|
|
|
15-12-2007, 15:58
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
|
Slutte med babyhaler/pustekammer (men fortsette med medisin)
|
|
Myggen øver, og det er ikke lett...
Jeg og legen har blitt enige om å la han øve seg på diskus, slik at han slipper bruke spray med babyhaler når han er skolegutt.
Hensikta er at han skal klare håndtere medisinen helt selv og at den ikke skal ta så stor plass...
Legen mente diskus var det enkleste, men det er jammen ikke lett.
Foreløpig stopper medisinen i halsen, og kommer ikke helt ned.
Har drevet på i flere uker nå, men har pause til etter jul for Myggen var lei.
Da skal vi begynne igjen.
Noen med erfaringer fra overgangen? Tips?
Bruker selv astmamedisiner, og vet jo hvordan det brukes... men klarer ikke få Myggen til å forstå at han må "puste" det hardt inn helt ned i lungene liksom.
|
|
|
15-12-2007, 16:12
|
|
Moderator
Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 8,338
|
Sv: Slutte med babyhaler/pustekammer (men fortsette med medisin)
|
|
Min datter fikset ikke overgangen og fikk da heller bruke Airomir autohaler, noe som fungerte kjempebra. (hun brukte AeroBec autohaler i tillegg - samme som pulmicort)
Mye enklere enn diskus.
|
|
|
15-12-2007, 16:17
|
|
Moderator
Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 6,003
|
|
|
takla heller ikkje overgangen fra babyhaler til diskus.
Først no i haust klarte han å lære seg teknikken. Han var da 7 1/2 år...
Babyhaler på skulen har fungert heilt fint her hos oss
|
15-12-2007, 18:03
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,504
|
|
|
Overlegen på Ahus mente at barna burde være over 8 år før de slutta med pustekammer. AeroChamber skal være fin til de litt større barna.
|
|
15-12-2007, 23:51
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 2,232
|
|
|
Jeg trodde ikke at så små barn pleide å få til den teknikken som trengs for å ta medisinen skikkelig. Spesielt ikke når de er tette. Min eldste har prøvd diskus ved et ganger men har hatt for dårlig teknikk for å få det til. Det er først nå som han er 9 år og går i 4 klasse at han klarte diskusen. Nå syns ikke jeg at det er så ille ta med en babyhaler eller aerochamper (den er litt mindre enn babyhaler). Det er verre de gangene han har trengt å ta med forstøveren. Den er stor og tung. Nå har det bare skjedd et par ganger og vi har ingen reiseforstøver. Nå trenger han heldigvis ikke forstøverapparat lenger.
|
|
16-12-2007, 07:50
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,504
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Lindamor
Jeg trodde ikke at så små barn pleide å få til den teknikken som trengs for å ta medisinen skikkelig. Spesielt ikke når de er tette. Min eldste har prøvd diskus ved et ganger men har hatt for dårlig teknikk for å få det til. Det er først nå som han er 9 år og går i 4 klasse at han klarte diskusen. Nå syns ikke jeg at det er så ille ta med en babyhaler eller aerochamper (den er litt mindre enn babyhaler). Det er verre de gangene han har trengt å ta med forstøveren. Den er stor og tung. Nå har det bare skjedd et par ganger og vi har ingen reiseforstøver. Nå trenger han heldigvis ikke forstøverapparat lenger.
|
Det finnes små forstøvere også (passer ikke så bra til pulmicort). Den vi har fått nå går på batteri, lager ikk en lyd og passer i en liten belteveske! Det ble en helt nu verden for oss, og jeg kunne ta med Liten på juleshopping uten å måtte planlegge tiden så nøye; når det var medisintid satte vi oss bare på et litt rolig sted og han fikk dampen sin før vi gikk videre
|
|
16-12-2007, 08:31
|
|
Moderator
|
|
|
Vi hadde en egen forstøver stående på skolen vi, da mellomsøs brukte det.
Men altså, autohaler som jeg skrev om over her er spray som ikke kan taes feil. Den ble anbefalt av Gisle Rød (overlege ved voksentoppen og Strømmen barnelegesenter) til dattern min når hun egentlig skulle over på Diskus. Den fungerte kjempebra i de periodene hun ikke trengte forstøveren (noe hun dessverre nesten alltid gjorde da - i allefall høst/vinter/vår).
Liten og nett i forhold til å måtte dra med seg aerochamber og babyhaler.
|
|
|
16-12-2007, 09:56
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
|
|
|
Kanskje jeg skal høre med legen om andre alternativer en diskus.
Forstøverapparat på batteri som er bittelite har han fått, det er med i sekken på turer og slikt. Det fungerer veldigt bra, og så kjekt at det går på vanlige penlight batterier
Det er greit med babyhaler, men den tar stor plass i sekken... og Myggen vil gjerne ha noe han kan fikse helt selv som ikke er så digert.
Kikka på den autohaleren, men det er jo i praksis det samme som en vanlig spray. Man må puste inn akkurat når medisinen kommer, og den timingen syns Myggen er vanskelig.
Sist endret av Krynkel; 16-12-2007 kl 09:59.
|
|
|
16-12-2007, 10:04
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 411
|
|
|
Vi brukte også litt tid på overgangen fra babyhaler til diskus, og han fikk da en periode hvor han var ekstra tett pga han ikke fikk medisinen ordentlig inn.
Men vi sa til han at han måtte puste all luften ut av magen kjempefort, og så ta diskusen til munnen og trekke inn all pusten igjen kjempefort. Av og til var det spennende å stå foran speilet og se hvordan magen og brystkassen beveget seg. Dessuten var han veldig stolt over å kunne bruke den nye medisinen, og ikke "babymedisinen" lengre, dette ble en drivkraft for han selv.
Lykke til!
|
|
|
16-12-2007, 10:29
|
|
Moderator
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Lutten
Kikka på den autohaleren, men det er jo i praksis det samme som en vanlig spray. Man må puste inn akkurat når medisinen kommer, og den timingen syns Myggen er vanskelig.
|
Den er laget slik at man ikke kan gjøre det feil - det er det som er så utrolig bra med den. Den løser ikke ut dosen med medisin før man puster riktig inn. Mitt astmabarn hadde akkurat samme problem som poden din - og de aller fleste i overgangsfasen.
Anbefaler å i alle fall prøve før du forkaster den, det er verdt forsøket. :erfart:
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:52.
|