Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-03-2008, 19:25   #1
Supermedlem
 
LynxLynx sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 766
MP Rating: 0% (0)
LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.
Baby-led weaning

Da har vi begynt med baby-led weaning, og det måtte jo foreviges! LilleLynx smattet og sikla og likte både pære og knekkebrød!


Klikk på bildet for å se det i full størrelse.


Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
__________________
Attføring og rehab bør gi rett til foreldrepenger

LynxLynx er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-03-2008, 23:18   #2
Supermedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 524
MP Rating: 0% (0)
Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.
Sv: Baby-led weaning

Høres spennende ut dette syntes jeg. Skriv gjerne litt om dette. I korte trekk. Hvordan øker en mengden og sånt?
__________________
Jeg er "despo".
Ida og Isak´s mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-03-2008, 12:08   #3
Supermedlem
 
LynxLynx sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 766
MP Rating: 0% (0)
LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Baby-led weaning

Sitat:
Opprinnelig postet av Ida og Isak´s mamma Vis post
Høres spennende ut dette syntes jeg. Skriv gjerne litt om dette. I korte trekk. Hvordan øker en mengden og sånt?
Nå er jo ikke jeg noen ekspert,da. Har så smått begynt.

Men i korte trekk går det ut på å presentere babyen for "fingermat" og la barnet utforske smaker, lukter og teksturer i eget tempo. Når barnet kan sitte med minimal støtte, kan gripe og føre til munnen er tiden inne for å bruke disse ferdighetene. Den første tiden er det ikke mye som går ned, tungerefleksen er ikke helt borte enda. Så biter kommer gjerne ut igjen. Etterhvert som tungerefleksen avtar og barnet lærer seg å tygge og svelge blir matintaket større, så det regulerer seg selv. Det finnes masse info på nett, det meste på engelsk.

Sitat:

Ideas for first foods:

The best things seem to be things that are easiest to keep hold of while the baby is exploring it, for example broccoli with a decent stem on to act as a handle.

Fruit and vegetables

Cut up into chip-shaped pieces (a crinkle chip cutter may be useful).
Cook (e.g. boil or steam) vegetables until soft.
Ripe, soft fruit such as pear, banana, mango, melon and avocado seem ideal to try, but may be too slippery for babies to manage until they are a bit older. Other fruit such as apples may break into sharp pieces if uncooked, but turn to mush when cooked. When cooking vegetables such as carrots or broccoli, they need to be soft enough to eat, but not so soft that they crumble in the baby's grasp.
Roasted vegetables (whatever is in season - e.g. potato wedges, sweet potato, carrot, parsnip, beetroot).

Meat and Fish

Make sure lumps of meat are big enough for baby to grasp and chew - baby will spit out the membranes, but swallow the juice.

Finger food snacks

Pear, Apple, Banana
Cucumber, Carrot sticks
Breadsticks, Rice Cakes, Oatcakes, Toast fingers.
Cheddar cheese, pear, cucumber, bread
Breakfast cereals
Dried fruit (e.g. apricots)
Peas, raisins - once the pincer grip is perfected!

The important thing to do is double your quantity, half to mush up and throw on floor, half to eat!

Foods to avoid initially:

Wheat - if allergies in the family.
Dairy - if allergies in the family.
Eggs - if allergies in the family.
Citrus - if allergies in the family.
Strawberries and Kiwi - if allergies in the family.
Nuts - until 1 year, and then no whole nuts until the danger of choking is past.
Honey - until 1 year.
Added salt and sugar.
Apples and grapes - may be a choking hazard until baby is proficient at eating.
http://www.borstvoeding.com/voedseli...uidelines.html

http://www.independent.co.uk/life-st...od-428164.html
__________________
Attføring og rehab bør gi rett til foreldrepenger

LynxLynx er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-03-2008, 20:23   #4
Medlem
 
Paprika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 174
MP Rating: 0% (0)
Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.Paprika er fantastisk mot andre.
Sv: Baby-led weaning

Heia LynxLynx!

Jeg vurderte også å begynne med dette, men feiget ut
Følte lille Chilli trengte mer mat, og var veldig usikker på om hun ville få i seg noe særlig når hun spiste slik selv. I tillegg er det jo utrolig tidkrevende, da...er det ikke??? Vet det er en DÅRLIG unnskyldning

Eller??? Hva er din erfaring så langt?

FANTASTISKE BILDER!!! Nydelig skatt!
__________________
Lille Chilli sept -07
Store Chilli okt -03
Paprika er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-03-2008, 20:47   #5
Veteranmedlem
 
Sybil sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 3,115
MP Rating: 0% (0)
Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.
Sv: Baby-led weaning

Så koselige bilder!

Jeg har selv en gutt på 2 år flasket opp på babyled weaning og det gikk kjempebra.

Å øke mengden er ikke en problemstilling, spiser de opp får de vel bare mer!

paprika; min opplevelse var at det ikke var tidkrevende, for vi satt M der med oss og han spiste mens vi spiste. 14 mnd gammel spiste han youghurt og supper selv, f.eks, og vi har aldri måttet mate han. Jeg synes det virker tidkrevende med mating jeg!
__________________
April 2006

April 2008
Sybil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-03-2008, 22:18   #6
Supermedlem
 
riina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 774
MP Rating: 100% (3)
riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.
Sv: Baby-led weaning

JEg har så lysst til å prøve på dette, men er så innmari redd for at han skal sette noe i halsen. Det er mitt største mareritt, og jeg tror ikke jeg har nerver til å gjennomføre dette jeg. Mannen har heller ikke, han nekter på at det er mulig å la Lille L spise en pære på egenhånd. Ser jo at det sies at de svært sjelden setter noe i halsen, men, alle barn er vel ulike- og jeg er bare heeelt sikker på at min er unntaket som setter ALT i halsen! Og mamman kommer til å bli helt nervevrak!
__________________
riina
verdens heldigste mamma til keiserene
storebror P mars 02 og lillebror L oktober 07
You don’t raise heroes, you raise sons. And if you treat them like sons,
they’ll turn out to be heroes, even if it’s just in your own eyes.
riina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-03-2008, 23:02   #7
Supermedlem
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 735
MP Rating: 0% (0)
Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Baby-led weaning

Sitat:
Opprinnelig postet av riina Vis post
JEg har så lysst til å prøve på dette, men er så innmari redd for at han skal sette noe i halsen. Det er mitt største mareritt, og jeg tror ikke jeg har nerver til å gjennomføre dette jeg. Mannen har heller ikke, han nekter på at det er mulig å la Lille L spise en pære på egenhånd. Ser jo at det sies at de svært sjelden setter noe i halsen, men, alle barn er vel ulike- og jeg er bare heeelt sikker på at min er unntaket som setter ALT i halsen! Og mamman kommer til å bli helt nervevrak!
Me too
Er imponert over dere som tørr dette, skulle gjerne vært like tøff!
__________________
P-96, A-05, M-07
Kreps-77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2008, 00:50   #8
Veteranmedlem
 
Sybil sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 3,115
MP Rating: 0% (0)
Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.Sybil har en strålende fremtid.
Sv: Baby-led weaning

Fakta er at unger som putter mat inn i munnen selv har mye mer kontroll over den enn unger som får maten inn med skje. De bruker tunge og gane til å kontrollere maten.

En godt moden pære f.eks kan umulig være noe problem for noen unge.
Eple, er litt verre, for der kan biter knekke av litt lettere.

Det er forskjell på å sette i halsen og å sette ting i halsen.
Min har satt mye i halsen han, men litt hosting og harking, så har det kommet opp igjen eller gått ned i magen. Han har aldri holdt på å kveles, men det så selvsagt slik ut noen ganger og da hadde jeg hjertet i halsen. Dette var mest i begynnelsen, og regelen er vel slik at klarer de å putte det i munnen med pinsettgrepet, så klarer de å bearbeide det også. Det er faktisk veldig bra motorisk trening for ungene.

Tidligere begynte de med mat i 3-4 mnd alder, og så fikk ungene spise selv skorper osv, ved 5-6 mnd alder. Det sier seg selv at man ikke kan la en 3 mnd gammel baby spise selv, men filosofien om grøt først har fulgt med selv om aldersgrensen for når man skal introdusere fast føde har økt.

De fleste babyer har ved 6 mnd alder utviklet evnen til å spise selv. Bare prøv! kavring og modne pærer er fine å begynne med. En hel pære med skall på så den er lett å holde er bra.

Dette ble langt, men det engasjerer meg sånn!

Hehe nå googlet jeg BLW og det var jamen mange treff. Da jeg drev med dette for 1.5 år siden var det ett treff! www.babyledweaning.com

på youtube er det tilogmed mange videoer!
__________________
April 2006

April 2008
Sybil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2008, 01:43   #9
Supermedlem
 
LynxLynx sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 766
MP Rating: 0% (0)
LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Baby-led weaning

Så flott at du forteller, Sybil! Jeg har jo ingen lang erfaring med dette.

Ang å sette ting i halsen: Ja, det gjør han. Og så kommer det ut igjen. Det virker som om han har begynt å skjønne at han må gjøre ett eller annet med de store bitene, men har ikke lært seg å tygge enda. Når han får en stor bit i munnen kommer den ut før han prøver å svelge den.
__________________
Attføring og rehab bør gi rett til foreldrepenger

LynxLynx er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2008, 02:17   #10
Veteranmedlem
 
maylen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,944
MP Rating: 0% (0)
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.
Sv: Baby-led weaning

Vi ble bedt om å gi knekkebrød med frø osv til Ane for å trene opp tungen på barnehabiliteringa når vi var der med spiseproblemene hennes. Der sa de at det beste er å la barna forsøke selv, gjerne noe som blir mykt blandet med spytt med litt småbiter som frø, da de gradvis vil få bedre tungekontroll osv. Hun var ikke gammel før hun tygde toy uten problemer. Tror det var knekkebrød med sesamfrø vi startet med.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:44.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com