|
 |
28-04-2008, 11:51
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 477
|
Matinntoleranse, allergi og barnehage
|
|
Er så fortvilet nå. Jeg har hatt mange samtaler med barnehage rundt dette. Jeg har to barn på samme avdeling med sterk matinntoleranse, allergi. Jeg har sakt i fra at de skal ha tilsvarende mat som det de andre barna får. Og jeg har ikke pålagt de å lage noe som helst, men sakt at jeg må få beskjed i allefall dagen før, så jeg kan ordne noe tilsvarende. Og hvis de ikke husker det så si i fra samme dagen så ordner jeg det. Og alt virker så greit når vi har disse samtalene. Da skal vi til og med få en bok på plassen til barna hvor det står hva de har spist hver dag. Denne boken ser jeg aldri noe til. Jeg etterlyser, og det skjer fortsatt ikke noe.
Av og til når jeg kommer og henter ser jeg de karakteristiske røde kinnene, som tyder på at de har spist noe de ikke tåler. Og jeg spør hva de har spist, og får til svar at de kun har spist mat de tåler, og de ramser opp. Merkelig, for når jeg gir dette hjemme så kommer ingen reaksjon.
Jeg har spurt om jeg ikke kan får ha is, kake o.l de tåler i fryseren. Og får til svar at de spiser de ikke der. Men det skjer jo av og til på sparket, og da kommer de opp med helt andre ting til mine. Ikke gøy å måtte spise noe helt annet enn alle de andre barne når vi kan ordne det samme til de som de tåler.
Innimellom informerer de om hva de skal spise. Flott tenker jeg, nå har jeg nådd inn. Men som regel opplyser de ikke om hele måltidet, og da er jeg like langt.
Jeg syntes dette er så dårlig gjort overfor barna Og jeg blir veldig lei meg på dere vegne. Nå må jeg legge til at barna trives godt i barnehagen, bortsett fra dette.
En dag jeg kom overraskende på de under et måltid med knekkebrød, brunost og gulost, satt alle barna å spiste knekkebrød med pålegg bortsett fra mine, mine etterlyste pålegg da jeg kom (helt på slutten av måltidet). Jeg spurte de voksne, og de hadde glemt å finne frem brunosten mine barn tåler. Merkelig de hadde visst husket å ikke gi de melkeosten. Alle annsatte har ikke oversikten over hva de ikke tåler. Det henger en liste jeg har skrevet på kjøkkenet i barnehagen. Og personalet er veldig stabilt der, i tillegg til at mine barn har gått der i 2 år nå, og reagerer på samme mat.
I tillegg syntes jeg det er dårlig gjor å alltid servere mine til slutt, for det de må ha annen mat. Det kan noen ganger bare være at de må ha en annen type ost. Kan de ikk ta de når turen kommer til de. Dette er noe de merker. Og jeg får tilbakemeldinger fra andre foreldre i barnehage på at de får helt vondt av de i disse situasjonene.
Tusen takk for at du orket å lese, dette ble veldig rotete skrevet. Men det var deilig å få det ut. Og jeg håper noen har noen råd å komme med. Dette er også bare bitte litt av alt som har skjedd.
|
28-04-2008, 15:40
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,487
|
Sv: Matinntoleranse, allergi og barnehage
|
|
Denne frustrasjonen kjenenr jeg så altfor godt!
Lover å komme tilbake til deg med et lengre svar når jeg er i bedre form
|
|
30-04-2008, 21:39
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 57
|
|
|
  jeg hadde problem med datterens bhg,gikk tilslutt til kommunen (kommunal bhg) og de som leder bhg instansen, sa jeg nekta å betale kost og vifta saamtidig med skriv hvor det står at barn har rett på individuel tilpasning..  .da blei det orden på sakene. Fått skriv fra barnelege hva som som kan skje om ho eventuelt får i seg egg som jeg ga til styrer og sa jeg holdt ho ansvarlig for barnet mitt..hjalp det også. Stå på krava for barna deres..ingen andre gjør det.
|
|
|
30-04-2008, 21:45
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,105
|
|
|
Syns og du skal ta opp dette med styrer når du har tatt det opp så mange agnger på avdleinga og ikke blir hørt. Sånn skal det ikke være. Be om samtale med styrer og fortell hvordan du opplever det og si at du ikke når fram på avdelinga. Lykke til
05-05-2008, 23:51
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,001
|
|
|
Ta de topp med styrer. De har krav på likebehandling og det erfarer de ikke i den barnehagen. Det skal ikke være sånn at de neglisjerer barna og det du ber om på den måten. Tenk hvis de hadde hatt kraftige reaksjoner som krevde sykehusinnleggelse  respektløst
Matintoleranse bør ikke være et problem for barnehagen.
Ta med mat, ha det på tralla til avdeling, plassene til ungene , i kjøleskap og i fryser.
Jeg fyller opp plassen til lilleøster med yougurt, fruktmos, middager, melk etc. I kjøleskapet har hun osten sin, smøreost og evt mat hun trenger den dagen. I fryseren oppbevarer vi pizza, boller, is, kaker som hun kan spise når det er fest i barnehagen. Det er ikke ofte men jeg syns det er viktig at min datter skal få samme tilbud som de andre.
Det jeg kjøper av mat med unntak av middagsglass får jeg dekt av barnehagen. Når hun begynner på en stor barnsavdeling kjøper de inn maten hennes.
|
20-05-2008, 00:10
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,620
|
|
|
Dette ville jeg tatt opp med styrer.
Poden har masse matvareallergier, og har nå gått i barnehage i snart 4 år.
På kjøkkenet henger det en liste over hva han (og et par andre) ikke tåler, en henger lett synlig ved kjøleskapet så selv vikarene kan ikke overse lista.
Og er de usikre på noe så ringer de meg på jobb, og det syns jeg er flott.
De serverer ikke kake i barnehagen, men det hender de har is, kjeks, snop på bursdager og siden min gutt er ekstremt allergisk mot nøtter har han eget "lager" i barnehagen av ting han tåler.
Dette er faktisk ting barnehagen har kjøpt inn.
Barnehagen har også bestemt at han IKKE får sjokolade i barnehagen (selv om det er et par slag han tåler i moderate mengder) for å være helt på sikre siden.
Jeg har aldri opplevd at han har fått mat han ikke tåler i barnehagen, men jeg har en gang opplevd at de glemte å lage varm mat han tålte.
Da sa jeg i fra og det har aldri hendt igjen, hver gang det er varm mat så har de laget noe ekstra til han og en gutt til (med samme allergier).
Det er slik jeg mener det skal fungere, fordi dette er en tjeneste vi betaler for, og de burde vite hvor viktig kosten er for allergiske barn.
|
|
|
 |
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:13.
|