Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-08-2008, 18:11   #1
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,261
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Anbefalingen er vel å fullamme i 6 mnd for å så begynne å gi litt fast føde. Jeg lurer på om det er noen fordeler (og ulemper) med å begynne tidlig med grøt? Jeg mener å ha lest at barnen visstnok skal ha lettere å lære seg å like forskjellige ting en hvis man introduser fast føde tidlig. Noen som vet om dette stemmer? Og er det noen andre fordeler med å begynne med grøt fra 4 mnd? Hva er deres erfaring?
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-08-2008, 20:15   #2
(-:
Supermedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 752
MP Rating: 0% (0)
(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Fordeler:
- Eldre slektninger maser mindre om å komme i gang med fast føde...
- Hvis alternativet er mme, er fast føde smartere fordi man da lettere unngår sugeforvirring, at barnet foretrekker flasken og nedgang i melkeproduksjonen.
- Far kan delta mer med matingen

Ulemper:
- Barnets tarm er ennå umoden; kan lettere få magevondt, må passe på hva man gir (en del begrensninger)
- Antagelig litt større risiko for allergi (og diabetes og eksem? husker ikke helt...men har lest noe om det)
- Lettere å få ubalanse i næringsinntaket (mm er perfekt balansert, bortsett fra d-vitamin)
- Grøtperioden blir lenger, og det er veldig upraktisk å ta med grøt på tur! (Pupp og brød er enklere...)
__________________
-03
-04
nov. 07
(-: er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-08-2008, 21:50   #3
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,093
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Sitat:
Opprinnelig postet av Lykkelig77 Vis post
Jeg mener å ha lest at barnen visstnok skal ha lettere å lære seg å like forskjellige ting en hvis man introduser fast føde tidlig.
Dette vil jeg påstå at er humbug. Hvor allsidige barna blir i kosten, blir hva vi som foreldre gjør det til. Feks er vi allsidige i kosten? Er vi kresne? Barna lærer mer av hva vi gjør enn hva vi sier.

Deretter, hvordan legger vi opp matvanene og måltidene våre? Aksepterer vi at barna skal være kresne, oppmuntrer vi? Varierer vi? Legger vi opp til at de skal spise allsidig?

Nei, jeg har ingen som helst tro på at innføring av mat ved 4 mnd alder kontra 6 mnd alder skal bety det store når det gjelder å få barn som spiser det meste.

Våre barn er veldig allsidige i matveien, og jeg blir reint flau på mange foreldres vegne når vi er på besøk eller har besøk her og har barn som er så kresne at du vil ikke tro det! Hos de aller fleste med over normalt kresne barn som jeg kjenner, er det utelukkende foreldrene som har lagt opp til det selv. Ikke når de innførte fast føde, men matvanene de selv har gitt barna sine ved å gjøre seg selv en skikkelig bjørnetjeneste for både seg selv og barna sine.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-08-2008, 22:06   #4
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 1,670
MP Rating: 0% (0)
Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Jeg hadde flaskebaby og prøvde å gi litt velling/tynn grøt ved 4 mnd alder som tillegg.

Ulemper:

- Å suge ut fra flaska ville han ikke for det var tyngre enn det han var vant til.

- Skje skjønte han ikke hva var.

Fordeler:

- Ingen


Jeg la projektet på hylla og ga litt ekstra MME ved hvert måltid. Ved 5 mnd alder gikk det litt bedre, men han spiste ikke grøt skikkelig før han var 6 mnd.
__________________
Gutt født mai -06

Jente født aug -08
Simane er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 10:46   #5
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,261
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Takker for svar Jeg er enig med deg Berta - det med at barnen skulle bli mindre kresne av å få innført fast føde fra 4 mnd er nok bare noe noen har funnet på for å forsvare det

Men hvis man har et fullammet barn og valget står mellom å begynne med litt mme eller grøt - da faller valget på grøt eller? (tenker da på fra 4-5 mnd)
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 11:00   #6
Veteranmedlem
 
charlie sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,122
MP Rating: 0% (0)
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

jeg har begynt tidlig med begge mine.

den ene fikk MME tidlig, og istedetfor å øke ytterligere på MME (det er grense for hvor mye MME man bør ha om dagen, fordi man kan få "vitamin-overdose" av beriket mat). den andre fikk det fordi ca ved 3 mnd alder klarte ikke mora å levere nok, og det var da alternativ til å innføre MME (skulle man først begynne med noe annet kunne vi like gjerne prøve litt grøt som å innføre MME.)

det gikk veldig fint for oss. brukte litt maltekstrakt til å begynne med for magens del, og var nøye med at det skulle være alderstilpasset, men ellers ingen problemer.

fordeler: mine unger ble mette!!!
__________________
hilsen fra


Charlie & Prinsessen, født 02.06.2003 og Tingeling, født 02.11.2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 15:42   #7
Seniormedlem
 
Pipling sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Sted: mellom de 7 fjell
Meldinger: 1,981
MP Rating: 0% (0)
Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.Pipling har en strålende fremtid.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Jeg tenker litt sånn at unger bruker gjerne et par uker på å skjønne hva skje er, hvordan de skal få maten i seg, ikke bare dytte den ut igjen og venne magen til mat. Derfor begynte jeg tidlig.. 4,5 måned. Skulle jeg ventet til 6 måneder, så brukt et par uker på å venne ungen til mat, så risikerte jeg at han begynte å våkne om nettene igjen, ikke sov så godt på dagtid og var generelt misfornøyd. Men ungen min var stor, så ikke tale om at jeg hadde klart å fullamme han til 6 måneder uansett.
Altså, hvis jeg høres tåkete ut her. Jeg synes egentlig bare det er lurt å innføre mat tidlig.. Men det er jo fordi det funka for oss. Tror nok du bare må prøve og se hva som føles riktig for deg/dere.
__________________
Nekter å gi opp januar..
Pipling er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 16:05   #8
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,093
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Sitat:
Opprinnelig postet av Pipling Vis post
Jeg tenker litt sånn at unger bruker gjerne et par uker på å skjønne hva skje er, hvordan de skal få maten i seg, ikke bare dytte den ut igjen og venne magen til mat.

Det går an å begynne med velling på flaske med vellinghull også. Da slipper barnet å forholde seg til både ny smak, ny konsistens og den rare greia som heter skje

Særdeles vellykka i Bertaheimen Og så fikk de prøve seg med skje innimellom.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 18:11   #9
Seniormedlem
 
Lita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,570
MP Rating: 100% (1)
Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Fordelen med å begynne ved 4 mnd alder for mine barn. Var mye mer fornøyde og mette barn.
Var nok litt mere lett melk i puppa.
Hadde håpet på kun mm, men merka spes på snuppa at hun ikke var fornøyd.
__________________
Lita, 01 og 04
Lita er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 20:47   #10
Supermedlem
 
tone.m sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Meldinger: 878
MP Rating: 100% (2)
tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.
Sv: Fordeler og ulemper med å gi fast føde tidlig?

Jeg har hørt at det er ingen fordeler med å starte med fast føde tidlig så lenge barnet vokser normalt og ikke trenger det.

Vi startet da Lillebror var 5,5 måneder - da han begynte å kaste seg etter maten vår, skjønte vi at det var bare å begynne .
__________________
Stjerna okt.05
Lillebror sept.07
tone.m er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:07.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com