Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-06-2008, 19:33   #1
Veteranmedlem
 
(H)ilder sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Troms
Meldinger: 3,377
MP Rating: 100% (1)
(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.
Når kumelk?

Når kan man begynne å gi kumelk, og hvilken type bør man begynne med?
__________________
Johannes 26 mars- 04
Nora 04 september- 07

(H)ilder er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-06-2008, 19:58   #2
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,093
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Du bør begynne med lettmelk (ikke H-melk feks) og det kan du begynne å gi tidligst fra 12 mnd.
Fra tidligst 10 mnd kan barna få yoghurt og mat med mye melk i (feks hvit saus)
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-06-2008, 20:13   #3
Supermedlem
 
xtina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 938
MP Rating: 100% (1)
xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Om barnet er veldig slankt ville jeg gitt H-melk, men ellers er det lett- ekstralett og skummet som er anbefalt om barnet har en normal vekstutvikling.

Fra 10mnds alder kan mindre mengder kumelk brukes i matlaging. En kan også fra denne alderen gi noe yogurt og surnet melkeprodukter (type biola etc) dette helst sammen med kornvarer eller som dessert. Yogurt inneholder lite jern og somregel en god del sukker og bør derforr ikke utgjrøe et måltid i seg selv.
(Mat for spebarn, SHdir)
__________________
-98 okt-06
xtina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 09:01   #4
2ne
Supermedlem
 
2ne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Østfold
Meldinger: 902
MP Rating: 100% (12)
2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.2ne har en strålende fremtid.
Sv: Når kumelk?

Her gir vi h-melk nå, snuppa er 10,5 mnd. Ikke noe problem det, er ikke en magisk grense på 12mnd
Er lurt å venne barnet til det gradvis...
__________________
Storebror 2.November 2003 Lillesøss 11.Juli 2007

2ne er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 10:39   #5
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,093
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Sitat:
Opprinnelig postet av 2ne Vis post
Her gir vi h-melk nå, snuppa er 10,5 mnd. Ikke noe problem det, er ikke en magisk grense på 12mnd
Er lurt å venne barnet til det gradvis...

Hvorfor gir dere H-melk?
Og hvorfor påstår du at det ikke er noen grense på 12 mnd for å gi kumelk som drikke? Hvor har du det fra?

Det kan også vennes til gradvis når det er 12 mnd

Helsesøster her var veldig nøye på at vi ikke skulle gi H-melk til barna med mindre det var spesielle grunner til det. Det samme stod det i boka "mat til spedbarn".


Sitat:
Fra 12 måneders alder kan barnet få kumelksom drikke og i grøt.

Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår[ (fra ca. 10 måneders alder).

Fra denne alderen kan barn også få yoghurt og syrnet melk (gjerne typer uten eller med lite tilsatt sukker), helst sammen med kornvarer eller som dessert. Brunost og prim tilsatt jern kan med fordel benyttes som pålegg når barnet begynner å spise brødmat
Sitat:
Når kumelk skal introduseres bør de magre variantene velges (skummet melk, ekstra lettmelk, lettmelk).

www.mat.no


Sitat:
Anbefaler lett eller skummet i melkeglasset
[05.03.2008 : Hilde Mork]

Barn over ett år bør drikke lettmelk eller skummet melk. Det anbefaler Sosial- og helsedirektoratet.

De siste dagene har det vært debatt om hvorvidt barn bør drikke helmelk eller lettmelk og skummet melk. Myndighetene står fast på anbefalingene om at barn bør få de magreste produktene i melkeglasset. Denne anbefalingen gis for å redusere inntaket av mettet fett og etablere gode vaner tidlig.

– De fleste norske barn får i seg for mye mettet fett gjennom dagens kosthold, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Sosial- og helsedirektoratet. Myndighetene er opptatt av hvilken type fett som dominerer i barns kosthold. Vi bør begrense inntaket av mettet fett fordi det kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Margarin, matolje, kjøttvarer og meieriprodukter bidrar med mesteparten av fettet i vårt kosthold og over halvparten av det mettede fettet kommer fra meieri- og kjøttprodukter. Det er derfor ønskelig å bytte fra fete til magrere varianter av meierprodukter og kjøttvarer. De fettfattige melketypene gir en god tilførsel av næringsstoffer som proteiner, vitaminer og mineraler samtidig som innholdet av mettet fett er lavere.

http://www.shdir.no/portal/page?_pag...ticleId=138104
__________________

Sist endret av Berta; 03-06-2008 kl 10:50.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 10:42   #6
Supermedlem
 
xtina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 938
MP Rating: 100% (1)
xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Hva er grunnen til at du ikke følger anbefalingene 2ne?
__________________
-98 okt-06
xtina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 10:53   #7
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,093
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Sitat:
Opprinnelig postet av xtina Vis post
Hva er grunnen til at du ikke følger anbefalingene 2ne?

Greit nok at en ikke følger anbefalingene selv, men da får en i alle fall ikke råde andre til noe annet og komme med feilinfo videre.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 11:19   #8
Veteranmedlem
 
(H)ilder sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Troms
Meldinger: 3,377
MP Rating: 100% (1)
(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Litt avsporing nå men...

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg sliter litt med amminga nå. Det virker som det nesten er helt tomt, det tar lang tid før utrivningsrefleksen slår til og det har ikke min datter tålmodighet til. Hvis jeg prøver å pumpe kommer det ikke noe.
MME vil hun ikke ha, og det ville heller ikke min eldste, men jeg husker han var veldig glad i ku-melk.
Fikk et tips om å bare amme morgen og kveld, og så kjøpe en spray for å få igang refleksen lettere, men hva med i mellomtiden? Er det ok at hun bare får melk morgen og kveld og vann i mellom?
__________________
Johannes 26 mars- 04
Nora 04 september- 07

(H)ilder er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 11:53   #9
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,093
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Jeg ammet ikke stort oftere selv da mitt barn var så lite.
Sprayen heter Syntocinon nesespray og letter utdrivingen.
Går du over til å amme mindre, risikerer du også at du får mindre melk og dermed mindre trykk på det som skal ut. Det kan gå bra, men det kan også slå andre veien. Denne sprayen bør du kanskje forsøke å få tak i så fort som mulig før du begynner å kutte ned på amminga di for å se om du kanskje ikke trenger å kutte ned.

9 mnd er vel tidlig for å gi barnet kumelk å drikke.

Har du forsøkt ulike typer MME?
Har du forsøkt på kopp i tillegg til flaske, har du forsøkt med malt i?
Ammer du før eller etter maten?
Hvordan og hvor ammer du? Hjelper feks møkrt rom, noe å distrahere el?
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 12:46   #10
Veteranmedlem
 
(H)ilder sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Troms
Meldinger: 3,377
MP Rating: 100% (1)
(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Når kumelk?

Har du forsøkt ulike typer MME? Nei, bare Nan
Har du forsøkt på kopp i tillegg til flaske, har du forsøkt med malt i? Har prøvd kopp, men hun får svært lite i seg. Malt har jeg også prøvd uten hell.
Ammer du før eller etter maten? Jeg har egentlig ikke kontroll på denne ammingen, men jeg prøver å amme en stund før eller etter mat.
Hvordan og hvor ammer du? Hjelper feks møkrt rom, noe å distrahere el? Jeg har prøvd litt forskjellig. Hvis hun blit urolig prøver jeg å sette meg inn på rommet hennes med dempet belysning, men i det siste har ikke det hjulpet.

Tror jeg bare må skyndte meg å få tak i den sprayen. Er ganske redd for at det skal bli så lite melk at jeg må slutte å amme.
__________________
Johannes 26 mars- 04
Nora 04 september- 07

(H)ilder er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:02.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com