Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-04-2009, 20:27   #1
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Trøndelag
Meldinger: 2
MP Rating: 0% (0)
emmylou er en ukjent størrelse akkurat nå.
Helsedirektoratets anbefalinger

Har sikkert vært inne på denne internettsiden daglig siden jeg fikk jenta mi som nå er blitt 13 måneder. Men det var først i dag at jeg klikket meg inn på Helsedirektoratets sine kostholdsanbefalinger fra ettårsalderen (NybaktMamma - Fra ett rs alder - Bra mat for store og sm mager). Da ble jeg mildt sagt litt overrasket. Jeg visste at de var ganske konservative, men mye av det som står der ble for meg litt vel drøyt. Som forsker innenfor kosthold og helse er jeg den første til å innrømme at vi vet alt for lite om hva det optimale kostholdet er, og det siste jeg vil er å bidra til enda større forvirring rundt hva vi skal fôre våre kjære små med, men enkelte av rådene på denne siden klarer jeg ikke å la stå ukommentert.

Det første de sier er at 3 av 4 hovedmåltider bør være basert på kornvarer og at mellommåltidene bør bestå av frukt og grønt. Jeg vil vel heller snu på flisa og si at hovedmåltidene bør baseres på grønnsaker. Norge ligger på bunn når det gjelder inntak av grønnsaker (Nå spiser vi 142 kg frukt og grønt - VG Nett om Mat) og det er vel lite håp om at det vil bedres når selve direktoratet sier at 75 % av måltidene skal baseres på korn. Korn inneholder ikke noen næringsstoffer vi mennesker er avhengig av som ikke finnes i andre matvarer. Helkorn er en ting, men brød bestående av mel er ganske utarmet på næring. Spesielt kjøpebrødene laget for barn. Jeg sier ikke at man bør unngå korn, men at dette skal være et poeng i en anbefaling skjønner jeg ikke noe av.

Et enda større spørsmålstegn setter jeg ved påleggsanbefalingene. Når man over hele verden fokuserer på å senke sukkerinntaket setter Helsedirektoratet brunost og prim øverst på sin liste. Jeg tviler også på om leverpostei og kaviar er det beste. Oster og skinke henger jeg med på. Hva som er sunnest av smør og margarin diskuteres fortsatt heftig blant forskere, men for noen er det tydeligvis en sannhet at margarin er smør overlegent. Margarin har med tiden blitt et mye bedre produkt, men består allikevel av en del varmpressede vegetabilske oljer og transfett som man antar ikke er særlig sundt. Fettet er ikke i sin naturlige form da planteoljer er flytende i romtemperatur. Smør er derimot en naturlig fettkilde og andelen umettede fettsyrer er ikke så mye lavere enn i de fleste margarinproduktene.

Det punktet jeg forstår minst av er middagen. De anbefaler at 1/3 av tallerken skal bestå av stivelsesrike produkter. Det finnes absolutt ingen forskning som støtter dette. Stivelse er ett lite steg fra sukker. Å bruke potet, pasta og ris som matauke er noe jeg gjør selv til en viss grad, men jeg kan ikke forstå at det er noe å anbefale. Hvorfor anbefale 1/3 tallerken grønnsaker når man kan anbefale 2/3 tallerken grønnsaker (og da regnes ikke potet som en grønnsak)? Selv om vi foreldre ikke takler en middag uten potet, ris eller pasta betyr ikke at et barn uten inngrodde matvaner kan takle det.

Helmelk har absolutt den sunneste fettsammensetningen av de ulike melketypene. Dersom man er redd for å få i seg for mye fett, så ville jeg heller redusert inntaket. Heller 2 dl helmelk enn 5-6 dl skummet melk. Kalsium og proteiner kan man få ved å spise andre meieriprodukter som ost.

Det er mye mer jeg gjerne skulle sagt om disse anbefalingene, men jeg har vel allerede skrevet for mye til at folk orker å lese. Sånn er det når man blir engasjert Som sagt vet vi altfor lite om matens påvirkning på kroppens helse, så derfor synes jeg det er rart at Helsedirektoratet med så stor påvirkningskraft går ut med slike bastante anbefalinger, når de tross alt bestrider minst halvparten av den forskningen som foregår...
emmylou er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-04-2009, 20:45   #2
Seniormedlem

Taina sin avatar

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,576
MP Rating: 0% (0)
Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.Taina har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Helsedirektoratets anbefalinger

Veldig interessant å lese. Mye av dette har jeg reagert på selv. Særlig dette med margarin/smør, lettmelk/H-melk. Så vidt jeg har forstått peker mye forskning mot at animalsk fett er sunt for barn. Hos oss gir vi H-melk, og jeg er ikke redd for ekte smør. Barna mine skulle vært bra overvektige før jeg hadde gått over på lettprodukter.

Poteter er det mange som sliter med å få barn til å spise. Av den grunn er jeg enig i at det burde blitt understreket at andre grønnsaker med letthet kan erstatte poteten.

Men herom strides de lærde - og derfor er jeg enig i at det er tvilsomt å fastsette bastante råd basert på sprikende forskning. Jeg skjønner at det finnes et behov for klare og entydige råd, kunne det kanskje vært greit å understreke sterkere at rådene bare er veiledende..?

Men brød-anbefalingene - skyldes ikke det behovet for B-vitamin og jern?

Vesla 2005 & Lillegutt 2007
Taina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:54.