Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-05-2008, 09:15   #1
Supermedlem

Thea sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Nær Bergen
Meldinger: 928
MP Rating: 0% (0)
Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.
Nå trenger jeg hjelp!!

Gutten min på 7 fikk endelig en diagnose i går...men jeg husker ikke helt hva den heter...det var en langt og innviklet diagnose innenfor autisme, men jeg mener forkortelsen var PDD-dos, men jeg finner kun infor om PDD-nos på nettet. Er det noen som vet om det er noe som heter pdd-DOS???

Uansett var det på en måte godt å få en diagnose. Jeg har lenge trodd at det var Asperger, og denne diagnosen har veldig mye til felles med Asperger, men han mangler de sære interessene...ellers er han "lik" visstnok. Jeg kjenner jeg er sliten og vil helst bare grine, samtidig som jeg er lettet og håper og tror at han nå vil få hjelp i skolen. Skal ha møte med skolen før skoleslutt(han går i 1. klasse nå), og snakke om tilrettelegging.

Er det forresten noen som er inne på opplæringsplanen? Er det ikke slik at de med enkeltvedtak på seg, har rett til tilpasset opplæring selv om det ikke går på det faglige?? Han bør nemlig få trening i det sosial...feks i lekegrupper etc..

Må liksom vite litt hva jeg har å slå i bordet med, og hvilke rettigheter vi/han har nå...

Vel....det var meg for denne gang. Er glad for all hjelp jeg kan få!!
Gammel 23-05-2008, 09:35   #2
Seniormedlem

Theron sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 1,689
Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Nå trenger jeg hjelp!!

Hei

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye akkurat,
men vil starte med å gi deg en god
er nok blandete følelser her ja, men er nok bra å få en diagnose, lettere å få hjelp da!

Jeg er ikke sikker, men jeg tror, at du kan få hjelp på spørsmål om rettigheter osv hvis du henvender deg til feks
Læring og mestringssenteret i Bergen, dette er jo ganske nytt og få som vet om.

om de har erfaring med den diagnosen dere har fått aner jeg ikke, men jeg kjenner flere som har fått god hjelp via her,de har kontakter osv og har vært i gamet før.

Du finner info her:

http://www.helse-bergen.no/avd/lms/

men igjen, aaaaaner ikke om det her er til hjelp, men skader ikke å høre.

Lykke til!

http://www.sloganizer.net/en/

Member of AF`s jaktlag
Theron er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-05-2008, 10:16   #3
Seniormedlem

E-78 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,692
E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sender over en
Har selv en gutt på 7 år som har diagnosen barneautist.
Leser mye inne på www.bokstavbarna.no.

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.
E-78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-05-2008, 12:55   #4
Supermedlem

Thea sin avatar

Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.

Takk for svar så langt. Mener å huske(etter å ha surfa på nettet) at diagnosen heter: gjennomgående uspesifik autismespekterforstyrrelse...jadda..kjempelett å gå å huske på
Gammel 23-05-2008, 13:01   #5
Supermedlem

heldiggrisen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 885
heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.

Kanskje det står noe som kan hjelpe deg i forhold til hva dere har rett på her?

http://www.utdanningsdirektoratet.no...go_rev2004.pdf

02 05 06

heldiggrisen er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 08:37   #6
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Thea Vis post
Er det forresten noen som er inne på opplæringsplanen? Er det ikke slik at de med enkeltvedtak på seg, har rett til tilpasset opplæring selv om det ikke går på det faglige?? Han bør nemlig få trening i det sosial...feks i lekegrupper etc..

Må liksom vite litt hva jeg har å slå i bordet med, og hvilke rettigheter vi/han har nå...

Vel....det var meg for denne gang. Er glad for all hjelp jeg kan få!!
PPT kan sikkert svare mer om enkeltvedtak og slikt, men det er vel vanligvis sånn at han (i utgangspunktet uavhengig av diagnose) har krav på spesialpedagogisk hjelp/opplæring om det er nødvendig. Det er PPT som vurderer nødvendigheten. Også er det skolen som bestemmer hvordan det kan gjennomføres. Da ved hjelp av spesialpedagog på enkeltvedtak f.eks, eller ved hjelp av ekstra ressurser/ekstra voksen i klasserommet - enten på enkeltvedtak eller dekt av de ekstra ressursene skolen har tilgjengelig for dette formålet.

Min gutt får f.eks 100% spesialpedagogisk opplæring på skolen til høsten, hvorav litt over halvparten med spes.ped og litt under halvparten med lærer 2. De skal da jobbe med alt som står i IOP, og der står både ting relatert til lesing og læring og fag og sånt, påkledning og egenhjelp (f.eks toalettbesøk), spisesituasjoner og sosiale situasjoner.
Men det kan han få hjelp til uten enkeltvedtak også, hvis skolen gutten din går på har effektive assistenter (går av skolens ekstra ressurser) som legger dette inn i det daglige. Men da blir det ikke med IOP i bunnen, som det er en fordel å ha.

Kortversjonen: hvis han har behov for spesialpedagogisk opplæring har han også krav på IOP, og i arbeidet med IOP skal du som forelder være involvert. Begynn hos PPT hvis skolen ikke har gjort noe hittil
Gammel 06-06-2008, 01:23   #7
Seniormedlem

Mette-marit sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 2,614
Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.

Hei!

Mitt barn fikk uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som første diagnose, jeg mener dette egentlig betyr: "hører til under autisme spekteret men ikke helt funnet ut hvor enda"...

Etter endel mer utredning fikk han infantil autisme /barneautisme og godt fungerende som diagnose. Det de mener her på habiliteringstjenesten hos oss (og jeg har inntrykk av at de mener forskjellig alle mann), er at Infantilautisme diagnosen kan deles i to, der den ene er dårlig fungerende (altså den vanlige autismen som du leser om, ca 70 % har tilbakestående som tilleggsdiagnose) og en er godt fungerende (vil fungere som en med aspergersyndrom når man blir voksen). Så har du A-typisk autisme, og aspergersyndrom. I tillegg har mange autister tilleggsdiagnoser.

Annbefaler at du kommer deg inn på nett steder der du finner andre mammaer i samme situasjon, der får man MYE tips, som man ikke kan lese seg til ellers. I tillegg er det godt å snakke med noen som har vært der du er nå. For det er en utrolig tøff tid du er igjennom. Ønsker deg all lykke til, og bare si i fra hvis du trenger en prat!
Mette-marit er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-06-2008, 16:58   #8
Supermedlem

Thea sin avatar

Idag hadde vi møte med BUP, ppt og skole, og da var ordlyden av en eller annen grunn forandret i diagnosen. Da var det nettopp det samme som du skriver Mette- Marit : "uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse". Fikk ikke spurt om hvorfor den var endret, men skal tilbake mandag, og da vil jeg spørre!
Gammel 16-06-2008, 20:24   #9
Seniormedlem

Blesha sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,820
Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.

Gutten deres har rett til å få en IOP (individuell opplæringsplan), som lages av de ansvarlige for dette på skolen han går på. Deretter må planen godkjennes av PPT, for å se at den stemmer overens med barnet sitt behov og ressursene som er tilgjengelige. Etter som jeg forstår kommer den etter det tilbake til skolen, og rektor fatter et vedtak. Denne prosessen er vi selv i nå. Du kan gjerne kontakte meg på privat melding om du ønsker det, Thea.

Gutten vår satt bakovervendt i Britax Two Way Elite til han var 5 1/2 år. Bakovervendt er tryggest!
Blesha er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-06-2008, 19:04   #10
Supermedlem

Thea sin avatar

Grunnen til at ordlyden på diagnosen var litt forskjellig fra sist, var visstnok at det var en dansk måte å si det på, og en norsk...var samme diagnosen iallfall!

Det som skjer nå er at BUP sender en oppsummering og sluttvurdering med diagnose til PPT. PPt gir så en sakkyndig vurdering der de uttaler seg om hva gutten vår har behov for av hjelp og tilrettelegging på skolen, og hvor mye ressurser som bør sette av til dette. PPT sendet så denne vurderingen til skolen, hvor rektor til slutt fatter et vedtak.

IOP-plan skal være ferdig til 1. oktober, men blir laget utenom alt av vedtak og slikt noe.

De 4 timene med tilrettelegging han til nå har fått, varer kun fram til et nytt vedtak blir fattet. Rektor gav klart uttrykk for at han skjønte at her trengtes det ressurser, men så var det de penga da...er spent på hva som skjer!!

Vel, jeg kjenner at jeg svømmer litt mot overflaten og føler jeg kan klare å puste litt igjen!

God helg alle sammen!

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:46.