Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-11-2007, 15:54   #1
Veteranmedlem
 
Humlesnurr sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 3,168
MP Rating: 100% (1)
Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.
Question Spørsmål om grøt

Poster denne her også jeg...

Helsesøster sier at man skal introdusere fast føde fra 4-6 måneders alder. MÅ man vente til akkurat deb dagen da ungen fyller 4 måneder eller? Frøkna fyller nemlig 4 måneder om 12 dager, og jeg lurer på om hun begynner å interessere seg litt for annen mat enn pupp... Hun har ikke tid til å ligge på puppen, og når hun ligger der, så vil hun bare ha når det går fort, derfor får hun bare i seg den tynneste melka også. Storebror var forøvrig like gammel som hun er nå da han begynte å få litt grøt om kvelden.

Hvordan gjør en det når de begynner å få grøt da? Grøt først og pupp etterpå, eller omvendt? Husker virkelig ingenting av dette fra før
Hvor lenge etter at de har begynt å få grøt på kvelden introdusere man middag, og flere måltid med grøt?
__________________





Humlesnurr er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-11-2007, 09:07   #2
Veteranmedlem
 
sofia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Midt på
Meldinger: 3,252
MP Rating: 0% (0)
sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.
Sv: Spørsmål om grøt

Det er ikke SÅ nøye med akkurat fylte 4 mnd. Terminen kan vi faktisk variere litt dersom man ikke VET når man hadde eggløsning. Derfor sier man jo også at terminen er 40 uker +/- 2.
Ellers er vel framgangsmåten å gi melk, grøt og så melk igjen når de skal begynne med smaksprøver. Lag grøten veldig tynn, ca 1-2 ts er nok. Den blir tynn når den lages av MM, særlig når den har stått litt, men ikke tilsett mer pulver for det. Mais- og risgrøt samt hirse er vel de mest anbefalte grøtene mtp gluten og allergi.
Jeg ville ventet til barnet godtok et helt 'måltid' grøt og sett det an noen dager før nytt måltid ble introdusert. Noen barn kan øke måltidsmengden fort, mens andre trengder lang tid for å venne seg til både smak og konsistens.
__________________
Poden '97
Vesla '02
Mini '05

Liten matboksblogg
Lite på NM - send heller PM
sofia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-11-2007, 10:18   #3
Veteranmedlem
 
Elis@beth sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Sted: Hokksund.
Meldinger: 3,457
MP Rating: 100% (2)
Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.Elis@beth har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Spørsmål om grøt

Hvis du fullammer, så kan du fint vente til 6 mnd også, dersom du føler at ho får nok. Slik har jeg gjort det, men som sagt, de har hatt nok med mm frem til 6 mnd. Dersom du starter nå, gir du små smaksporsjoner bare, og pupp først.
__________________
Theodor, august 2004.
Sebastian, april 2007
Kajsa, februar 2009
Elis@beth er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-11-2007, 10:52   #4
Veteranmedlem
 
Humlesnurr sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 3,168
MP Rating: 100% (1)
Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.Humlesnurr har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Spørsmål om grøt

Sitat:
Opprinnelig postet av Elis@beth
Hvis du fullammer, så kan du fint vente til 6 mnd også, dersom du føler at ho får nok. Slik har jeg gjort det, men som sagt, de har hatt nok med mm frem til 6 mnd. Dersom du starter nå, gir du små smaksporsjoner bare, og pupp først.
Takk for svar! Jeg fullammer ja, og det er ikke det at det ikke er nok melk iallefall, det er hun som liksom ikke virker så veldig interessert i puppen lenger. Hun har det nok fryktelig travelt Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre her. Hun har hatt lav, men normal vektøkning da. Er ei lita frøken, akkurat likedan som storebror, så jeg har unger som legger lite på seg. Men fra to måneder og ei uke til hun var tre måneder så hadde hun bare lagt på seg 240 gram totalt! det er jo kjemplite, så vi måtte veie to uker etterpå igjen. Da hadde hun lagt på seg 500 gram på de to ukene faktisk! Så vi skal på 4-månederskontroll den 19. desember, er spent på hvor mye hun har gått opp da, men tror ikke så mye....
__________________





Humlesnurr er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-11-2007, 11:10   #5
Supermedlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 826
MP Rating: 0% (0)
Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.
Sv: Spørsmål om grøt

Så lenge du er forsiktig med små porsjoner ser jeg ikke problemet med å gi henne grøt nå. Håkon fikk grøt fra den dagen eller dagen etter han var 4 mnd (født syv-åtte uker FØR termin) Altså var han bare 2 mnd korrigert. Men han spiste som en helt og ble et helt annet barn etter det!
__________________
Storebror 290505
Lillebror 290408
Katharina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-11-2007, 21:04   #6
Veteranmedlem
 
julibe sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ullensaker
Meldinger: 4,991
MP Rating: 0% (0)
julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Spørsmål om grøt

I den alderen begynner barna å bli mer nysgjerrige på verden rundt seg, og blir ofte distrahert når de ligger til brystet.
Det betyr ikke nødvendigvis at de trenger mer mat av den grunn
Prøv å sette deg et sted der det ikke er noen ytre stimuli, feks på mørkt soverom eller lignende, og se om hun er roligere når hun spiser da.

De blir også mye mer effektive til å spise, og kan tømme et bryst på noen få minutter.

Så lenge hun ikke krever mat veldig ofte (hver 2. til 3. time er helt akseptabelt), så ville jeg ikke stresset med å innføre fast føde enda.
Det er tross alt best å vente så lenge som mulig mot 6 mnds alder.

Men det er du som kjenner barnet ditt, og vet om hun virker sulten eller ei.

Jeg begynte med grøt til min eldste da han var 5 mnd, da var det tydelig at morsmelka ikke var nok. Han var sulten støtt, og krevde pupp hver time og fra å sove hele natta begynte han å våkne flere ganger for å spise.
Jenta mi derimot var godt fornøyd med puppen til hun var 6 mnd, selv om også hun ble mer urolig under måltidene ved 3-4 mnds alder.
Husker jeg ikke engang kunne ha på tv uten lyd, for de skulle bare se hva som skjedde
__________________





julibe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:34.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com