Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-08-2005, 14:41   #1
Medlem

Bekka sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 147
MP Rating: 0% (0)
Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.
Morsmelk i grøt

Hei! Jeg har akkurat begynt å gi Trultemor litt smaksprøver på grøt. Jeg har kjøpt nestle sin maisgrøt som skal blandes med melk. Første gangen blandet jeg den med NAN og det gikk greit. Så skulle jeg være så flink å pumpe meg å bruke morsmelk...den hadde fin konsistens da jeg begynte å gi henne, men ikke lenge etter var det bare suppe... Egner ikke morsmelk seg til å blande i grøt? Eller skal jeg lage den litt tykkere i utgangspunktet?
Gammel 17-08-2005, 14:49   #2
Juniormedlem

Bing sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 33
Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.Bing vil raskt nok bli berømt.
Sv: Morsmelk i grøt

Hei!

Morsmelk funker ikke i grøt. Melken inneholder enzymer som umiddelbart starter fordøyelsen. (litt sånn som enzymer i spytt). Fint for diebarnet, men bryter ned grøten før man rekker å .
Bing er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-08-2005, 14:54   #3
Supermedlem

Engelina sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Gjerdrum
Meldinger: 672
Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.Engelina har mye å være stolt av.

jeg brukte bare morsmelk i grøten til storebror, det gikk fint det, men jeg blandet den gjerne litt tykkere og passe temperert slik at vi kunne spise med en gang. den ble noe tynnere mot slutten av måltidet, men det gikk ned det også.
med lillesøster bruker jeg mme, har ikke hatt ork til å pumpe meg denne gangen. da holder grøten seg fastere lengere.
-_______________
Engelina
Engelina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-08-2005, 14:54   #4
Æresmedlem

Høst sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 10,420
Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.

DU kan fint bruke morsmelk (MM) til å lage grøt med. Dersom du har så mye melk at du kan gjøre det, så er det faktisk en fordel å lage den med MM, ettersom denne da hjelper til med å gjøre grøten lettere fordøyelig for barnet.

Men, som Bing nevner, vil enzymene i morsmelken starte fordøyelsen allerede på tallerkenen - derfor kan grøten bli litt mer tynnflytende etter en stund. Dette betyr ikke at det er noe galt, det blir kanskje bare litt mer plunder å gi det til barnet.

Kanksje du kan lage litt mindre porsjoner, og sette halvparten av morsmelksmengden til varming i vannbad mens du gir den første halvparten? Da burde det gå kjapt å røre sammen neste porsjon, og du unngår at det blir så tynt...

kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet..."
(Hans Børli, fra "Minnene")

Høst er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-08-2005, 15:10   #5
Veteranmedlem

Elisa-77 sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Tromsø
Meldinger: 3,761
Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.Elisa-77 har mye å være stolt av.

Lurt tips Høst!
Skal prøve det neste gang. Her vil ikke småen spise grøten når den er for tynn. Da skal den drikkes og det blir masse søl
Gammel 17-08-2005, 15:29   #6
Medlem

Bekka sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 147
Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.Bekka er som en lysfontene.

Takk for hjelp! Skal prøve meg litt frem jeg
Gammel 17-08-2005, 16:07   #7
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,728
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Høst
DU kan fint bruke morsmelk (MM) til å lage grøt med. Dersom du har så mye melk at du kan gjøre det, så er det faktisk en fordel å lage den med MM, ettersom denne da hjelper til med å gjøre grøten lettere fordøyelig for barnet.

Men, som Bing nevner, vil enzymene i morsmelken starte fordøyelsen allerede på tallerkenen - derfor kan grøten bli litt mer tynnflytende etter en stund. Dette betyr ikke at det er noe galt, det blir kanskje bare litt mer plunder å gi det til barnet.

Kanksje du kan lage litt mindre porsjoner, og sette halvparten av morsmelksmengden til varming i vannbad mens du gir den første halvparten? Da burde det gå kjapt å røre sammen neste porsjon, og du unngår at det blir så tynt...
Dette gjorde jeg med førstemann: Satt med morsmelk i en flaske i vannbad, og lagde til små porsjoner om gangen. (Gadd ikke måle til, da, bare lagde til passe konsistens).

Med lillesøster, som er så småspist, gjorde jeg det enda enklere: Jeg bare sprutet noen spruter MM rett fra puppen til koppen, blandet i litt grøtpulver, sprutet litt til, osv.

Det så litt corny ut, men funket veldig bra! Ikke så bra hvis man har besøk.

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-08-2005, 08:34   #8
Medlem

amelia sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: østfold
Meldinger: 449
amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av Engelina
jeg brukte bare morsmelk i grøten til storebror, det gikk fint det, men jeg blandet den gjerne litt tykkere og passe temperert slik at vi kunne spise med en gang. den ble noe tynnere mot slutten av måltidet, men det gikk ned det også.
med lillesøster bruker jeg mme, har ikke hatt ork til å pumpe meg denne gangen. da holder grøten seg fastere lengere.
-_______________
Engelina
Samme her
amelia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-08-2005, 12:53   #9
Veteranmedlem

apan sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 3,884
apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.apan har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Bing
Hei!

Morsmelk funker ikke i grøt. Melken inneholder enzymer som umiddelbart starter fordøyelsen. (litt sånn som enzymer i spytt). Fint for diebarnet, men bryter ned grøten før man rekker å .
Joda, det funker jo da! Det er bare at grøten blir mer flytende... Men det kan jo være greit nok i starten. Og man skal benytte samme blandingsforhold likevel, dvs ikke tilsette mer pulver når grøten blir flytende.

Som nevnt over her er det lurt å blande med MM i starten av hensyn til fordøyelsen dersom du har mulighet til det.
apan er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-09-2005, 13:37   #10
Medlem

blomma1 sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 397
MP Rating: 100% (9)
blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.blomma1 er fantastisk mot andre.

Det er enzymene som gjør at den bare blir tynnere å tynnere. Jeg brukte MME.
blomma1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:23.