|
 |
|
13-07-2006, 08:47
|
|
Gjest
|
Dere som har 2åringer i bhg
|
|
Hvor mange timer i løpet av dagen er de der?
Hvor mange måltider spiser barna i løpet av dagen?
Jeg har en toåring i barnehage, og har den siste tiden vært litt oppgitt over at barnehagen krever han skal ha 3 måltider.
Jeg leverer sent, stortsett aldri før 9-9,30
Da kommer vi rett fra frokostbordet, og ca kl 11 er det mat i barnehagen.
kl 14 ca spiser de frukt og jeg henter kl 16.
Noen av personalet mener han må ha ett måltid til, mens jeg sier jeg helst ikke vil det siden det er middag når vi kommer hjem. (dette må jeg da evt bringe med selv)
Noen forstår og sier det er ok, mens andre igjen ikke klarer følge mine "regler" på dette og gir ham mat alikevel, også står de etterpå å gir meg verdens dårligste samvittighet.
Men, når vi da kommer hjem til middag vil han ikke spise overhodet.
Jeg mener at når han er 2 år, så trenger han ikke mat hver 2 time.. han sover i løpet av dagen, og er jo ikke der særlig mer enn 6-6.5 time om dagen.
Han begynner på ny avd nå til høsten, men ei av de som har vært "verst" på dette med maten skal begynne i denne avd fra august.
Jeg vil prøve å få fastsatt en FAST rutine på dette før det nye barnehage året er over, så vi slipper flere slike unødvendige "diskusjoner" om hvorvidt han skal ha 3 måltider eller ikke.
Hva er deres erfaringer?
|
|
|
13-07-2006, 11:33
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 1,688
|
Sv: Dere som har 2åringer i bhg
|
|
Hørtes rart ut.
Jobber selv på småbarnsavdeling, har en sønn som snart blir to år.
Han er i barnehagen i 7,5timer, spiser tre måltider,
men da er det med frokosten.
Barna hos oss har kun med en matpakke hvis de har spist frokost hjemme,
vi har lunch kl 11.00 og ettermiddagsmat kl 14.30
(matpakke+frukt de får i bhg)
kan ikke skjønne at han skal ha med seg tre matpakker 
eller var det at han måtte spise tre måltider? Uansett holder det vel at han spiser lunch
og matpakke/frukt kl 14.00??
|
|
13-07-2006, 11:45
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2003
Meldinger: 1,548
|
|
|
Hos oss spiser de varmmat klokken 10:30/11 og så spiser de brødmat ca 15. De får som regel også litt frukt etter brødmat-måltidet.
De som ikke har spist frokost hjemme kan i tillegg ha med matpakke og spise dette når de kommer i barnehagen dersom de er der før klokken 9. (Kommer de etter 9 vil barnehagen helst at de ikke skal ha med frokost til barneahgen, for da blir det litt vel kort tid mellom frokosten og varmmaten)
|
|
|
13-07-2006, 20:13
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 2,110
|
|
|
I bhg der jeg jobber og har min sønn serveres det tre måltider om dagen.Frokost fra 7.30 - 8.15 for de som er der. Brødmat/ 1gang i uka varm mat ca. kl.11.00. og et lett måltid ca. kl. 14.00. Har aldri vært et krav til noen at de må spise tre måltider hver dag. En spiser til de måltidene en er tilstede, resten er det en selvfølge at foreldrene sørger for selv.
Synes det er helt feil at de overkjører deg og gir flere måltider på den korte tiden barnet ditt er i bhg. Det er tross alt du som bestemmer over ditt barn, og om dette hver dag ødelegger for middagen hjemme går han jo glipp av viktige næringsstoffer som serveres da. Og muligens det sosiale da mette barn ikke er så lett å få til å sitte ved bordet (ikke hos meg ihvertfall).
Du får ta det opp med styrer dersom det ikke fungerer etter å ha tatt det opp med ped.leder.
Dette ble litt rotete føler jeg, men håper du skjønner hva jeg mener...
|
13-07-2006, 20:29
|
|
Gjest
|
|
|
Jenta mi (2,5) kommer til bhg mellom 0930 og 1000. Hun spiser tidlig frokost - ca kl 0715, så når det er lunsj i bhg er hun sulten  . Så spiser de matpakka si etter at de har sovet, og et fruktmåltid 1430. Jeg henter henne kl 1500 - 1530. Når det er middagstid hos oss (ca1630) er hun sulten, men hun spiser sjelden så veldig mye, da.
Jenta mi spiser lite av gangen, så for oss passer det fint med 3 måltider i løpet av en bhgdag, selvom hun ikke har så veldig lange dager.
Jeg tenker at det er hyggelig for jenta mi å spise mat sammen med barn og voksne i bhg, derfor ville jeg nok ikke bedt personalet i bhgen om at hun skulle droppe et måltid.
Redigerer! Jeg tok visst feil: De spiser lunsj før de sover, og så matpakka OG frukt om ettermiddagen.
Sist endret av Tidligere bruker; 14-07-2006 kl 10:04.
|
|
|
13-07-2006, 23:12
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 1,408
|
|
|
Dagmamma-rutinen (hun har jobbet i bhg og tatt med seg måltids- og soverytme derfra) vi er vant med er to måltider (+ ev. frokost hvis ungene ikke har spist hjemme, men det har de som regel), brød og frukt, kl 11 og når ungene våkner etter soving (dvs ca 14 eller litt seinere). Frøkna mi er da ganske sulten mens jeg lager middag, så hvis vi ikke har maten omtrent klar til å putte i micro'n får hun litt frukt eller noe når vi kommer hjem.
(1-2-åringer, oppholdstid 8 timer)
|
|
13-07-2006, 23:27
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: May 2003
Meldinger: 7,001
|
|
|
Der guttene mine er spiser de frokost kl 08, lunsj i 11-12 tiden og frukt e.l i 14 tiden. De blir hentet i 16 tiden. Frokosten tar vi med, samt yoghurt til lunsj.
|
21-07-2006, 18:17
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2004
Sted: På en rosa sky
Meldinger: 3,103
|
|
|
Hva med at han får en brødskive sammen med frukten kl 14? Vår sønn var en periode så utsultet da vi hentet kl 16 at han måtte få tilbud om en brødskive også kl 14. Jeg kan jo forstå bhg også, hvis han tydelig er sulten.....
|
|
|
21-07-2006, 18:25
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2002
Meldinger: 1,172
|
|
|
For oss har det vært naturlig at Sebastian spiser måltider sammen med de i barnehagen. Dvs, er han der til frokost, lunch og mat kl 14, så spiser han det. Er vi trege med levering en dag og han ikke rekker frokosten der, så blir det bare to måltider de den dagen.
Mener du at han ikke skal spise mat kl 14.00, eller er det bare det at barnehagen vil at han skal ha tre måltider der? I såfall må han vel spise det ene måltidet utenom de andre siden han blir levert litt senere?
|
21-07-2006, 23:43
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Jordomseiling
Meldinger: 4,932
|
|
|
De som vil spsier frokost mellom 8 og 8.30. Den har de med selv.
Smørelunch 11.00.
Frukt (og evt. yogurt med hjemmefra) ca. 14.30.
Det er det hele.  Hvis det er bursdag tas det sammen med frukten. En periode ville storesøster ikke spise særlig til lunchen (ble levert sent), og da fikk hun en skive samtidig som lunchen. Det var helt greit.
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:43.
|