Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-04-2008, 22:42   #1
Medlem

Turbomamma sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Drammen
Meldinger: 337
MP Rating: 0% (0)
Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.
Melkeallergi/intoleranse?

Hvilke måter kan det arte seg, lurer jeg på....

Tenker liksom mest på trøbbel med magen i forbindelse med at man ikke tåler melk..
Mistenkelig nok, nå som jeg nettopp har startet med (H)-melk til knerten, så har han fått masse utslett-prikker på kroppen... Begynte med et lite felt i nakken, med masse små kuler/prikker samlet, nå er han ruglete (av utslett) på magen og på ryggen, han har også noen "flammete" områder som dukker opp her og der før de forsvinner igjen... Uslettet er ikke veldig synlig, jeg kjenner det mer enn jeg ser det, nesten... Jeg synes det minner om en allergisk reaksjon, for det har jeg hatt selv mange ganger... Men kan melk gi slik reaksjon, da?
Tenker at det er kanskje logisk at huden reagerer ved inntak av mat man ikke tåler...selv om det kanskje ikke er det man vanligvis forbinder med å ikke tåle melk... Han har jo fått MME lagd av melk lenge, og forsåvidt hatt trøbbel med magen siden han var nyfødt (prematur. Fikk ikke MME før etter mange mnd)

Akkurat nå er han jo også forkjøla, så det kan være immunforsvaret får litt "overload" med kumelk i tillegg... (har stoppa melke-introduksjonen nå da..)
Lurer på om det går an å introdusere rismelk i stedet, jeg....hm....og se om det blir annerledes... Føler det er så lite kalorier i rismelk, men det stemmer kanskje ikke..? Han behøver litt mer fett på kroppen, så derfor begynte jeg med H-melk..
Var med i "Jordmødrene" på nrk1
Turbomamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 20:43   #2
Veteranmedlem

AnneK27 sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,001
Blogginnlegg: 6
AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.
Sv: Melkeallergi/intoleranse?

Du kan jo prøve med soyamelk med kalsium

Jeg vet ikke om det er allergisk reaksjon men det kan høres sånn ut. Kanskje det blir litt mye konsentrert melk?

Jeg vet det er 1 mnd siden du la ut innlegget men håper du har funnet et logisk svar.
Gammel 21-05-2008, 20:46   #3
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,742
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Utslettet du beskriver kan høres ut som utslettet poden får av kumelk. Han har melkeallergi, og reagerer allergisk på melkeprotein.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 22:00   #4
Medlem

Turbomamma sin avatar

Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.

Takk for svar!
Jeg kutta ut melka, og utslettet forsvant...
Tenkte prøve igjen senere, når bare denne forkjølelsen slipper taket.... Får han samme reaksjon igjen, så er det ingen tvil...
Turbomamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 22:06   #5
Supermedlem

heldiggrisen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 884
heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.

Det kan høres ut som reaksjon på melk, ja. Du kan teste det selv ved å smøre litt melk et sted på kroppen, pirke litt i det med neglen og la det virke en stund.

Melke allerig kan slå ut i løpet av det første året, og kan også gi magesmerter, rar avføring ol

Her er en link du kan sjekke ut

http://www.naaf.no/no/Fakta/Mat/

Uansett er ikke vanlig rismelk eller soya melk næringsrik nok til å erstatte melk og soyamelk kan utløse soyaallergi på samme måte som melk, så du må bruke spesialmelk laget på spaltede melkeproteiner (nutramigen) eller på spaltede soyaproteiner (prosobee). Disse er grisedyre, men du får dem på blå resept hvis du etterhvert får påvist allergi.

02 05 06

heldiggrisen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 22:24   #6
Medlem

Turbomamma sin avatar

Tusen takk for tips! Det skal jeg prøve! Hvor har du fått det fra?

Nutramigen er forøvrig helt utelukket, det prøvde vi for en stund tilbake.... Gutten mistet fullstendig matlysta, for nutramigen smakte jo ikke noe godt..... Hva smaker prosobee?
Gammel 21-05-2008, 22:34   #7
Seniormedlem

Cathie sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 2,087
Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Turbomamma Vis post

Nutramigen er forøvrig helt utelukket, det prøvde vi for en stund tilbake.... Gutten mistet fullstendig matlysta, for nutramigen smakte jo ikke noe godt..... Hva smaker prosobee?
Mini her nektet også nutrimagen (forståelig nok)
Bare brakk seg og nektet plent!

Vi brukte (og bruker enda til tider) prosobee og den gikk fint ned!
Nå tåler han melk da, så strengt tatt trenger vi ikke bruke prosobee, men hvis han våkner veldig tidlig (sånn ikke stå opp tid) på morgenene så får han av og til en flaske med det for å gi han litt næring, han er veldig tynn så jeg er overlykkelig bare for å få i han ekstra næring av og til.
Gammel 23-05-2008, 21:33   #8
Veteranmedlem

AnneK27 sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,001
Blogginnlegg: 6
AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.AnneK27 har en strålende fremtid.

Vi har neocate. Det var ikke poppis til å begynne med men nå liker hun den med både med og uten smak (nøytral og solbær smak) finnes og i banan men den er ikke poppis her
Gammel 23-05-2008, 21:40   #9
Supermedlem

cissie sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,055
cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi fikk beskjed om at nutramigen var det beste alternativet pga pris og ernæringsmessig... Snuppa nektet dette, så vi prøvde neocate (som koster 658,- kr. for en boks på 400 gram) og denne har hun ingen problemer med. Prosobee er ikke like god ernæringsmessig (sa seksjonsoverlegen til oss...)

Cissie og prinsesse Gullhår 05 og prinsesse Jasmin 07
cissie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-05-2008, 22:47   #10
Supermedlem

heldiggrisen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 884
heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.

Sitat:
Jeg gjorde det i fjor når minstemor fikk utslett av nutramigen fastlegen mente det ikke kunne komme av det og jeg fikk ikke tak i barnelegen vi gikk hos. Han sa at det var samme prinsippet som prikktestene de har, bare at de har proteinene i "rein form".

Sitat:
Prosobee smaker ikke så ille som nutramigen, fordi proteinene ikke er like nedbrutte, sånn jeg har jeg forstått det.

Men altså, jeg ville tatt kontakt med helsestasjon eller fastlege (evt barnelege om dere har kontakt med en) og fått han testa skikkelig. Test også mot egg, for egg og melkeproteiner er veldig like i oppbygningen og dermed reagerer de ofte på begge deler

02 05 06

Sist endret av heldiggrisen; 23-05-2008 kl 22:49.
heldiggrisen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:49.