Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-01-2008, 21:59   #1
Seniormedlem

fruen sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Vest er Best:-)
Meldinger: 1,889
MP Rating: 100% (2)
fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.
Litt spørsmål om astma

Snuppa har astma, ikke sånn at hun får anfall, (hva nå det karaktiseres som..) men plages av MYE hoste med en sånn pipe-lyd. Hun begynte på medisiner i november i fjor. Har etter det omtrent vært symptomfri for nattlig hoste Men så, nå er hun inne i en sånn runde med forkjølelse og veldig mye hoste igjen. Har øka dosen på medisiner etter samråd med lege.

Jeg lurer: Blir barna svekket i allmenntilstanden av å ha astma? Snuppa har i dagesvis nå vært bleik, litt slapp, lite matlyst. Var hos lege i dag og hun mente at det var pga astmaen... Er det vanlig?

Og holder dere barna inne når de har slike perioder? Hva er kriteriene for å sende dem / ikke sende dem i bhg? Jeg har hatt henne hjemme i 2 dager nå, men vurderer å sende henne i morgen da hun har vært piggere i dag. Men nå har hun begynt hosten igjen.

Og medisiner, når vet jeg at det er tomt i de der greiene? Flutide og ventoline inhalasjon?

Noen tips til å få gitt henne medisinen lettere? har alltid gått greit, men det virker som om hun sliter og vil ikke puste i maska nå når hun er så tett og dermed får hun mindre i seg og må ha oftere dose.. Kan jo ikke bare holde maska fast over ansiktet hennes, får helt vondt av henne når hun vil ha den av..

Masse spørsmål dette..
Gammel 31-01-2008, 18:22   #2
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 12,175
MP Rating: 100% (10)
Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Litt spørsmål om astma

Sitat:
Opprinnelig postet av fruen Vis post
Jeg lurer: Blir barna svekket i allmenntilstanden av å ha astma? Snuppa har i dagesvis nå vært bleik, litt slapp, lite matlyst. Var hos lege i dag og hun mente at det var pga astmaen... Er det vanlig?
Har du fått sjekket jernlagrene hennes? Mine er også slik i perioder, særlig fireåringen. Det har vært pga lave jernlagre.
Men så hadde han en slik periode i høst, og selv barnelegen stusset på hvor blek og medtatt han var. Han nevnte aldri astmaen som årsak. Lurte mer på andre allergier som kunne påvirke.
De i bhg pleier å gi K mer medisin om han er slik, og mener det hjelper. Vi har ikke opplevd noen særlig virkning hjemme.
Men det kan jo være at hun er tett. Jeg vet jeg selv blir slapp om jeg ikke får pustet skikkelig.

Sitat:
Opprinnelig postet av fruen
Og holder dere barna inne når de har slike perioder? Hva er kriteriene for å sende dem / ikke sende dem i bhg? Jeg har hatt henne hjemme i 2 dager nå, men vurderer å sende henne i morgen da hun har vært piggere i dag. Men nå har hun begynt hosten igjen.
Jeg har holdt barna hjemme og inne i slike perioder, men det er fordi jeg enten har vært i permisjon eller sykemeldt, som nå.
Ellers har jeg sendt i bhg om almenntilstand har vært grei. Gitt kortere dager. De ansatte har da medisiner annenhver time, og tatt barna sist ut og først inn.

Sitat:
Og medisiner, når vet jeg at det er tomt i de der greiene? Flutide og ventoline inhalasjon?
I steden for et småsprekt poff, sier boksen bare et slapt poff. Mer Pooof.. Godt forklart. Men det merker du.
Det er greit å alltid ha ny medisiner klart både hjemme og i bhg.

Sitat:
Noen tips til å få gitt henne medisinen lettere? har alltid gått greit, men det virker som om hun sliter og vil ikke puste i maska nå når hun er så tett og dermed får hun mindre i seg og må ha oftere dose.. Kan jo ikke bare holde maska fast over ansiktet hennes, får helt vondt av henne når hun vil ha den av..
Jeg pleier å synge eller drive med rim og lignende. Gynger gjerne litt frem og tilbake mens jeg teller og slikt.
Verre er det når hun skal ha forstøveren, for da må hun puste i maska i flere minutter. uff:

Gammel 31-01-2008, 19:15   #3
Seniormedlem

fruen sin avatar

fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for gode svar Stine-mor Spesielt det med poofen

Legen har tatt prøver av jern og slikt ja. Jeg har kommet frem til at det er sannsynligvis astmaen som gjør henne slapp og bleik, hun er myyyyye bedre i dag og er heller ikke tett

har også å pleid å synge å sånn for henne, men det er "oppbrukt" hehe.. Men i kveld fant jeg på noe nytt, klarte å få henne til å le og da er det jo godt alt
Gammel 31-01-2008, 20:44   #4
Seniormedlem

Krynkel sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
MP Rating: 0% (0)
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.

Stinemor sier mye bra her!
Min gutt er større en din jente, men jeg ser an almentilstanden hans i forhold til barnehage. Så det er sjelden han er hjemme pga tetthet/hoste/astma.

Rist på sprayene så hører du om det er noe igjen, man kan også legge de i vann (bare selve metalbeholderen) - synker tuppen er den full, jo mer vannrett den flyter jo mindre er det igjen!

Ellers er medisiner og tv tingen her
Nå er vi inne i en forstøverapparat periode, og det foregår forran tv'n med disney på med høøøy lyd

Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-02-2008, 09:36   #5
Seniormedlem

fruen sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Krynkel Vis post
Stinemor sier mye bra her!
Min gutt er større en din jente, men jeg ser an almentilstanden hans i forhold til barnehage. Så det er sjelden han er hjemme pga tetthet/hoste/astma.

Rist på sprayene så hører du om det er noe igjen, man kan også legge de i vann (bare selve metalbeholderen) - synker tuppen er den full, jo mer vannrett den flyter jo mindre er det igjen!

Ellers er medisiner og tv tingen her
Nå er vi inne i en forstøverapparat periode, og det foregår forran tv'n med disney på med høøøy lyd
Lurt det der med vannet..Tåler de vann da? Det kommer ikke vann inni medisinen?

Tv liker hun ikke uansett, har ikke ro i seg til det nei.. Og i morges var det samme styret med medisinen
Gammel 01-02-2008, 22:31   #6
Seniormedlem

Lindamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 2,232
Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Krynkel Vis post

Feil! Det var før i tiden. Nå gjelder ikke det lenger. Jeg har flere ganger blitt spurt på apoteket om jeg vet hva jeg skal gjøre for å sjekke om innhalatoren er tom. Ja, har jeg svart. Jeg kan legge den i vann. Nei, det stemmer ikke lenger. Det brukes andre ting under produksjon og stemmer ikke lenger.
Lindamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-02-2008, 23:43   #7
Seniormedlem

Krynkel sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.

Hva som er sagt nå vet jeg ikke, men dette ble sagt da poden startet med det for 5 1/2 år siden...
Uansett hører man også ganske greit om det er noe igjen ved å riste på den... og som sagt over her, ha alltid en i reserve hjemme

Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-02-2008, 13:12   #8
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,504
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har alltid medisin hjemme og når en spray er tom for medisin kommer det bare "pfff" og ikke et fult "poff" når man trykker på den. Det er mye hjelpestoffer i beholdren og man han høre "pulver" om man rister selv om den er tom for medisin.
Gammel 13-02-2008, 21:42   #9
Supermedlem

Rosin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 830
Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.

Minsten her har astma, jeg pleier å gi han noe spennende å holde i når han får medisin f.eks min mobil tlf Som oftest går det greit, men hender han slår seg helt vrang når han skal ha medisin, men da må jeg bare holde han fast for det er jo viktig at han får i seg medisinene.

Det der med når beholderen er tom har jeg og lurt på, spurte på apoteket og sa jeg synes det var så dårlig "futt" i sprayen, og spurte om det var sånn at det kom gradvis mindre og mindre medisin ut, til den tilslutt var tom, men hun svarte at det skulle komme full dose i hvert spray helt til den var tom, men jeg synes at det er lite futt i den på slutten altså...

+ + des -06
Rosin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-02-2008, 22:58   #10
Veteranmedlem

LineN sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 3,249
Blogginnlegg: 4
LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.

Ler litt av poff forklaringen deres.. Lurte litt på dette selv..
Hatt medisiner hjemme en uke nå så det er ganske nytt for oss dette..

Kan jeg komme med noen sikkert litt dumme spm?

Hvordan oppbevarer dere den medisinen dere bruker?
Hvordan oppbevarer dere den medisinen dere har når den andre er tom?
Hvordan oppbevarer dere den medisinen dere har med dere? Er det den samme medisinen som dere bruker til vanlig hjemme?
E april -07
A april -08
Takk!

LineN er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:36.