Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Barn med spesielle behov
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-03-2008, 13:13   #1
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 12,179
MP Rating: 100% (10)
Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
Så artig dette skulle være da!! Om barn og språk.

Dette er ikke kjekt.

Kristian, som blir 5 år i mai, har slitt med hørselen til han var ca 4 år. Dette resulterte i dårlig språk, dårlig forståelse osv.
Han sliter også med motorikken.
Men han får hjelp, og har det siste halve året tatt innpå med et år, og ligger nå på ca 3,5 år mtp nivå.

Så har vi Silje, som ble 6 år i september.
Hun har også vært sent med språket, og da språket ko, var det veldig umodent.
Vi jobber veldig med det hjemme. Bruker utviklingsstøttende kommunikasjon.

Allerede i barnehagen ble det satt fokus på språket hennes, men ingenting ble gjort pga kapasitetproblemer.
Dessuten var ped.lederen på hennes avdeling sykemeldt hele det siste året hennes, så tiltakene var litt bob-bob.

Men som sagt er vi opptatte av dette hjemme, så vi gjør så godt vi kan, uten at det synes å hjelpe så mye.

Da hun begynte på skolen, ble hun henvist til logoped pga uttale. Logopeden er innom 20 minutter en gang i uka.

Nå ringte logopeden meg, og fortalte om screeningen (6-16 år) hun hadde tatt av Silje før påske, og at hun var blitt veldig bekymret.

Silje ligger langt under forventet nivå. Dette gjelder uttale, ordforråd, begreper osv.

Så hun lurte på hørselen, men hørselen er sjekket på sykehuset var 2 og 5 år, så den er bra.

Dette er så utrolig leit! Så i tillegg ser jeg at Tuverten ikke henger helt med på språkutviklingen hun heller. Forståelsen er bra da.

Men huff! Vi gjør det vi kan, logopeden synes at det ikke er stort mer vi kan gjøre, for vi gjør de rette tingene.

Fikk tips om Rim-Lotto, så det skal vi kjøpe inn.

Men hvorfor skal det være slik da!?! Jeg vet at jeg pratet bra som liten. Mannen min vet jeg ikke noe om, for svigermor husker ikke.

Litt lei meg nå ja..
Gammel 26-03-2008, 14:47   #2
Seniormedlem

Jacobs_mamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 1,569
MP Rating: 0% (0)
Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.
Sv: Så artig dette skulle være da!! Om barn og språk.

Huff, förstår gott hur du har det...
Tycker det verkar som kommunen dere bor i har ett stort problem! Speciellt när barnet kommit upp i skolåldern och inte får den hjälp det behöver! Det är ju skandal!!!

Eldstemann har fått hjälp i bhg i snart 2 år. Han har precis fått en "diagnos" - specifikk språkvanske. Vet inte så mycket om den, men han har spec.ped 2 ggr i veckan (4 timmar) och de pratar om att han ska få 5 timmar i veckan i skolan. Men, det är bara sånt de planerar, vi ska ha något samtal med rektor, lärare, spec.ped och ped.leder nu i vår.

De 2 yngre barnen har inte varit tidiga med språket heller, men de har varit annerledes. De har babblat, förstått och den där magkänslan som jag hade med 5-åringen har jag inte haft med dem. Men, de har inte varit tidiga.

Jag har i perioder haft det tungt, känt mig makteslös. Man vill ju bara att ens barn ska ha lika stora chanser i livet som "andra" barn. Varför fick mitt barn detta problem? Gjorde JAG något fel när han var liten?

Det går fortfarande framåt för min 5-åring. Han saknar 1 lyd, L. Förståelsen kommer sig, och de synsar om att detta problem kommer han att växa ifrån under de första skolåren. Men vem vet... Ibland är det som han inte hänger med. Han kan fråga samma spörsmål flera gånger, jag förklarar för honom på flera olika sätt och han verkar inte förstå det ändå.

Är väldigt spänd på hur skolgången blir, kommer han att bli retad för sitt språk? Kommer det att bli bättre? KOmmer han att klara att sitta still vid pulten sin? (han kan vara en del okoncentrerad och har för tiden en stor maurtuo i buksa verkar det som )

Nu måste du får hjälp!!! Du kan inte klara detta själv! Du behöver utbildade personer som kan testa barnet, ge det den hjälp det behöver! Det är ett barns rätt!

Stå på!
Gammel 26-03-2008, 18:54   #3
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Så leit å høre

Du sier at logopeden mener dere gjør det rette - og at det ikke er mer å gjøre... Da er det viktig å huske at en logoped jobber med uttale av lyder og ord. Når det kommer til språkforståelse, begrepsforståelse, passivt vs aktivt ordforråd, sammensetning av lyder, bruk av begreper, sammensetning av ord til setninger osv. er det langt flere fagfelter man er innom enn bare logopedi.
Og - det er laaaangt utover det du kan forvente å sette deg inn i som mamma! Og det skal faktisk være lov å være mamma også, uten å ha dårlig samvittighet hvert sekund man ikke bruker fritiden sin på noe som er språkfremmende for barna...

Har PPT vært inne i bildet for en helhetlig vurdering av eldstejenta di? Hvis de ikke har kompetanse, kan de henvise videre til kompetansesentre som har mye kunnskap om forskjellige typer språkvansker. Du kan også få en mer medisinsk utredning - det er jo her hørselstester slikt "hører hjemme", så jeg regner vel med at dere har vært gjennom det.
Du har jo direkte kjennskap til PPT fra før - kanskje du kan forhøre deg direkte med dem? Du er slett ikke avhengig av at skolen henviser dit!

Også har jeg en liten kommentar/historie: min lillegutt på 5 år snakker nesten ikke. Eller det er en underdrivelse - av de ordene han sier kan andre forstå mamma, pappa og bade.
Det ble gjort tester for å se hva hans språkforståelse var, og han gjorde det temmelig dårlig. Tester hvor det ble snakket til han - og han ble forventet å enten gjøre noe (han har litt dårlig finmotorikk), eller svare på en spesifikk måte (vanskelig når du har manglende språk). Så satt på spissen ble det han forsto målt ut fra det han klarte å prestere, og testresultatene ble elendige.
Det øyeblikket han ble gitt ikke-verbale tester, dvs hvor han ble vist ting og hvordan han skulle gjøre det, (vist et bilde av et eple, av en appelsin, også ble de lagt i samme bunke f.eks), så viste det seg at hans begrepsforståelse og intelligens er helt gjennomsnittlig for alderen!
Men han har rett og slett litt problemer med å få med seg det som blir sagt, prosessere det, og respondere innenfor den tiden og på den måten tidligere tester har lagt opp til. Og på talespråkprøver scorer han jo 0, siden han ikke har noe talespråk. Men det vil jo ikke si at han ikke kan forstå, og kommunisere!
Bare for å si at det er ikke alltid slike standardtester gir hele svaret
Gammel 26-03-2008, 21:23   #4
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.

Ppt har ikke vært inne i bildet, men logopeden sa hun skulle kontakte de nå, om det var greit for meg.

Det er selvfølgelig greit for meg. Hun sliter jo med skolen pga dette, så vi tar i mot all hjelp vi kan få.

S er ikke bare umoden i språket, men også til sinns. Hun søker gjerne til barn som er et år yngre enn seg.

Det jeg skal gjøre selv, i første omgang, er å få ny kontroll av hørsel, samt en synstest.

Nå er jeg litt sliten i hodet. Jeg har sendt mail til klasseforstander til Silje, i alle fall.

Synstest og hørselstest, må vel innom helsestasjonen en tur da? Eller kanskje fastlegen kan hjelpe meg?
Gammel 27-03-2008, 00:10   #5
Seniormedlem

Lindamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 2,232
Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.

Du kan gå til en optiker for å sjekke synet. Hørselen kan helsesøster på skolen hjelpe deg med eller du kan gå til fastlegen å få henvisning til ØNH-lege. Få inn PPT så fort som mulig for utredning.
Lindamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 21:52   #6
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Dette var ikke lett å finne ut av.

Klasseforstander sier jeg skal kontakte helsesøster på helsestasjonen. På helsestasjonen får jeg beskjed om at hun nå tilhører skolen, og at jeg må kontakte helsesøster der. Hun er der visst på tirsdager.

Så da får jeg ringe kontoret på skolen på tirsdag, og er jeg heldig så slipper den strenge sekretæren meg videre.

Jeg skal til fastlegen vår til mandag, så jeg får snakke litt med han også..
Gammel 28-03-2008, 22:06   #7
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Fastlegen kan fint henvise til ØNH og øyelege
Og PPT kan du kontakte selv!
Gammel 28-03-2008, 22:51   #8
Seniormedlem

E-78 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,692
E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Huff. Det skal jammen ikke være enkelt for deg og dine. Jeg har selv en autist som sliter m språket og nå blir yngstemann også meldt opp til PPT pga språkvansker. Send meg gjerne en PM hvis du trenger å "prate" litt.

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.
E-78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-03-2008, 13:18   #9
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 935
Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.Fimbo har en strålende fremtid.

Det stemmer at du må kontakte helsesøster på skolen, og ikke helsesøster på helsestasjonen. Når de begynner på skolen, blir journalene fra helsestasjonen overført dit - selv om de i vårt tilfelle er på samme kontor...

Helsesøster kan utføre både syns- og hørselstest, men jeg tror du må til fastlegen for å få henvisning videre, dersom noe unormalt blir oppdaget hos helsesøster.

Fimbo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-03-2008, 13:55   #10
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Hørselen ble sjekket ved 5-årskontrollen. Da på sykehuset. Den var fin.
Synet ble sjekket på helsestasjonen under samme kontroll. Hun bestod den. Så om det er noe, er det vel langsynhet. Lillebroren er langsynt, og jeg var langsynt frem til jeg plutselig ble nærsynt.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:00.