Kjennskap til defekt i metthetssignaler/overspising?
|
|
Vi har ei tulle som allerede ved et års alder viste sterke tegn til å ikke ha noen godt regulert metthetsfølelse.
Ved et års alder kunne hun feks spise tre stk pølser, deretter flere kaker, en hel banan og ville ha enda en hel banan. Dette var i hennes etårs bursdag hvor det var vanskelig å følge med på hva hun fikk i seg, men et klassisk eksempel på hva en så liten unge klarer å få i seg.
Hun er nå snart tre år gammel og med å leve med dette i to år, har det blitt temmelig innbygd hos oss og noe vi tenker lite på. Jeg synes vi har fått gode rutiner ute å ha for mye usunt fokus på mat. Vi må være bevisste på hva vi spiser, hvor vi spiser, når vi spiser og hvordan vi spiser. Vi har vært bevisste for å regulere henne på en sunn måte og at hun skal få gode matvaner. I tillegg har vi vært opptatt av at hun ikke skal vie ut magesekken sin ved å stadig spise for mye.
Vi har klart å unngå at hun er overvektig, hun er ca 1 meter lang og veier 16-17 kg, alt ettersom.
I dårlige perioder må hun grensesettes ofte, og hun går store deler av dagen og sutrer over at hun "vil ha no' " I disse periodene er jeg redd hun skal få dårlig samvittighet og utvikle spiseforstyrrelse fordi hun i perioder må grensesettes ofte. Etter min mening har vi en fin balansegang, men jeg ønsker allikevel veiledning av andre som kan en del om denne problemstillingen for å sjekke om det vi gjør er rett eller om vi kan få tips til andre ting vi kan gjøre for henne.
Jeg har planer om å ta kontakt med helsesøster til uka og snakke om dette. Jeg nevnte det allerede på et års kontrollen og det var dels et tema på to års kontrollen. Men vi har aldri gått skikkelig inn i det. Nå lurer jeg på om det er noe patalogisk, altså om hun kan ha en defekt i reguleringen av metthetsfølelsen / at det sendes dårlige beskjeder til hjernen hennes om at nå er hun mett.
Kan dette finnes ut av?
Jeg veit at også Midt i mellom har god kjennskap til barn og mat, inkl spiseforstyrrelser. Vurderer også å ta kontakt med dem.
Men først og fremst, veit dere noe om dette?
|