Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-02-2009, 10:19   #1
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 7
MP Rating: 0% (0)
catrine77 er en ukjent størrelse akkurat nå.
Småspist gutt 10,5 mnd

Har en gutt på 10,5 mnd som er veldig småspist. Han vil ikke ha grøt, brød eller mme. Jeg har sluttet å amme på nettene og det har resultert i at jeg har lite mm å gi han og. Han liker fruktmos, middag og baby yoghurt, men føler at frukt og yoghurt ikke metter så mye. I to uker klarte vi å skjule grøt med fruktmos men han har ferska oss så nå er han generelt skeptisk til ting fra bolle. Brød kommer som regel ikke lenger inn enn leppene og hvis den gjør så brekker han seg til han spyr.
Hva kan jeg gjøre? Blir frustrert og trist over hele situasjonen.
catrine77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-02-2009, 11:57   #2
Seniormedlem

cala sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,658
cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.cala har en strålende fremtid.
Sv: Småspist gutt 10,5 mnd

Hvor lenge har han vært så småspist? Hvordan er det med vekta hans? Du har kanskje alleredet snakket med helsestasjonen om dette?
Gammel 25-02-2009, 12:33   #3
Juniormedlem

Helt siden vi begynte å smake fast føde har han ikke vært så lysten. Ville og vil helst bare ha bryst. Vekta ligger litt under kurven men ikke undervektig. Helsestasjonen sier vi må ta tiden til hjelp... Mulig det er jeg som er litt hysterisk men når han kanskje bare spiser halv fruktmos det ene måltidet, og fem skjeer yoghurt andre måltidet mens andre snakker om to skiver og fruktmos...
catrine77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-02-2009, 13:41   #4
Supermedlem

Olasmamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 595
Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.Olasmamma har mye å være stolt av.

Jeg vet jo egentlig altfor lite om gutten din til å uttale meg, men vi har vært, og er fortsatt i ca samme situasjon. I tillegg til å ikke ville spise, har jenta vår ikke villet drikke heller. Så hun har hatt sonde over flere omganger, sist gang i to mnd. Vi har nettopp vært en uke på Riksen, hos spiseteamet der inne som består av psykolog, ernæringsfysiolog, spes pedagog, spes sykepleier, sosionom og barnelege. Det vi endte opp med kort fortalt etter oppholdet, var å la jenta spise mest mulig selv. Hun får kline og grise med maten. Det ser virkelig ikke ut etter hvert eneste måltid, men det funker!! Hun spiser mer for hver dag som går. Vi tilbyr alt fra sjokolade, kjeks, french fries, til halv skive med kaviar og kjøttkaker. Mat som har ulik konsistens og mye smak. Små biter kastes på gulvet, mens halv skive blir som regel i hånda. Prøv å spise når han spiser og vær opptatt av egen mat. La han smake på din mat om han virker interessert. Send meg gjerne en pm om du vil vite mer.

Olasmamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-02-2009, 13:43   #5
Supermedlem

Karette sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 1,039
Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.Karette har en strålende fremtid.

Uff, det er utrolig slitsomt når de små ikke vil spise..

Så lenge det er tissebleier og regelmessig avføring, samt ingen vektnedgang - er det jo ikke farlig!

Om almenntilstanden er god, trenger du dermed ikke bekymre deg hvertfall

---

Men, om han vil ha litt fruktmos og yoghurt, syns jeg du bare skal fortsette med dette og introdusere nye smaker underveis..
Kanskje han liker best søte alternativer?
Mm er jo søtt, det samme er jo de andre tingene han liker.
Vi har hatt suksess med middag som inneholder mais (og gjerne gulrot).

Her går det veldig opp og ned, men han spiser aldri full prosjon av noe som helst.. Blir jo litt tullerusk av det, men vi prøver å forbinde mat med noe positivt.. han får ofte leke med knekkebrød, eple, pære og banan.
Får alltid smake på middagen til oss voksne.
Så holder vi oss ellers til det han liker, men introduserer nye smaker samtidig som han får den grøten han liker..
Altså, smaksprøver av ny type grøt.. deretter spiser han den grøten han liker og da er jo den veldig poppis om han ikke liker smaksprøvene.

En ting som har funket for meg:
- ingen barn i Norge sulter!
Prøver å psyke meg på det når tålmodigheten tar slutt.

---

Forøvrig levde jeg på yoghurt til jeg var over 3 år, og det gikk fint det også selvom det selvfølgelig ikke var optimalt..

---

Lykke til

(jaja, ble langt dette... )
Gammel 25-02-2009, 14:39   #6
VIP-Medlem

Strikkis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 5,588
Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.

HVordan er det om han får spise selv? evt holde en skje, en matbit eller noe mens du mater han? det hjalp veldig for snuppa mi som hatet å bli matet. (hihi det rimte)

2003 og 2008
Strikkis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-02-2009, 15:52   #7
Juniormedlem

Småspist gutt 10,5 mnd

Tusen takk for tips og oppmuntringer. Det er kanskje ikke så galt som jeg først tenkte. Det er jo ikke det at han ikke spiser noe, men det er bare litt snevert. En vet at de blir gode å mette av grøt og skive så syns det hadde vært litt mer betryggende....
Fikk smake litt fiskekake i sted. Det var ikke godt men fryktelig gøy å kaste rundt
Gammel 25-02-2009, 16:06   #8
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 20,186
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Poden ville knapt ha noe annet enn MM, fruktmos og smoothie til han var halvannet år. Vi "fullstappet" smoothiene hans med frukt og grønt. Etter ammeslutt da han var 18 mndr tok appetitten seg veldig opp.
Jeg tror ikke du trenger å være bekymret.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-03-2009, 09:50   #9
Supermedlem

CatheMor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 1,370
CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.CatheMor har en strålende fremtid.

Jeg "sliter" med det samme. Min gutt er bare 7 måneder, og tåler vel å fullammes en stund til, men han bør jo få i seg litt jern etterhvert. Grøt er pyton, og spyttes galant ut igjen, og jeg har prøvd ørten forskjellige typer. Potet og gulrot kan også bare gå og legge seg. Men nå skal jeg sannelig prøve med fruktmos og smoothies i stedet, og se om det faller i smak.

Mvh
Sliten Puppedame
Svar

Stikkord
brød, grøt, ikke, mme

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:41.