|
|
|
07-05-2008, 23:33
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,563
|
Hva er viktig for deg ved valg av barnehage?
|
|
Om du kunne velge en hvilken som helst barnehage til barnet ditt (tenker i hovedsak barn i alderen 3-6 år).
Hvilke tre ting ville du sett etter da?
|
|
|
08-05-2008, 08:11
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,742
|
Sv: Hva er viktig for deg ved valg av barnehage?
|
|
Da vi søkte om barnehageplass til poden var det bare én av barnehagene her i omegn (5-6 barnehager) vi ønsket plass i. Barnehagen vi valgte:
- har stort og velholdt uteområde, med bl. a. grillhytte, sykkelvei, ballbinge. "Pusset opp" nå i vinter.
- har store innelokaler, med bl. a. stort puterom, gymsal, eget formingsrom, gode garderober, gode toalettforhold og stort, velutstyrt kjøkken, med langbord.
- har stabil personalsituasjon og flere ansatte som vi kjenner fra før
- driver etter utvidet kristen formålsparagraf, uten å bli "ensporet"
- er en privat barnehage, med god økonomi og god tilgang på ressurser
- er passe stor, toavdelings barnehage
|
|
08-05-2008, 08:42
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 780
|
|
|
Vi har erfaring fra flere ulike barnehager, og har alltid vært rimelig fornøyde. Til Storesøs fant vi imidlertid vår (og hennes) "drømmeløsning", så når Lotta skal begynne i barnehage vil vi antageligvis søke om plass for henne i friluftsavdelingen (naturgruppa) ved en av barnehagene her i byen. Storesøs gikk altså der, og det var en veldig positiv opplevelse, og vi så hvordan hun utviklet sin motorikk og fysiske selvtillit i løpet av kort tid (nå i ettertid sier vi at hun gikk fra barbie til pippi ).
Det var en egen ro over disse naturbarna, med særs lavt konfliktnivå og store områder å boltre seg på, egen båt (!), "garderoben" er et stort tre på stranden, og med lavo er det mulig å koke tomatsuppe selv i ruskevær. I de kaldeste vintermånedene flytter de opp til selve barnehagen, men er fremdeles mye mer utendørs enn i en vanlig barnehage.
Det er mange ulike barnehager å velge mellom her i nærheten, og vi skal ikke søke plass før om ca ett år, så jeg er åpen for andre løsninger, skal blant annet sjekke ut en dramabarnehage jeg har hørt mye spennende om. Men - inntil videre er det krabbefisking, natur og høytlesning oppe i et tre (helt sant - det satt en pedagog og tre barn i et tre en dag vi hentet storesøs) som frister mest...
|
|
|
08-05-2008, 10:02
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 884
|
|
|
*engasjert personale som er sammen med ungene
*at ungene er aktive, glade og "overalt"
*at de er mye ute
Grunnen til dette er at i den første barnehagen vi hadde var personalet mest opptatt av å skravle med hveandre og de var veldig kontrollerende; ungene fikk ikke gå inn på andre rom enn hovedrommet på avdelingen uten å spørre eller ta utover leker uten å spørre. De var heller aldri ute. Enten var det vått, kaldt eller glatt
|
|
08-05-2008, 10:06
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,742
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Lottas mamma
Vi har erfaring fra flere ulike barnehager, og har alltid vært rimelig fornøyde. Til Storesøs fant vi imidlertid vår (og hennes) "drømmeløsning", så når Lotta skal begynne i barnehage vil vi antageligvis søke om plass for henne i friluftsavdelingen (naturgruppa) ved en av barnehagene her i byen. Storesøs gikk altså der, og det var en veldig positiv opplevelse, og vi så hvordan hun utviklet sin motorikk og fysiske selvtillit i løpet av kort tid (nå i ettertid sier vi at hun gikk fra barbie til pippi ).
Det var en egen ro over disse naturbarna, med særs lavt konfliktnivå og store områder å boltre seg på, egen båt (!), "garderoben" er et stort tre på stranden, og med lavo er det mulig å koke tomatsuppe selv i ruskevær. I de kaldeste vintermånedene flytter de opp til selve barnehagen, men er fremdeles mye mer utendørs enn i en vanlig barnehage.
Det er mange ulike barnehager å velge mellom her i nærheten, og vi skal ikke søke plass før om ca ett år, så jeg er åpen for andre løsninger, skal blant annet sjekke ut en dramabarnehage jeg har hørt mye spennende om. Men - inntil videre er det krabbefisking, natur og høytlesning oppe i et tre (helt sant - det satt en pedagog og tre barn i et tre en dag vi hentet storesøs) som frister mest...
|
Kunne veldig godt tenkt meg natur/bondegårdsbarnehage, men de beste ligger litt for langt unna. Jeg jobbet i friluftsavdeling i barnehage selv, og det var påfallende mindre uro i vår avdeling, enn de to "vanlige" avdelingene.
Barnehagen til poden er flinke til å være ute og har faste turdager, og det er jeg veldig glad for. Sønnen til et vennepar begynte også i barnehage i høst, og de har vært inne så og si hele vinteren. Det har vært utrolig forskjell på antall timer utetid.
|
|
08-05-2008, 21:25
|
|
VIP-Medlem
|
|
|
Takk for svar damer!
Håper noen fler vil komme med innspill!
|
|
|
08-05-2008, 21:38
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 712
|
|
|
* at de er mye ute - helst mere ute enn inne (det er friluftsavdeling der småtuppene går, og de skal over dit etterhvert. da er de ute hele tiden, men har en lavvo å krype inn i dersom været er ekstremt.)
* at personalet er aktive/engasjerte med ungene
* at det er barn i alle aldre på gruppa
|
09-05-2008, 18:09
|
|
VIP-Medlem
|
|
|
*dytt*
|
|
|
16-05-2008, 04:40
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Kleppe (Stavanger)
Meldinger: 5,623
|
|
|
Når jeg så etter barnehage til snuppa så så jeg litt på beligenhet i forhold til der vi bor. At det var mulighet å gå bort.
Gikk turer rundt å så på barnehagene og uteområdet.
Jeg så og på hjemmesidene til de som hadde og leste om barnehagene.
Grunnen til at valget falt på den som hun går i var at uteområdet var stort og flott. Variert med haug lagt til med rusjebane og for renning av akebrett på vinteren, grillhytte, mye lekestativ, flere sandkasser.
Området var fint opparbeidet og velholdt. I motsetning til den nærmeste barnehagen her der uteområdet står til nedfalls, skremmende å se
Barnehagen hadde en flott hjemmeside der jeg fikk mye informasjon. Jeg likte det jeg leste, måten de drev på (åpen løsning) virket spennende ut.
De hadde mange og flotte aktivitetsroms og et stort allrom.
Det var og bilder og litt informasjon om de ansatte, å det såg og ut til å være en flott gjeng.
Så etter å ha vært å sett på uteområdet å lest på siden var det ikke tvil om at det var førstevalget.
Å vi fikk førstevalget tildelt. Å jeg tror ikke vi kunne hatt noe bedre barnehage
For en herlig gjeng ansatte, en flott barnehage med flotte inne og uteområde.
God visjon og flott arbeidsmåte. Liker veldig godt steg for steg - sosial kompetanse opplegget de jobber med.
|
|
16-05-2008, 08:35
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,032
|
|
|
- At barnehagen har en bra beliggenhet.
- Et godt uteområde.
- Greit å komme seg ut i naturen.
- Engasjert og aktivt personal.
- At barnehagen er inndelt i avdelinger.
- Og vi at vi vet endel om hvordan bhg. er i forhold til andre barnehager i nærmiljøet.
- At de er mye ute
- Og ellers at de har en fast pedagog i barnehagen.
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:26.
|