestasjon. Du må selv be om å få henvisning til allergiklinikker eller lignende, for det kommer ikke servert på et gullfat! Får du papirer på melkeintoleranse fra en lege, så får du også det hun trenger av kremer, melkeerstatning, soyamelk o.l. på blå resept + avskrivning på skatten 
Skal barnet utredes for cøliaki må du ta blodprøve og evt. utredes på barnepolyklinisk. Min eldste har tatt blodprøve på cøliaki nå. Vi venter på svar på den prøven samt flere. Og det til tross for ingen synlige symptomer på cøliaki.
Og bare sånn av erfaring: Allergi og intoleranse kan vises på så mange forskjellige måter - men det må oppleves....
|
|
|
23-06-2008, 22:27
|
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av aja
Hadde ikke gitt noen diagnose på noen her på nettet jeg da... Men jeg har selv et barn med melkeintoleranse, og vet jo at det er utrolig mange "legdoktorer" der ute som vet det meste...
Og bare sånn av erfaring: Allergi og intoleranse kan vises på så mange forskjellige måter - men det må oppleves....
|
Jeg har ikke gitt noen diagnose...det har jeg ikke kompetanse til....Som jeg skrev i innlegget mitt var det en " dristig gjettning" jeg kom med....siden hun ønsket synspunkter... Og jeg skrev også at ved mistanke om allergier skal man samarbeide tett med lege eller helsestasjon.....
At allergi og intoleranser kan gi svært individuelle reaksjoner er jeg klar over...har selv førstehåndserfaring med alle de overnevnte diagnosene...Og har vært på Voksentoppen flere ganger....+ hatt diverse kursing i forb. med cøliaki. Men selv om det er individuelle reaksjoner, er det en fakta at melkeallergi og melkeintoleranse har to vidt forskjellige årsakssammenhenger i.o.m. at det er to forskjellige stoffer det reageres på. (protein eller laktose)
|
23-06-2008, 22:30
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Beklager hvis du syns jeg var ufin og dum da se.....
Men når du skriver rett ut hva du tror det er - selv om du påpeker at du bare gjetter, samt anbefaller hva hun skal gjøre med problemet (tillegget) - selv om du også er sterkt imot dietter, så må jeg si... at du gir en diagnose
Men dette finner dere sikkert ut av
Sist endret av aja; 23-06-2008 kl 22:34.
|
|
|
23-06-2008, 22:39
|
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av aja
Beklager hvis du syns jeg var ufin og dum da se.....
|
D æ så grett atte... 
Jeg følte du var småskarp mot innlegget mitt....men det tåler jeg vet du....
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:56.
|