|
 |
17-08-2005, 14:41
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 147
|
Hei! Jeg har akkurat begynt å gi Trultemor litt smaksprøver på grøt. Jeg har kjøpt nestle sin maisgrøt som skal blandes med melk. Første gangen blandet jeg den med NAN og det gikk greit. Så skulle jeg være så flink å pumpe meg å bruke morsmelk...den hadde fin konsistens da jeg begynte å gi henne, men ikke lenge etter var det bare suppe... Egner ikke morsmelk seg til å blande i grøt? Eller skal jeg lage den litt tykkere i utgangspunktet?

|
|
|
17-08-2005, 14:49
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 33
|
Hei!
Morsmelk funker ikke i grøt. Melken inneholder enzymer som umiddelbart starter fordøyelsen. (litt sånn som enzymer i spytt). Fint for diebarnet, men bryter ned grøten før man rekker å  .
|
|
|
17-08-2005, 14:54
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2003
Sted: Gjerdrum
Meldinger: 672
|
jeg brukte bare morsmelk i grøten til storebror, det gikk fint det, men jeg blandet den gjerne litt tykkere og passe temperert slik at vi kunne spise med en gang. den ble noe tynnere mot slutten av måltidet, men det gikk ned det også.
med lillesøster bruker jeg mme, har ikke hatt ork til å pumpe meg denne gangen. da holder grøten seg fastere lengere.
-_______________
Engelina
|
|
|
17-08-2005, 14:54
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 10,420
|
DU kan fint bruke morsmelk (MM) til å lage grøt med. Dersom du har så mye melk at du kan gjøre det, så er det faktisk en fordel å lage den med MM, ettersom denne da hjelper til med å gjøre grøten lettere fordøyelig for barnet.
Men, som Bing nevner, vil enzymene i morsmelken starte fordøyelsen allerede på tallerkenen - derfor kan grøten bli litt mer tynnflytende etter en stund. Dette betyr ikke at det er noe galt, det blir kanskje bare litt mer plunder å gi det til barnet.
Kanksje du kan lage litt mindre porsjoner, og sette halvparten av morsmelksmengden til varming i vannbad mens du gir den første halvparten? Da burde det gå kjapt å røre sammen neste porsjon, og du unngår at det blir så tynt...
kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet..."
(Hans Børli, fra "Minnene")
|
|
|
17-08-2005, 15:10
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Tromsø
Meldinger: 3,761
|
Lurt tips Høst!
Skal prøve det neste gang. Her vil ikke småen spise grøten når den er for tynn. Da skal den drikkes og det blir masse søl 
|
|
|
17-08-2005, 15:29
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 147
|
Takk for hjelp! Skal prøve meg litt frem jeg

|
|
|
17-08-2005, 16:07
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,728
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Høst
DU kan fint bruke morsmelk (MM) til å lage grøt med. Dersom du har så mye melk at du kan gjøre det, så er det faktisk en fordel å lage den med MM, ettersom denne da hjelper til med å gjøre grøten lettere fordøyelig for barnet.
Men, som Bing nevner, vil enzymene i morsmelken starte fordøyelsen allerede på tallerkenen - derfor kan grøten bli litt mer tynnflytende etter en stund. Dette betyr ikke at det er noe galt, det blir kanskje bare litt mer plunder å gi det til barnet.
Kanksje du kan lage litt mindre porsjoner, og sette halvparten av morsmelksmengden til varming i vannbad mens du gir den første halvparten? Da burde det gå kjapt å røre sammen neste porsjon, og du unngår at det blir så tynt... 
|
Dette gjorde jeg med førstemann: Satt med morsmelk i en flaske i vannbad, og lagde til små porsjoner om gangen. (Gadd ikke måle til, da, bare lagde til passe konsistens).
Med lillesøster, som er så småspist, gjorde jeg det enda enklere: Jeg bare sprutet noen spruter MM rett fra puppen til koppen, blandet i litt grøtpulver, sprutet litt til, osv.
Det så litt corny ut, men funket veldig bra! Ikke så bra hvis man har besøk.
|
|
24-08-2005, 08:34
|
|
Medlem
Medlem siden: Jun 2004
Sted: østfold
Meldinger: 449
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Engelina
jeg brukte bare morsmelk i grøten til storebror, det gikk fint det, men jeg blandet den gjerne litt tykkere og passe temperert slik at vi kunne spise med en gang. den ble noe tynnere mot slutten av måltidet, men det gikk ned det også.
med lillesøster bruker jeg mme, har ikke hatt ork til å pumpe meg denne gangen. da holder grøten seg fastere lengere.
-_______________
Engelina
|
Samme her
|
|
|
25-08-2005, 12:53
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 3,884
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Bing
Hei!
Morsmelk funker ikke i grøt. Melken inneholder enzymer som umiddelbart starter fordøyelsen. (litt sånn som enzymer i spytt). Fint for diebarnet, men bryter ned grøten før man rekker å  .
|
Joda, det funker jo da! Det er bare at grøten blir mer flytende... Men det kan jo være greit nok i starten. Og man skal benytte samme blandingsforhold likevel, dvs ikke tilsette mer pulver når grøten blir flytende.
Som nevnt over her er det lurt å blande med MM i starten av hensyn til fordøyelsen dersom du har mulighet til det.
|
|
|
|
07-09-2005, 13:37
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 397
|
Det er enzymene som gjør at den bare blir tynnere å tynnere. Jeg brukte MME.
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:23.
|