|
|
17-05-2008, 18:14
|
|
Medlem
Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 480
|
Tunfisk på boks, og -jernbehov
|
|
Vi skal ut og reise når vår lille prinsesse er fra 8-11 måneder. Vet jo at de skal ha kjøtt eller fisk, men jeg stoler ikke helt på hygienen på det vi kjøper der nede (afrika) så tenkte jeg kunne finne en annen løsning enn å kjøpe ferskt. Feks tunfisk på boks, er det greit? Det er jo en fet fisk...
Også litt usikker på dette med jern. Hun er ikke glad i grøt og her hjemme bruker jeg endel brokkoli for å få i henne jern. Hvilke andre grønnsaker kan jeg bruke?? De har ikke brokkoli der, tror jeg
17-05-2008, 19:18
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2003
Meldinger: 5,601
|
Sv: Tunfisk på boks, og -jernbehov
|
|
Skal dere være veldig lenge? Det går jo bra om hun ikke får i seg allverden med jernrike matvarer en periode da.. Dere kan jo ta med middags/fruktglass, dersom det er mulighet for å varme opp der? Leverpostei på boks er jo en jernkilde, ellers så er det jo grove kornprodukter, rent kjøtt og blodprodukter som er de beste kildene..
God tur
|
18-05-2008, 10:37
|
|
Medlem
|
|
|
Vi skal være borte i 3 mnd, fra hun er 8 til hun er 11 måneder, så det er jo en stund. Kan liksom ikke ta med glass for hele denne tiden. Desverre så spiser vi ikke leverpostei her, fordi vi prøver å unngå svin.
Rent kjøtt og blodprodukter, ja. Tror ikke vi tør å gi henne det man kan kjøpe der, erlitt skeptisk der, ja. Men Finnes det noen grønnsaker utenom spinat og brokkoli med mye jern i?? For det et er vel sånn at barn ikke skal ha spinat???
Finnes det jern ekstrakt for baby evt???
18-05-2008, 11:00
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 395
|
|
|
Så lenge du steker/koker maten skikkelig er den trygg. Det gjelder også kjøtt og blodprodukter. Lever kan du også få kjøpt fersk og gjennomsteke, det er en veldig god jernkilde.
|
18-05-2008, 11:34
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av gaja
Så lenge du steker/koker maten skikkelig er den trygg. Det gjelder også kjøtt og blodprodukter. Lever kan du også få kjøpt fersk og gjennomsteke, det er en veldig god jernkilde.
|
Uansett hvor maten kommer fra?? Her i Norge er jo hygienen bra, men ikke i Tanzania der vi skal...
18-05-2008, 11:52
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 395
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Mariam
Uansett hvor maten kommer fra?? Her i Norge er jo hygienen bra, men ikke i Tanzania der vi skal...
|
Hvis du lager den selv og ikke bruker samme kniv og skjærefjøl på rått og stekt kjøtt, så bør det gå bra. Du trenger jo selvsagt ikke gi jentungen hjerne eller ryggmarg, eller bruke råtten mat.
Det er ikke mye som overlever 100 grader. Men det lureste er vel å kontakte mattilsynet? De kan sikkert gi et bedre svar.
|
18-05-2008, 13:43
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Jørpeland- Rogaland
Meldinger: 2,520
|
|
|
Har selv vært i Tanzania en gang, og ble skikkelig syk etter å ha spist kylling der, så du har rett i at ikke alt er så bra der nede, men det kommer nok veldig an på hvilke utesteder dere spiser på. Skal dere sove på hotell eller?? Har dere tilgang til kjøleskap?? Da kan dere jo ta med noe hermetisk mat, som kan holde seg kjølig i åpnet tilstand.
Knekkebrød og evt. kjeks kan være lurt for dere voksne å ta med.
Noen middagsglass tenker du kanskje på å ta med. Kan jo prøve å ta med en grøtpakke, iallefall som et alternativ. Kan jo være hun blir gladere i grøt etterhvert...
Kommer ikke på andre råd.... Men husk et ordtak som sier:
Skrell det, kok det, stek det, glem det.
Pass på at alt kjøtt er godt gjennomstekt eller kokt, ikke noe rødt kjøtt.
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:51.
|